NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Rejäl provkörning må jag säga!

Ang klimatanläggningen så kommer det vara ett problem de första två, tre dagarna. Sen kan du knapparna i sömnen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Regnsensorn kan ibland leva sitt eget liv men jag tycker ändå att den fungerar väldigt bra detta på C30. Farsans renault scenic där är den totalt värdelös. På min S60 classic där var den bra men inte alltid.

AUX problemet beror kanske på kabeln eller att du inte hade volymen på max i mobilen. Du körde inte musiken via bluetooten?
Kalla däck och blöt vägbana och fullgas då är det inte konstigt att sladdlampan blinkar. Man vill ändå ha bra vrid på låga varv för att kunna segdra.

Köp denna bil om det bara är dessa små detaljer som stör. Som Andreas skrev så lär du dig ECCn rätt snart :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag tycker regnsensorn fungerar perfekt. Har nog inte rört känslighetsratten på fyra år.
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:Rejäl provkörning må jag säga!

Ang klimatanläggningen så kommer det vara ett problem de första två, tre dagarna. Sen kan du knapparna i sömnen.
I ärlighetens namn så hade jag ett ärende ned till Skåne och passade på att låna bilen just den helgen för att få en rejäl provkörning. Så spontant var det inte.

Jo, man vande sig utefter vägen.
kvillebäck skrev:Användandet av regncensorn har jag givit upp med. Inte ens med helt nya torkarblad verkar det fungera mer än i ösregn.
Riktigt så illa var det inte. Hade man den på näst högsta känsligheten så gick den nästan alltid, ibland var man dock tvungen att öka till max och sedan dra ned igen för att det skulle gå igång. Märkligt fenomen.
Perra83 skrev:Regnsensorn kan ibland leva sitt eget liv men jag tycker ändå att den fungerar väldigt bra detta på C30. Farsans renault scenic där är den totalt värdelös. På min S60 classic där var den bra men inte alltid.

AUX problemet beror kanske på kabeln eller att du inte hade volymen på max i mobilen. Du körde inte musiken via bluetooten?
Kalla däck och blöt vägbana och fullgas då är det inte konstigt att sladdlampan blinkar. Man vill ändå ha bra vrid på låga varv för att kunna segdra.

Köp denna bil om det bara är dessa små detaljer som stör. Som Andreas skrev så lär du dig ECCn rätt snart :wink:
Den fungerar okej och den ingår, men det är ingenting jag personligen skulle betala extrapengar för. Nu är det så praktiskt att regnsensor följer med Volvos riktiga paket, så man får med den därför.

Nej, jag visste inte att man kan köra via bluetooth. Kom inte det först på MY12? Jag kör AUX i min relik till bruksbil via nyare stereo, så volymen var maxad på mobilen. Förmodligen är kabeln dålig, de har legat i bilen sedan han köpte den.

Fullgas vet jag inte, normal start vid rödljus var det mer. Men jag vet inte hur bra däcken var, såklart. Kanske har varit med ett tag.

Mot slutet av dagen var bilens ECC solklar. Men som princip tycker jag det borde sitta högre upp.
StringerBell skrev:Jag tycker regnsensorn fungerar perfekt. Har nog inte rört känslighetsratten på fyra år.
Kanske är det jag som är överdrivet noga med att rensa rutan. Jag vet inte.
Användarvisningsbild
av Guligan
Regnsensorn har blivit allt bättre och bättre med åren - tror de har "tunat" in den, samtidigt som man kanske själv vant sig. Jag kör alltid på den lägsta känsligheten, lite regnstänk på rutan berör mig inte så mycket, men däremot torkarslag på torr ruta...
Användarvisningsbild
av Perra83
Vill man inte köra torkarna så mycket så behandlar man vindrutan med detta medel:
http://shop.bollnasbilvard.se/aquapel-g ... c-731.aspx

Det fungerar verkligen som utlovat och jag har använt det i många år. Om det inte är samma som Volvo säljer för att efterbehandla sina WRG rutor så är det extremt lika i alla fall. Två till tre ampuller så har du behandlat samtliga rutor på bilen. Snö och is bara rinner av på vintern när man har kört dieselvärmaren en stund. Is på rutorna blir även väldigt lätt att skrapa bort.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Låter som att du ska köpa bilen om du får den till rätt pris.
Har själv en V50 D5 -08 som jag är nöjd med.

Upplever faktiskt samma problem med regnsensorn men AUX-kabeln fungerar utmärkt.

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]