Det var absolut inte min mening att det skulle vara ett personligt påhopp! Förstår inte att du uppfattar det så. Jag står fast vid att ensidigt bejakande av högre beskattning i ett läge när skattetrycket är världens tredje högsta inte direkt tyder på insikt om hur olika drivkrafter, både ekonomiska och personliga, spelar in i ekonomin. I debatten gömmer man sig bakom de så förhatliga jobbskatteavdragen. Man glömmer helt bort den absoluta beskattningsnivån och progressivitetens betydelse. Personligen betalar jag mycket skatt och är nöjd med det bortsett från hur våra politiker använder pengarna. Detta oavsett färg. Jag skulle önska att mer gick till människors behov. Inte till materiell standard för oss som redan har. Det fattas inte pengar totalt sett. Och det är absolut inget alternativ att höja totala skattetrycket eller progressiviteten. Välfärd för mig är inte att jag billigt kan nöjesresa med flyg. Inte heller att politiker eller verk enväldigt, utan samordning och demokratiskt fattade beslut, i förtid river upp/ändrar fullt fungerande infrastruktur med hänsyn till "grön" omställning med stor kapitalförstöring som följd. Eller dyra satsningar/subventioner på alternativa bränslen och laddhybrider/elbilar utan att ens ha en energiöverenskommelse. Många exempel kan räknas upp. Politiker finansierar sina egna lekstugor och använder våra skattemedel till annat än det som jag anser de är avsedda för.
Jag håller med i mycket av det du skriver. Men en sak som i alla fall jag saknar är en jämförelse. Nu var det länge sedan, men på mitt förra jobb så hade vi delägare och samarbete med en tysk firma. Vi hade en kollega från den firman på besök, och han var hem till oss en kväll på middag, det här var på 90-talet. I alla fall så kom vi att börja prata om löner och skatter m.m. Han tjänade inte så fasligt mycket mer än jag, men de hade betydligt mindre i skatt. MEN, å andra sidan fick de betala för mycket av det jag kallar basservice själva vilket gjorde att vi hade ung. lika stora utgifter för det basala, men på pappret hade vi skyhöga skatter jämfört med honom.
Jag tycker att vi ska ha ett jämlikt samhälle, där jag om jag blir sjuk inte ska behöva lägga allt jag äger och har för att ha råd med sjukvärd, detsamma gäller om någon av er blir sjuka. Vi ska samsas om den kostnaden allihop, utan att behöva teckna tilläggsförsäkringar och annat skit för att inte hamna i skiten om man missar något och/eller finstilt.
Samma sak med skolan, alla ska ska ha tillgång till bra skola.
För att citera Maria Ahrengart
Swedbanks råd till budgetens vinnare: Spara pengarna – man kan bli sjuk
Ja, det är skattesänkningar som vanligt när regeringen kommer med sin budgetplanering. 140 miljarder har det blivit redan, och mer är på väg. Tidningen Skånskan listar alla höstens sänkta skatter, och intervjuar samtidigt Maria Ahrengart, privatekonom på Swedbank. Hennes råd?
Maria Ahrengarts råd till budgetens vinnare är att spara, för rätt vad det är står man där arbetslös eller sjuk.
- Det gäller att ha någonting att ta av ifall det händer något. Det kan ju hända någon i hushållet, säger hon.
”Tryggheten har ju försämrats”, tillägger hon. Sjuka och arbetslösa får inga skattesänkningar, och med urholkade trygghetssystem kan den ekonomiska smällen bli riktigt hård.