Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
- Domkraften är bara en nödutrustning. Man bör byta efter varje punktering, säger Ola Norberg, informationsansvarig hos Ford i Sverige, till VK.
Kopierat från texten i "joel80"'s länk.
Man kan väl inte tro detta är sant ............. Hur osäkert det än är att hissa upp bilen i originalvinglet.
Volvons är ändå av den bättre sorten, så det kanske är "sant" på Fordarna...........
Använder ogärna bilarnas originaldomkrafter till annat än vid punka ute på vägen, vilket man dock tursamt inte har så ofta, "ta i trä"!

Använder bara "garagedomkraften" (av stadigare kvalité) när jag byter hjul på bilarna höst och vår. Men att hitta säkra ställen att hissa på är inte solklart på många bilar, inte ens när man får så bra instruktioner som Volvo tydligen gjort. Som nämnts tidigare i tråden, så borde infon varit med i instruktionsboken.
Ska byta hos en kompis med pelarlyft i år, då jag tar med instruktionen och kollar lite "underifrån" och kanske informerar om hur det gått.
Har aldrig haft problem med att lyfta bilar med garagedomkraft, men alltid varit förvånad att man inte har solklara stödpunkter. Det har varit klockrent på de Amerikanare jag haft, där man inte behöver tvivla på de klart utmärkta stödpunkterna, som tom verkstäder varit fascinerade av som inte sett såna tidigare.

//Toson
Användarvisningsbild
av Bosse78
Har bytt däcken med orginaldomkraften massvis med ggr och ser inte problematiken... Den funkar ju kanon!
av umekille
Kompis frugas bil hade punka så han hissa upp den med orginaldomkraften
(nu var det iof. inte en volvo)...tog loss däcket och åkte och fick det fixat.
Då han kom hem efter en halvtimme hade domkraften gett vika och bilen
stod med bromsskivan i backen.Efter en del svordomar och trixande kunde han
med lånad garagedomkraft hissa upp bilen via släpvagnsdraget.
av AndS
Volvos original domkraft håller, använder bara den.
Problemet är den lilla foten som kräver ett fast underlag. Men lägger man under en bit av ett skivmaterial, t.ex. formplyfa 200*200mm är den hur stabil som helst.
Gäller alla domkrafter såvida man inte har betonggolv. Har sett en verkstadsdomkraft tippa snett när ena sidans hjul sjönk ned i riktigt sommarvarm asfalt.
Så när domkrafter ger vika är det oftast att de står snett från början, glömt dra åt handboms eller dålig samtidigt som underlaget inte är plant, och mjukt underlag.
Användarvisningsbild
av joel80
Toson skrev:Kanske är det bäst att vara "lyckligt ovetande" om bl.a. sånt här, så händer inget .................

//Toson
:-)-)
av poan
Det finns inga som helst problem med orginaldomkrafter. Endast problem med användarna! Läs på och hissa.
Nu pratar vi inte Ford, det är en annan division. Sånna har jag haft, inte roligt. Plusjord usch!!
p-o
P-O
av poan
Hej
Var just ute och kolla lyftet. Vacket svartlackerat.
Utomordentligt CE-märkt. Klarar med råge lasten., klassad 1280Kg.
Anvisar., drag åt handbrömsen!
Anvisar: använd lyftpunkterna.
Resten står i instruktionsboken.
Ce-mär4kningen gäller lyftanordning, kolla med arbetarskyddsstyrelsen!
P-O

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]