Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrSportBee
Vet inte om det är en speciallare för PIH men jag har aktiva helljus utan att ha Driver supportpaketet. Och jag har redan råkat ut för "blinkare" redan vid min första nattkörning igår men det var på en backig och kurvig väg och där ska det inte fungera något vidare enligt instruktionsboken, så det var väl helt enligt planen. Får återkomma efter en lite längre tids nyttjande.
Användarvisningsbild
av Guru
RCE skrev: Bränsleförbrukningen ligger inte i närheten av 0,53 hur man än kör. Ingen katastrof precis, men såväl Volvo som säljarna borde kanske tona ner snacket om den låga förbrukningen.

Varför, varför, varför kan man inte avaktivera Start/Stop under inställningar??!! Nu måste man trycka på den förbenade knappen varje gång man startar bilen....det är vad jag kallar för "mental härdsmälta" !!
Stopp/start gör ganska mycket för den deklarerade förbrukningen. Utan den hade siffrorna blivit högre. Så genom att avaktivera stopp/start har du redan gjort ett avsteg från hur bilen certifierats till sin deklarerade förbrukning. Rätt säker på att bilen i default ska vara i samma läge som den certifieras. Det får tex. inte finnas ett eco-läge som man aktivt måste välja och certifiera på det. Men deklarerad förbrukning ska inte förväxlas med verklig förbrukning oavsett så både Volvo och säljaren gör helt rätt som snackar om låg deklarerad förbrukning. Nyckelordet är deklarerad/certifierad. Utan att vet hur du kör är jag säker på att du inte kör som körcykeln och då kan man heller inte förvänta sig den förbrukningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Guru skrev: Stopp/start gör ganska mycket för den deklarerade förbrukningen.
Under förutsättning att man står still....
Användarvisningsbild
av laser2
RCE skrev:
therep skrev:Om du kan tänka dig att köra med sportläget på lådan så stängs start/stop av automatiskt när du lägger i "S".
Jag har manuell låda eftersom min fru vägrade automat.
Men om du har manuell så aktiveras ju inte S/S förrän du lägger ur växeln och släpper upp kopplingen?!
Och om du gör det så tänker du väl stå still en stund, eller? :???:

Kan förstå att de som kör automat blir frustrerade när motorn stänger av sig vid ett ensekundersstopp vid t.ex. en rondell, men det är ju inget problem för den som kör manuellt.

Jag har manuell låda och S/S och tycker det funkar utmärkt. :)
Användarvisningsbild
av Guru
MartinS skrev:
Guru skrev: Stopp/start gör ganska mycket för den deklarerade förbrukningen.
Under förutsättning att man står still....
Då det ingår en del stillastående i körcykeln så gör det skillnad. Verkligheten är något annat... :D
laser2 skrev: Kan förstå att de som kör automat blir frustrerade när motorn stänger av sig vid ett ensekundersstopp vid t.ex. en rondell, men det är ju inget problem för den som kör manuellt.
Jag har manuell låda och S/S och tycker det funkar utmärkt. :)
+1. Har S/S och manuell och det är varje gång ett medvetet S/S från min sida. Jag bestämmer ju själv om den ska stanna. "Problemet" uppstår om man vill få S/S men har för vana att alltid stå med kopplingen nedtryckt vid rödljus etc. Eller tvärt om, om man har för vana att stå i neutral/uppsläppt koppling men inte vill få S/S. Kan dock inte se nackdelen med S/S då motorn startar relativt omärkbart jämfört med andra märken som har motorn längsmonterad och som ger en sidledsroll varje gång...

Automaten kan jag dock störa mig på, speciellt nu när S/S aktiveras innan fullständigt stopp, i kökörning. Extremfallet är då motorn precis stannat och man släpper bromsen för att rulla lite längre och motorn återigen startar och börjar driva (öka farten). Då får man kliva på bromsen igen för att inte köra på framförvarande istället för att bara rulla till stopp som man planerat från början.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har manuell och har inga större problem med S/S.. gillar funktionen och använder den ofta i stadskörning. Eftersom jag har manuell kan jag ju bestämma själv som tidigare inlägg nämnde.

Jag skulle ändå vilja se en minihybridlösning på det här.. Ett batteri som kan ta över i extremt seg kökörning och som börjar accelerationen vid stillastående så att den halvsekund bilens motor behöver för att starta upp inte märks.
:)
Batteriet skulle lätt kunna laddas upp av bromsverkan och motorbroms.. alltså ingen laddhybrid-lösning.
av RCE
Anledningen till att jag vill kunna stänga av S/S är att jag vant mig vid att stå i N på tomgång.

Vad gäller förbrukningen har det ju gjorts olika test bla. av Vi Bilägare. Deras test utfördes dels i tät rusningstrafik i Stockholm (Sträcka: 14,9 km, 36 trafikljus, 38 obevakade övergångsställen), där man sparade ca 1 liter bränsle på en månad, dels i en en typisk svensk landsortsstad och där sparades ca 3,7 centiliter på en månad.

Denna försumbara besparingsteknik riskerar dock att leda till högre underhållskostnader på sikt. Med en besparing runt 15 SEK per månad lär det dessutom ta ett tag att spara till ett nytt batteri eller en ny startmotor. Även om detta förhoppningsvis inte hinner drabba mig så är det ju en överhängande risk som bör tas med i kalkylen för dem som byter bil mer sällan.

Jag kör mest motorvägskörning inom given hastighetsbegränsning och ändå känns det som om den körcykel som används för testerna inom EU och den som gäller mina verkliga förhållanden avviker påtagligt mkt.
joel80 skrev: Jag skulle ändå vilja se en minihybridlösning på det här.
Jag tror också att ett mikro/mini-hybridsystem är helt överlägset denna teknik.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi bilägare räknade på en väldigt låg siffra för förbrukning per timmen. Dom räknade på 0,6l.. verklig förbrukning på tomgång brukar väö ligga på typ 1,2l/timmen? Fast även då blir det inte så mycket per bil.. men åtskilliga ton CO2 per år i besparing om man ser till alla S/S-bilar i Sverige.
Användarvisningsbild
av Guru
Inte samma startmotor i bilar med S/S som utan S/S.
Av körcykelns totaltid på 20min står man still inte mindre än 3,5min(!). Därav S/S för att kunna certifiera låg förbrukning.
Motorvägskörning ingår visserligen i körcykeln men det är inte många sekunder och snittfarten för landsvägsdelen totalt är 80-90km/h.
Användarvisningsbild
av laser2
joel80 skrev: Jag skulle ändå vilja se en minihybridlösning på det här..
Det kanske kommer i form av svänghjul som Volvo experimenterar med?
http://www.teknikensvarld.se/2013/04/27 ... rbrukning/
Skulle vara perfekt i kökörning! :)
Senast redigerad av 1 laser2, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]

Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-201[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]

Köpråd V60 Recarge

Elvärmare jag tycker allt den höll m&ari[…]