PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej!
är det fysiskt möjligt att ta ner en b20 automat låda med tillhörande sprängkåpa och sedan konvertera b20 blocket till att köra med manuell låda?? i så fall är det svårt och mycket jobb? jag har självklart en vanlig m40 med tillhörande sprängkåpa och kopplingen från min andra motor. anledningen till att jag vill göra så här om det går är för att den här motorn är mycket fräschare, går bättre, har fungerande motorvärmare och nyrenoverad förgasare. :)
Jag har inte gjort det, men vet att det går. Om det är svårt eller inte beror kanske på dig själv och dina förutsättningar. Naturligtvis behövs det lite utrustning med pallbockar och lyftutrustning etc. etc. Det underlättar säkert om man är två man.
okej trodde att det skulle väll vara möjligt det jag tvekade på var om bultmönstret eller hur man ska säga var samma så att sprängkåpan från min passa på det andra blocket. men som sagt tar jag bort sprängkåpan och växellådan så borde jag ju rent logiskt sett få ett b20 block som är som min andra motor fast utan svänghjul då. :wink:
jag är helt ny inom det här området men den andra motorn står i garage och jag har kunnigt folk som kan hjälpa mig med det jag inte kan. den andra motorn ska lyftas ur inom kort så jag kan lyfta över det jag behöver till nya motorn.
men va bra då vet jag att det är möjligt att genomföra detta tack för snabbt svar! :D
sen vet jag inte om det här är okej men i så fall får väll nån moderator säga åt mig då detta inte är någon försäljningssida. men jag har en hel del grejer från min volvo 142 från 74 som jag ej behöver till traktorn som jag hellre skulle vilja bli av med så dom får någon användning än att dom följer med bilen till skrot. :)
Jag har gjort det ett par gånger, detta var 18:s årsbilar för min generation och fick någon tag på en billig automat så skulle det ju bytas till manuellt!

Vill du ha manuell eller varför inte bara byta motorn, flytta över automatlåda och konverter till den bättre motorn.

Det är rätt mycket prylar du måste skaffa, pedalställ, kopplingsvire, sprängkåpa med urtramplinglager och svänghjul.
Har för mig att automatlådan kunde ha oljekylaren inbyggd i kylet, men där är väl bara att lossa anslutningarna om man byter till manuell.
Växellådsbalken kom jag inte ihåg om den var samma.
Tror även att bakaxelutväxlingen kan skilja, kardanen är olika längd på manuell/automat..
anledningen till att jag vill göra detta är för att jag har en 142 årsmodell 72 som är ombyggd till en a-traktor som jag håller på att totalrenovera, och nu nu när jag skaffade reservdelsbil så vill jag ha motorn från reservdelsbilen men konvertera den till manuell med hjälp av delarna jag har från förra drivlinan. alltså så har jag redan allt jag behöver (tror jag) förutom kopplingswire. förstår du? var lite otydlig i inlägget.

så om jag har fattat det rätt så behöver jag flytta över svänghjulet från min andra motor och montera den i nya och sen montera sprängkåpa och växellåda. är det något mer som måste göras??
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]