- fre 27 sep 2013, 23:38
#791151
- Domkraften är bara en nödutrustning. Man bör byta efter varje punktering, säger Ola Norberg, informationsansvarig hos Ford i Sverige, till VK.
Kopierat från texten i "joel80"'s länk.
Man kan väl inte tro detta är sant ............. Hur osäkert det än är att hissa upp bilen i originalvinglet.
Volvons är ändå av den bättre sorten, så det kanske är "sant" på Fordarna...........
Använder ogärna bilarnas originaldomkrafter till annat än vid punka ute på vägen, vilket man dock tursamt inte har så ofta, "ta i trä"!
Använder bara "garagedomkraften" (av stadigare kvalité) när jag byter hjul på bilarna höst och vår. Men att hitta säkra ställen att hissa på är inte solklart på många bilar, inte ens när man får så bra instruktioner som Volvo tydligen gjort. Som nämnts tidigare i tråden, så borde infon varit med i instruktionsboken.
Ska byta hos en kompis med pelarlyft i år, då jag tar med instruktionen och kollar lite "underifrån" och kanske informerar om hur det gått.
Har aldrig haft problem med att lyfta bilar med garagedomkraft, men alltid varit förvånad att man inte har solklara stödpunkter. Det har varit klockrent på de Amerikanare jag haft, där man inte behöver tvivla på de klart utmärkta stödpunkterna, som tom verkstäder varit fascinerade av som inte sett såna tidigare.
//Toson
Kopierat från texten i "joel80"'s länk.
Man kan väl inte tro detta är sant ............. Hur osäkert det än är att hissa upp bilen i originalvinglet.
Volvons är ändå av den bättre sorten, så det kanske är "sant" på Fordarna...........
Använder ogärna bilarnas originaldomkrafter till annat än vid punka ute på vägen, vilket man dock tursamt inte har så ofta, "ta i trä"!
Använder bara "garagedomkraften" (av stadigare kvalité) när jag byter hjul på bilarna höst och vår. Men att hitta säkra ställen att hissa på är inte solklart på många bilar, inte ens när man får så bra instruktioner som Volvo tydligen gjort. Som nämnts tidigare i tråden, så borde infon varit med i instruktionsboken.
Ska byta hos en kompis med pelarlyft i år, då jag tar med instruktionen och kollar lite "underifrån" och kanske informerar om hur det gått.
Har aldrig haft problem med att lyfta bilar med garagedomkraft, men alltid varit förvånad att man inte har solklara stödpunkter. Det har varit klockrent på de Amerikanare jag haft, där man inte behöver tvivla på de klart utmärkta stödpunkterna, som tom verkstäder varit fascinerade av som inte sett såna tidigare.
//Toson