Anledningen till att jag vill kunna stänga av S/S är att jag vant mig vid att stå i N på tomgång.
Vad gäller förbrukningen har det ju gjorts olika test bla. av Vi Bilägare. Deras test utfördes dels i tät rusningstrafik i Stockholm (Sträcka: 14,9 km, 36 trafikljus, 38 obevakade övergångsställen), där man sparade ca 1 liter bränsle på en månad, dels i en en typisk svensk landsortsstad och där sparades ca 3,7 centiliter på en månad.
Denna försumbara besparingsteknik riskerar dock att leda till högre underhållskostnader på sikt. Med en besparing runt 15 SEK per månad lär det dessutom ta ett tag att spara till ett nytt batteri eller en ny startmotor. Även om detta förhoppningsvis inte hinner drabba mig så är det ju en överhängande risk som bör tas med i kalkylen för dem som byter bil mer sällan.
Jag kör mest motorvägskörning inom given hastighetsbegränsning och ändå känns det som om den körcykel som används för testerna inom EU och den som gäller mina verkliga förhållanden avviker påtagligt mkt.
joel80 skrev:
Jag skulle ändå vilja se en minihybridlösning på det här.
Jag tror också att ett mikro/mini-hybridsystem är helt överlägset denna teknik.
XC60 D4 AWD MY14 Svart Met. (Summum BE, Klimatpaket VOC, Driver Support, tonade rutor och drag.)