Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:
jpennerb skrev:När du har tänkt att köra så pass långt och äga bilen i 10år till 40000mil är driftsäkerheten viktig. Så frågan är hur väl fungerar en T4/T4F och D2 när dom kommer upp i dessa miltal? Har själv dålig koll. Att få ett motor/lådras ökar på driftkostnaden avsevärt. Kan det vara värt att satsa på något mer beprövat, säg 2.0d, 2.4d, D3, D4, D5?
1,6d är en hållbar och välbeprövad motor, frågetecknet är istället de nya små bensinturbomotorerna. Inte för att jag tvekar på dom men det finns inte så många som gått så långt i verklig trafik.

Lågt räknat på bränsleförbrukningen, räkna 0,5 på 115hk och 0,6 på 175hk.

Jag är väldigt nöjd med min 115hk när man ligger på landsväg. Pga den lägre effekten sparar jag mig väldigt mycket oftare från idiotomkörningar än när jag hade passaten med 170hk diesel. Säkerhetstänk :P ! Den går faktiskt väldigt snålt då också, staplarna brukar visa under 0,5.
Det är ungefär det handlar om, tycker jag. Rätt bil för rätt arbetsområde. Dessutom rätt avslappnande med en sansad körstil till vardags.
Användarvisningsbild
av bem
Tack för alla svar hittills, de är till bra hjälp.

Med fristående handlare menar du en handlare som inte är en Volvoåterförsäljare antar jag?

Här i Värmland där jag bor har vi Helmia som är en ganska stor Volvoåterförsäljare.

Två frågor till om nån vet ang V70 DRIVe:

1) I och med att den har turbo, kan man förvänta sig att turbon håller bilens livslängd (i mitt fall ca 40000 mil) eller bör man räkna med ett turbobyte under resans gång? Mellan tummen och pekfungret vad ligger priset på en turbo om det behöver bytas?

2) Markfrigången - vad jag läst mig till är bilen sänkt 2 cm jämfört med andra modellerna. Kan man våga sig in på en vanlig svensk skogsbilväg med en sån här bil utan att bli hängande på underredet?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
Den har sportchassit och jag har flera kollegor som är byggledare längs med järnvägen där det ofta inte är särskilt bra vägar. Ingen har blivit stående, men med det kan man ju inte ge sig ut på vägar som man kunde ha gjort med en JEEP.

Ang. Turbo så har ju alla bilarna du radat upp en turbo. Risken är väl lika stor på alla? Som skrivit innan så är det flera miljoner exemplar tillverkade av 1,6d. Om det är olika leverantörer av turboaggen låter jag vara osagt, men förmodligen är det samma tillverkare som till Volvos egna motorer, dvs. stora tillverkare.
av Lövet
Turboaggregat är lyckligtvis, i jämförelse med mycket annat, en förhållandevis billig reservdel. Finns gott om leverantörer som erbjuder utbytesaggregat osv så det behöver inte vara så farligt om den skulle råka gå sönder.
Användarvisningsbild
av bem
Bra, då kanske man inte behöver oroa sig så mycket för turbon. Har aldrig haft en bil med turbo tidigare så jag lever nog kvar lite i det förgångna och SAAB turbobilar man hörde förr fick byta turbo ibland. Utvecklingen har väl gått framåt så en turbo håller bättre numera.
OK, lite körning på hyfsade skogsvägar kan gå bra då.

/Bo
Saab var det första märket, som gjorde turbon till vardagsvara och det var redan 1978. Dessa tidiga turbobilar, som då var en sensation, hade en del turboras. Oftast handlade det om handhavarfel. Men, detta är historia sedan lång tid tillbaka och som någon påpekade - turbon är oftast ett ickeproblem på dagens bilar. Idag finns det mängder av andra problem på dagens bilar, inte sällan orsakat av diverse trender o.d.
av RSport
bem skrev: Två frågor till om nån vet ang V70 DRIVe:

1) I och med att den har turbo, kan man förvänta sig att turbon håller bilens livslängd (i mitt fall ca 40000 mil) eller bör man räkna med ett turbobyte under resans gång? Mellan tummen och pekfungret vad ligger priset på en turbo om det behöver bytas?

2) Markfrigången - vad jag läst mig till är bilen sänkt 2 cm jämfört med andra modellerna. Kan man våga sig in på en vanlig svensk skogsbilväg med en sån här bil utan att bli hängande på underredet?

/Bo
1. upp emot minst 40 000 mil, med lugn körning ska nog moderna turbo-aggregat klara av, förutsatt att oljebytena är gjorda enligt rekommendationerna.
2. Själva markfrigången är nog inte det mest avgörande på dessa 2 cm.
Men du borde nog provköra en DRIVEe, och själv känna efter hur stötig du upplever denna bil. Vet att en del Taxibolag köpte denna modell, just med tanke på själva driftskostnaderna. Men många chaufförer upplever DRIVEen betydligt stötigare (På dåliga vägar) än dom "Vanliga" V70 modellerna.
Tja Bem Har just slagit till på en MY12 D3 med extra allt: :-)
Är inte heller övertygad om att T4 håller. 180 hk ur 1,6l och en tung bil att släpa på. Men faktum är, trots att jag jobbar med och i bilbranschen, att jag aldrig hört om ett enda motorras. Och Ford har ju pumpat ut miljontals av dessa motorer. Så kanske de håller. Vi får se. Snål och tyst är den i alla fall.
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 28

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740