Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aresso
I morgon tänkte jag optimera min XC60 2,4D med BSR. Jag tänkte beskriva hur det känns innan och efter. När jag köpte bilen härom veckan så blev jag förundrad över att under motorhuven så stod det D5 på motorblocket. Säljaren förklarade att motorn är en D5:a som är strypt och att det går att optimera med t ex BSR. Så jag bestämde mig att köra en BSR-optimering för att öka prestandan.

Som det är just nu så kör jag mycket i tjänsten men har valt att köra egen bil. Jag upplever en riktig bra körkomfort med XC60:n. En pigg motor som svarar upp bra och har ett bra vridmoment. Manlig råstyrka och bra respons. Ett bra morr i motorn när man trycker ner gaspedalen. Bra manuell växellåda. Minst lika bra som den V70 D3 som jag körde tidigare.

När optimeringen är klar så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och intryck. Det vore trevligt om ni som har liknande erfarenheter ville göra det också.
Användarvisningsbild
av Aresso
Sådärja, då var pärlan optimerad och klar. Gick på plats hos BSR på ungefär en timme. Gick och käkade oxbringa med rotmos på restaurangen bredvid medan jag väntade på att den skulle bli klar. :P

http://sv.bsr.se/products/t1710/

Har bara kört några mil sedan dess men detta är mina erfarenheter. Dieseln har fortfarande den goa brötigheten kvar på låga varvtal. Av optimeringen märks inte så mycket inom 50-skyltarna, den var ju redan pigg där innan optimeringen.

Upplever att optimeringen gör sig mest rättvist på 4,5 och 6:e växlarna. Det är inte så att man får en spark av de nya hästkrafterna (+39 Hp) när man varvar på utan mer att vridmomentet gör sig gällande (+89 Nm). Den känns starkare och svarar upp bra i samband med omkörningar på de högre växlarna. Plötsligt var man uppe i 130-140 km/h och förbi bilen man ville köra om.

Just att XC60:n blir snabbare och framför allt starkare på de högre växlarna, är precis det jag vill komma åt. Jag är ingen rallyförare utan kör en hel del landsväg. Jag vill ha lite extra prestanda när jag ska köra om timmer- eller mjölkabilen ute i skogarna. Ser det som en säkerhetsfråga.

So far, so good. Återkommer med bränslerapport. Jag brukar köra ecodriving och innan optimeringen låg förbrukningen på 0,68 l/mil i runda tal, blandad körning.

Någon annan som har erfarenheter av motsvarande enligt ovan?
av OssianF
Har en XC60 2,4D Summum MY10. Har också optimerat m.h.a. BSR. Upplever en mkt stor skillnad. Före optimeringen slutade motorn att dra vid ett visst varvtal, nu fortsätter axet med oförminskad kraft betydligt längre.
Min bränsleförbrukning ligger på 0,73 l/mil enl. färddator.
Har en undran; Du säger att effektpåslaget blev 39 hk. Då måste du ha motorn som original anges ha 175 hk. Hur vet du att du har just denna motor?
Enl. min uppfattning har jag vunnit 83 hk och fått det maffiga vridet 520 Nm eftersom min motor var specad till 163 hk original. Min upplevelse av förändringen före och efter optimeringen stämmer mera med dessa siffror.
Är under alla omständigheter supernöjd! Detta är 5:e optimeringen på 4 olika Volvo som jag haft, både bensinare och diesel.
Förresten, har du provat att byta luftfilter? Har i många år kört med BSR:s sportluftfilter. Fungerar också klanderfritt.
Skulle gärna byta avgassystem till något öppnare, både för ljudets skull och för att ytterligare optimera prestandan.
SALVE, oLLE
Användarvisningsbild
av Aresso
Gött att du är nöjd med optimeringen, Ossian! :)

Det står så på BSR:s hemsida: http://sv.bsr.se/products/t1710 178 HK --> 217 HK Just 178 HK är vad mätt upp på modellen.

I bilens regpapper framår det att det är en 2,4 D 175 HK.

Jag har inte kört några längre sträckor ännu men det ska bli intressant att varva upp den på E4:an inom kort. :P

Jag pratade nyss med BSR och kundservice vidhåller där +39 HK för optimeringen.

Ett sportfilter skulle innebära:
- Bomullsmaterial ger lägre motstånd
- Hög reningsgrad (jämförbart med original)
- Motorn får snabbare gasrespons
- Tvättbart filter ("evighetsfilter")

Allt väl! :-)-)
av OssianF
Aresso skrev:Gött att du är nöjd med optimeringen, Ossian! :)

Det står så på BSR:s hemsida: http://sv.bsr.se/products/t1710 178 HK --> 217 HK Just 178 HK är vad mätt upp på modellen.

I bilens regpapper framår det att det är en 2,4 D 175 HK.

Jag har inte kört några längre sträckor ännu men det ska bli intressant att varva upp den på E4:an inom kort. :P

Jag pratade nyss med BSR och kundservice vidhåller där +39 HK för optimeringen.

Ett sportfilter skulle innebära:
- Bomullsmaterial ger lägre motstånd
- Hög reningsgrad (jämförbart med original)
- Motorn får snabbare gasrespons
- Tvättbart filter ("evighetsfilter")

Allt väl! :-)-)
OK! Då är det så att FWD har 175 hk original och AWD har 163 hk original samt att den sistnämnda är mera trimningsvänlig.

En reflektion; hade tidigare en S70 T5 som jag optimerade med BSR-grejor. "BSR Performance Software", 3" framrör & EU godkänd sportkatalysator, 2,5" sportavgassystem komplett efter kat samt sportluftfilter. Effekt efter optimering blev sannolikt drygt 300 hk.
Bilen gick som en "skollad råtta". Inga tecken utanpå skvallrade om potensen hos bilen.
Hade dock ett problem och det var att få ner kraften i backen. Drivhjulen tenderade att slira vid lite aggressivt gaspådrag, även på bästa möjliga underlag.
Är därför mkt nöjd med AWD och att Haldex-systemet inte är av senaste (snål-) versionen.
SALVE, oLLE :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Aresso
OssianF skrev: Allt väl! :-)-)
OK! Då är det så att FWD har 175 hk original och AWD har 163 hk original samt att den sistnämnda är mera trimningsvänlig.

En reflektion; hade tidigare en S70 T5 som jag optimerade med BSR-grejor. "BSR Performance Software", 3" framrör & EU godkänd sportkatalysator, 2,5" sportavgassystem komplett efter kat samt sportluftfilter. Effekt efter optimering blev sannolikt drygt 300 hk.
Bilen gick som en "skollad råtta". Inga tecken utanpå skvallrade om potensen hos bilen.
Hade dock ett problem och det var att få ner kraften i backen. Drivhjulen tenderade att slira vid lite aggressivt gaspådrag, även på bästa möjliga underlag.
Är därför mkt nöjd med AWD och att Haldex-systemet inte är av senaste (snål-) versionen.
SALVE, oLLE :mrgreen:[/quote]

Mäktigt! 300 kusar har respekt med sig. :P
Användarvisningsbild
av Aresso
Senaste uppdateringen. Bränsleförbrukningen sjunker konstant och det är ju bra. Framför allt är det ett mäktigt vrid i omkörningarna i högre hastigheter. Har gjort en rad lastbilsomkörningar och man sticker iväg som ett skållat troll när man stampar på.

Härligt! :D
Användarvisningsbild
av Bosa
163 och 175 hk-motorerna är i grund och botten samma motor, den största skillnaden är att i FWD (175) så är det singelturbo medans i AWD (163) så är det dubbelturbo. AWD-varianten är väl egentligen en D5 205 hk som är strypt mjukvarumässigt.
I 175:an så är det turbon som är den stora begränsaren vad jag förstått därav de måttliga effektökningarna jämfört med 163-hästarn. Med t ex Polestar landar FWD på 195 hk. :)

Ringt runt efter ett beg batteri då jag inte[…]

B230F går fett

Juste den sensorn som säger till när mot[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet[…]

Solenoid b4b

Vet någon var man får tag i ny insex s[…]