Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
#79003
Om Hellrider har svårt att fatta vår lite upprörda inställning ber jag dig läsa vad du och Carman har skrivit. Sedan kan vi fundera på VARFÖR ingen kan få vara irriterad för en skada som uppkommit på en verkstad. JAG blev på en gång PÅHOPPAD av er och beskylld för att ljuga. EXAKT samma reaktion som verkmästaren på verkstaden. Har ni gått samma charmkurs för att behålla kunder?!?

Nej, jag tror att detta forum mår bäst av att diskutera TEKNIK och inte något som kan ha olika tycken.

Läs och fundera...
CarMan skrev:Jag har varit med om en hel del såna här historier, inte minst på skadeverkstan, där bilen ofta är länge desutom.

ofta (inte alltid) så är det så att bilen har reporna redan innan man lämnar bilen. men man har då ingen anledning att syna bilen. Men efter verkstadsbesöket så synas bilen & då upptäck reporna.

Verkstads personalen brukar bli arga, då dom tror att kunden försöker så sin bil lagad gratis & kunden blir arg då han tror att verkstan orsakat skadorna.
kunden försöker sällan blåsa verkstan , uten han tror ju att reporna upp kom, för dom fans ju inte när han tvätta bilen för 3 veckr sedan...

verkstan repar sällan bilarna. dom gör ju samma saker varje dag & har rätt grejor, så dom ska inte kunna repa bilen av mistag.
Hellrider skrev:
Daddan skrev:Lämnade bilen på service den 28 december.
Hämtade bilen samma dag med STORA repor på förardörren.
Någon har dragit fram och tillbaka med något vasst 15 cm långa repor på förardörren under dagen då bilen var på service. KUL! har haft bilen en månad. Nej, pungspark och några knäckta fingrar till sådana klåpare! :evil:
du måste väl fatta att om man skulle råka göra ett misstag å repa en bil att man fixar till det då!?precis som att man skulle stå där å dra nåt fram å tebax flera ggr också,jag tycker du är helt patetisk,förmodligen så har det varit innan och du har inte sett det!
Hellrider skrev: han kanske ställde sig som dom flesta gör på helt fel ställe utanför grindar m.m å in i en annan bil pga av dålig körkunskap!
CarMan skrev:jag vet ingen verksta som tar ansvar för bilen då den står utanför verkstaden, eller för ägodelar i bilen då den står i eller utanför verkstan.

det här är som med många andra saker, sånt man ska ta reda på innan
CarMan skrev:
Dykaren skrev:
Men det var ju inte han som ställde bilen där om jag fattat rätt eller? Verkstaden ställde väl bilen där när servicen var gjord eller?
men det är ingen somvat när reporna kom dit...
CarMan skrev: jag vet attt du säger det, men inte verkstans försäkringsbolag o inte heller kundens försäkringsbolag & därmed har verkstan inte någonstans skrivit in att dom kommer att ta ansvar för bilen!
jag skriver bara hur det är, inte hur jag tycker att det ska vara (har själv haft inbrott i min bil när den stod på verkstans inhängnade gård.)
Hellrider skrev: Gud va bra,då är det ju bara att klaga lite hos dom,så slipper du din självrisk!kanon ju,hoppas fler börjar utnyttja detta!
Hellrider skrev: Då skulle du veta vad verkstadspersonalen tycker om vissa kunder här på forumet,när dom beskyller dom för något dom ej gjort,så snacka inte om dåligt rykte
Hellrider skrev: okej så kommer det en haschpundare gående på parkeringen hos verkstan och får för sig att repa upp nåra bilar så är det verkstadens fel,,likdant när någon som inte kan köra bil råkar repa upp någon bil?
CarMan skrev: frågan är ju om du ens vågar åka till verkstan, det finns nämligan fler dårar i trafiken. & hur ska du kunna handla i framtiden? åker du taxi till affären?
CarMan skrev:jag känner inte till ett enda företag som försöker mörka en skada dom vet att dom gjort. den åtgärdar dom givetvis kostnadsfritt.

i deta fall så vet vi ju inte så vi kan bara gissa. & jag gissar som vanligt på motsatsen till vad alla övriga gör, just bara för att visa att det inte är glasklart det trådskaparen skriver.

nu vet vi ju inte om trådskaparen synade bilen, eller om han bara skriver deta för att "stärka" sin porition.

men det vi vet är ju att det är kolsvart ute på mornarna!!!
Hellrider skrev: okej då får vi ha vakter,bommar m.m,det blir ju bra,kö för å komma in längre ledtider å dyrare priser,då lipar ni över det istället,stackare ni måste ha stora problem hemma med era fruar!
Hellrider skrev: bättre du lär dig nånting av någon som jag, som vet vad man pratar om!
Det bästa är att jag verkligen vet vilka av er flera är (iaf 2),eftersom jag har jobbat med era bilar,och det är ju inte direkt nåra normala typer.
CarMan skrev: vist finns det alltid folk som vägrar att tala om vad dom gjort. men på ett företag oavsett vilket så är ju ryktesspridning farliga grejor, så man betalar häldre för skador utan att skälla på anstälda, än att riskera att trasiga saker lämnar företaget.¨

en verkstas rutiner & lokalens upp byggnad är byyg för att hantera bilar & det är mycke stärre risk att få skador på bilen i en vanlig parkeringas ficka på stan, än inne på verkstan, samma sak gäller ju när man jobbar med bilen, man har alla hjälpmedel för att underlätta reprationen & risken för skador är större när du står i dit eget garage o skruvar
Hellrider skrev: Jag Förstår att det är svårt för er att höra sanningen! :!: :!: :idea:
CarMan skrev: utan att ta nån i försvar, men nu håller det på at bli en MYCEK miss visande sitruation.

säg att 10 personer kliver fram o säger att deras bilar blivit skadade på verkstan.
deta käns som mycke o fult ramaskri blir det här o massa pajkastning.

MEN TÄNK FÖRST O SVARA SEN :!:

säg att det finns runt 80 Volvo verkstäder, alla tar igenomsnitt 40 bilar/ dygn = 3200 bilar / dygn i hela svergie.

vi som är har har ju haft bilen på service mer än en gång, säg 3 ggånger i snitt. det blir 9600 verkstads besök/ dygn.

dom som är här har haft bilar inlämnade de senaste 5 åren & kommer ta upp en skada ävenom det var 5 år sedan.

några dagar går ju bort i helger o sånt, så vi räknar med 250 dagar/ år * 9600 verkstadsbesök = 2. 400 000 besök o 10 skader. inte mycker.

nu var alla sifror gissningar, men ni som vill förstå förstår att vi inte kommer att få en relevant siffra genom att X antal personer talarom att dom tor att en skada har uppkomit isamband med att bilen har varit i eller utanför en bilverksta.

10 skador
Hellrider skrev: Nu är det ju inte så att jag tycker alla kunder är på det här viset,tvärtom en mycket liten del av dom,dom andra är det inga som helst problem med.men här på forumet så verkar det enligt min mening,vara så att majoriten av besökarna är dom här ganska speciella personerna!
använd tankemaskinen pojk!
CarMan skrev: fast vissa kunder kan man ju vara utan. såna som inte blir nöjda hur man än gör, dom kostar ju mer än dom smakar. bättre domåker annat märke o sprider skit över dom.

Skriver detta endast som svar på komentaren, helt utan att ta ställning
Hellrider skrev: Jag förstår inte varför ni inte lyssnar för?jag säger att några väldigt få kunder är skumma,dom andra är jättebra.det är ju faktiskt så att det är ju vi som jobbar på verkstäderna och lever i detta som vi pratar om,ni har ju inte en aning eftersom ni är där en kort stund.så jag förstår inte varför ni inte lyssnar på hur det VERKLIGEN är?vissa av er förstår jag att ni inte lyssnar eftersom ni tilhör dom speciela.men ni andra förstår jag inte vad ni har för anledning till att inte lyssna?vad är vi har uttryckt som är så hemskt????
av Hellrider
#79005
[quote="Daddan"]Om Hellrider har svårt att fatta vår lite upprörda inställning ber jag dig läsa vad du och Carman har skrivit. Sedan kan vi fundera på VARFÖR ingen kan få vara irriterad för en skada som uppkommit på en verkstad. JAG blev på en gång PÅHOPPAD av er och beskylld för att ljuga. EXAKT samma reaktion som verkmästaren på verkstaden. Har ni gått samma charmkurs för att behålla kunder?!?

Nej, jag tror att detta forum mår bäst av att diskutera TEKNIK och inte något som kan ha olika tycken.

Har aldrig påstått att just du ljuger,jag tycker det är väldigt synd att somliga fortfarande inte lyssnar på fakta,sen att du blivit påhoppad av någon vm kan ju inte jag hjälpa
av Daddan
#79006
Läs ditt första inlägg Hellrider.

Jag gillar inte sådant snack, om någon kallar mig patetisk och säger att reporna förmodligen var där innan så har man klivit över den där gränsen.
av Hellrider
#79007
Daddan skrev:Läs ditt första inlägg Hellrider.

Jag gillar inte sådant snack, om någon kallar mig patetisk och säger att reporna förmodligen var där innan så har man klivit över den där gränsen.
Ja är det inte patetiskt att kalla verkstaden för klåpare då?du vet ju fortfarande inte om det var dom
av Daddan
#79008
Jag skrev att NÅGON klåpare repade bilen! ALDRIG mekanikern eller verkstaden. Trodde verkstaden hade ansvar för bilen bara. Nu vet jag att så inte är fallet. Jag har redan förtydligat detta.

Man läser och tolkar vad man vill tydligen. Missförstånd kanske?
Som sagt, man KAN fråga och förtydliga saker innan påhoppen börjar.
av Steff 99
#79012
SERVICEYRKE...........säger bara detta , ni fordonstekniker i detta forum som svarar i denna tråd har en Mycket konstig inställning gällande kund.
Inom mitt företag så har vi ett mottå...."kunden har alltid rätt" Ni tycks ha en motsatt "kunden ljuger"
Misshandlar man en kund, oavsätt om kunden har rätt eller fel kostar det oftast mer än att ge kunden rätt.
Skulle någon av mina kunder kontakta mej och säga att en av mina tekniker förosakat en skada i kundens lokal eller på någon av kundens utrustningar är det till 99% billigare för mej att ersätta skadan, än att argumentera och kräva bevis av kunden att det såg ut si eller så innan.
Jag kan också säga ..skulle jag ha någon anställd som bemöter kunder på detta sätt som framkommer här , skulle inte han/hon bli gammal hos mej.
av Hellrider
#79022
Ja skriver man att man haft bilen inne på verkstaden och seden hämtar den och säger att den är repad efter besöket "vilka klåpare" så finns det ju bara ett sätt att tolka det,ingen idé att du försöker bortförklara dig i efterhand.
Fattar fortfarande inte att en del här inte använder sin hjärna,ni måste ju kunna ta och försöka förstå att man inte behandlar kunderna illa!?fattar inte var här vi säger att vi behandlar kunderna dåligt!?skärp er nu och sluta leka i sandlådan!
av Daddan
#79025
Hellrider skrev:Ja skriver man att man haft bilen inne på verkstaden och seden hämtar den och säger att den är repad efter besöket "vilka klåpare" så finns det ju bara ett sätt att tolka det,ingen idé att du försöker bortförklara dig i efterhand.
Fattar fortfarande inte att en del här inte använder sin hjärna,ni måste ju kunna ta och försöka förstå att man inte behandlar kunderna illa!?fattar inte var här vi säger att vi behandlar kunderna dåligt!?skärp er nu och sluta leka i sandlådan!
Sandlådenivån har du satt. Vad jag tänker och inte har du inte någon som helst aning om. Jag VET att det inte är killen som gjorde jobbet på bilen som orsakat reporna, han är helylle. Jag har aldrig påstått något annat.

Jag hoppas bara att jag slipper ha dig som servicetekniker Hellrider för första delen saknas helt uppenbart, du är klart en tekniker.

Den som servade min bil är servicetekniker. Verkmästaren är inte serviceinriktad. Min bil är numer repad, något som hände under dagen den var på verkstadsbesök. VEM som gjort det kan man aldrig få fram. Säkert en pundare eller en skitunge med en skruvmejsel eller kniv.

Jag skiter i vem som gjort det, detta kostade mig en tusing extra i självrisk och sen är det bra med det.

Jag vet nu att det är stor skillnad på uppfattning om vem som är jobbig. En missnöjd kund är jobbig. En nöjd kund är inte jobbig. Vissa servicetekniker har bara jobbiga kunder. Vissa servicetekniker borde inte ha kunder. Jag kommer inte att vara denna verkstads återkommande kund.

Nej, lite snyggt bemötande från verkstaden hade gjort att denna diskussion varit annorlunda. Tänk att det kanske räckt med att verkmästaren hade sagt att han BEKLAGADE att det hänt. Ett sådant litet ord borde vara det lättaste att säga. Men nej, han sa precis som ni sagt här, att jag inte skulle sett en jätterepa på FÖRARDÖRREN innan jag kom till verkstaden. Hur skulle jag komma in i bilen om inte genom den dörren? Nej, skärpning nu.

Verkstaden har inte ansvar för bilar på parkeringen. Men de har ta mig sjutton ansvar för att vara vänliga och bemöta kunder på ett anständigt sätt! Jag har varit i kontakt med MRF och de tycker att jag ska ta det hela högre upp i hierarkin. Till chefens chef. Och detta på grund av BEMÖTANDET. Får se om energin räcker till.
av NCR
#79026
Hellrider skrev:skärp er nu och sluta leka i sandlådan!
Det är riktigt underhållande att läsa dina inlägg hellrider. Även om jag har skrivit en del dumma grejor under åren här så är det helt ok att klicka på mitt namn och se alla mina inlägg och vilken ton jag har i de flesta av dem. Nu testade jag det på dig och fick upp så mkt rent ut sagt elaka, dumma och småsinta kommentarer att jag knappt vet om man skall skratta eller gråta.

Adde i sin roll som moderator är orolig för att nivån är så låg på vissa diskussioner, ja det är klart att de är när man aldrig rensar i userdatabasen utan låter folk som knappast hör hemma i möblerade rum höras månad in och månad ut.
av Addekarlsson
#79027
Lägg ner skitsnacket och alla anklagelser nu!
Denna tråd ligger kraftigt i farosonen att tas bort pga allt skitsnack och alla anklagelser till höger och vänster. Håll er på en vettig nivå och sluta tjafsa. För det är bara rent tjafs nu........


Mvh/ Adde (som är enormt less på allt tjafs som råder så fort det kommer upp en tråd som berör en verkstad)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]