Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Sammanfattar vi så är det lika bra att du lägger ned och åker buss med tanke på inställningen du har.
Det är egentligen tur att du besitter den stora kunskapen av oss. Du och din näsa.
Du har inte en susning om hur ditt insprutningssystem jobbar.
Du vet inget om kriterierna som bestämmer åt systemet och inget om avgasrening.
Du har inga koder, inga mätprotokoll och i övrigt ingen mer info än att bilen går toppenbra och din näsa kan inte få fram några fel.

Ett tips är att lampan vill säga dej något. Jag gör en gissning: Lambdans reglerområde tog slut och bilen går inte alls så väl som du tror och upplever. Det brukar bli den kodtypen när det går för magert för systemet. Magert blir det på e85 utan konvertering om man blandar i för mycket. Förklaringen är e85 i sej. Men vad vet vi.
Självklart struntar du i miljötjafset, det gör alla tuffa. Men Nox är nåt man inte struntar sålänge i, det är såpass ohälsosamt att man inte blir särskilt gammal när man exponeras för det. Men det struntar du i för det luktar ju inte illa i slutröret. Formaledehyd likaså är ohälsosamt men där likaså är du ju utan eftersom din näsa inte säger annat. Att det inte är friskluft i röret brukar dom flesta vara insatta i även om man tror man är duktig.
Hade du känt dessa i snoken så vore du först i världen med det å andra sidan.

Men det spelar ingen större roll för mej, vad vet jag om bilar och dess teknik. :idea:
Förmodligen har jag bara haft tur som jobbat med bilar, undervisat om dom likaså.
Kanske har jag inhämtat min kunskap genom att runka äta ostbågar och titta på topgear? Ja vem vet..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Oi oi oi, inget ont om top gear nu :P !

Men jag håller med... Att påstå att det inte är några problem bara för att bilen "går bra" är bara löjligt.
Du har som sagt ingen aning om vad som egentligen händer i motorn. 5k mil är dessutom ingen längre sträcka för att avgöra hurvida motorn tar skada eller inte - såvida man inte öppnar motorn och kontrollerar alla kanaler, förbräningsrum, ventiler, kolvar, ringar, spridare... Ja, rubb och stubb helt enkelt.

Sen det där med att lukta på avgasaserna... Det är inte ens värt att kommentera... Men det kan inte vara så att du sniffat avgaser lite väl länge?
Användarvisningsbild
av MechaniX
Konverterade en Cheva Van för 5-6 år sen och loggade motorn med dator under körning. Vid fullgasacceleration fick jag spridartider på 120% DC, fick trots det ingen motorlampa att tändas så bara för att lampan inte tänds behöver det inte vara schysst.. :roll:

Dessutom accelererade den fortfarande som vanligt, men det undvek jag att göra med den då det kändes väldigt riskabelt med "små" originalspridare.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Frågan är ju om man ska "blandtanka" utan någon modifikation. Att säga bilen går bra är ju inget svar på frågan om bilen klarar att köras blandtank. Vet att bensinen idag är blandad med 8% E85 men ska man köra på 30-40% E85 utan att göra om? Nej de skulle jag i alla fall inte göra.

Jag kör själv just nu på 100% E85 men har också bytt spridare från original till Saabs 9000 turbo's spridare som är ca 30% större, bilen gick skit i början men efter någon mil så börja den gå bra igen och den känns också piggare(kan vara psykiskt att det känns så).

Jag provar det här bara för att det är intressant och säger inte att det något man ska göra, om man ska göra saker så gör de ordentligt.

Vet att bara byta spridare inte är rekommenderat, min lilla budget räcker inte till för en ordentlig konvertering som jag skulle vilja göra men skulle motorn rasa så har jag en extra. :D
av Knatch
Bilen såldes i MAJ månad och går fortfarande på etanol utan att gummipackningar eller annat skit har gett med sig.
Den startar i alla väder utan problem och köparen har ringt mig flera gånger och tackat för att han fått köpa en sån fantastiskt bra bil som går som en klocka.
Vart kommer allt skitsnack om etanol??
av *pettson*
Knatch skrev:Bilen såldes i MAJ månad och går fortfarande på etanol utan att gummipackningar eller annat skit har gett med sig.
Den startar i alla väder utan problem och köparen har ringt mig flera gånger och tackat för att han fått köpa en sån fantastiskt bra bil som går som en klocka.
Vart kommer allt skitsnack om etanol??
Men inte sålde du världens bästa bil som gick 100% perfekt utan konvertering och med lysande motorlampa som var ett extratillbehör?
Av nya inlägget förstår jag samtidigt att du aldrig passerade biblioteket för att läsa om motorstyrningar som jag bad dej.
Jag förmodar nu att du köpt ännu en bil där du konverterat och kvalitetstestar avgaserna med näsan?
av Rådlös
Knatch: "Vart kommer allt skitsnack om etanol??"

Utan att gå emot Pettson, han har nog "väl på fötterna" i frågan, så det skall jag inte debattera. Och han säger ju för övrigt att en riktigt utförd konvertering fungerar. Men jag skall besvara din fråga om varifrån all falsk och missriktad information mot etanol kommer ifrån.
Den kommer ursprungligen från fossiloljebolagen! Alltså petroleumindustrin. Dom har ju med etanolframställning fått en allvarlig konkurret. Visst deras olja kanske inte räcker så där jättelänge som man trodde förut, men det som finns vill dom sälja för dagen och i så stora volymer som möjligt. När oljan är slut har dom ändå sina pengar på banken, så dom klarar sig en tid därefter.

För en handfull år sedan 2006 ~ 2007 eller något liknande var det en artikel i Dagens Nyheter. Där berättades att petroleumindustrin satsade ett par hundra miljoner dollar, per år! i information mot den nya tiden biobränslen. Detta stog att läsa i en årsredovisning så det var inte några "hemliga" siffror som hade läckt ut på några skumma bakvägar.
Den som hade skrivit artikeln i DN var ingen mindre än Lasse Swärd, känd som en av dom största etanolmotståndarna i svensk dagspress. I volym överträffas han bara av Robert Collin, men han skriver i "skymingspressen", inte dagstidningar.

Jag har flera gånger sökt den här artikeln i arkiven, men kan inte återfinna den. Jag är lite osäker på hur många hundra miljoner dollar det var, 2, 3 eller 4? Men det är en bagatell i sammanhanget. Massvis med pengar går till att svartmåla biobränslen.

Sedan har du en annan missinformationskanal. Och den kan uppträda på forum som det här eller andra. Många av dom som hackar ner på etanol är personer som aldrig själva har prövat. Dom har läst vad någon har skrivit och gjort historien till sin egen och "vet" hur illa det fungerar. Det finns alltid någon som har en "jobbarkompis svågers kusins morsas sambo som åkte i en etanolbil och fick fruktansvärda problem".
Där har du den vanligaste missinformationen om etanol som meddelas man och man emellan. Mycket av den här missinformationen är tolkningar av bl.a Robert Collins och Lasse Swärds vulgärpropaganda. Om man i stället skulle fråga alla oss som kör dagligen på etanol skulle du få en helt annan bild framför dig.
Användarvisningsbild
av taxi
..,fast samtidigt kan inte jag blunda för problemen med etanolbilar som tillbringar lika mycket tid på verkstad som på vägen. Det gäller då snart tio år gamla bilar, men ändå, det är just bränsleproblem dom är inne för. En nära vän tröttnade nyligen på sin ford Focus och köpte en dieselbil istället.
Jag kan inte tänka mig att en bensinbil skulle klara etanol bättre än en etanolbil?
av Tommty
ahahah, "köparen har ringt mig flera gånger och tackat för att han fått köpa en sån fantastiskt bra bil"

skitsnack kan man lukta från mils avstånd, tillochmed bakom en datorskärm.

men det är väll som dom säger, om man har sagt till tillräckligt många gånger så börjar man tro på det.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]