- mån 23 sep 2013, 09:46
#789627
mattish skrev:Det är ungefär det handlar om, tycker jag. Rätt bil för rätt arbetsområde. Dessutom rätt avslappnande med en sansad körstil till vardags.jpennerb skrev:När du har tänkt att köra så pass långt och äga bilen i 10år till 40000mil är driftsäkerheten viktig. Så frågan är hur väl fungerar en T4/T4F och D2 när dom kommer upp i dessa miltal? Har själv dålig koll. Att få ett motor/lådras ökar på driftkostnaden avsevärt. Kan det vara värt att satsa på något mer beprövat, säg 2.0d, 2.4d, D3, D4, D5?1,6d är en hållbar och välbeprövad motor, frågetecknet är istället de nya små bensinturbomotorerna. Inte för att jag tvekar på dom men det finns inte så många som gått så långt i verklig trafik.
Lågt räknat på bränsleförbrukningen, räkna 0,5 på 115hk och 0,6 på 175hk.
Jag är väldigt nöjd med min 115hk när man ligger på landsväg. Pga den lägre effekten sparar jag mig väldigt mycket oftare från idiotomkörningar än när jag hade passaten med 170hk diesel. Säkerhetstänk! Den går faktiskt väldigt snålt då också, staplarna brukar visa under 0,5.