Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:S Man tar pengar från skatteintäkterna på de icke förnybara bränsleslagen och lägger på de mer miljövänliga.
Nej, definitivt inte , Staten tog in ca 100.000.000.000 i energiskatter och betalade ut ca 600.000.000 kr i bidrag till satsningar på förnyelsebar miljövänlig energi, dvs 0.6% :-(O) :-(O) :-(O)

50% av inbetalda enrgiskatter borde väl kunna användas till satsning på mijlövänlig energi och inte 0.6% .
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:För mig är det skillnad på att få något och att slippa betala så mycket av något, men det kanske bara är jag...
Det är ett centralt fundament i mänskligt tänkande. Det gäller oss alla. En del politiska system har försökt att förneka detta med känt resultat. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Camel
Bilister är och förblir en kassako. Det är ett självändamål att beskatta bilister så mycket som möjligt och använda skatteinkomsterna godtyckligt. Men att äga/köra bil är relativt sett ganska billigt trots allt om man försöker se till vad bilen uträttar.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:S Man tar pengar från skatteintäkterna på de icke förnybara bränsleslagen och lägger på de mer miljövänliga.
Nej, definitivt inte , Staten tog in ca 100.000.000.000 i energiskatter och betalade ut ca 600.000.000 kr i bidrag till satsningar på förnyelsebar miljövänlig energi, dvs 0.6% :-(O) :-(O) :-(O)

50% av inbetalda enrgiskatter borde väl kunna användas till satsning på mijlövänlig energi och inte 0.6% .

Du har så rätt, som det är nu går inte bråkdelen tillbaka till "miljöändamål" utan används till andra hål i budgeten. Det hindrar dock inte att etanolen är skattefinansierad till viss del (vilket nog ökar den där 0,6%-siffran något), för att vara ekonomiskt gångbar för privatpersoner. (Om det inte ändrats senaste åren?)
Användarvisningsbild
av erikn
Det var absolut inte min mening att det skulle vara ett personligt påhopp! Förstår inte att du uppfattar det så. Jag står fast vid att ensidigt bejakande av högre beskattning i ett läge när skattetrycket är världens tredje högsta inte direkt tyder på insikt om hur olika drivkrafter, både ekonomiska och personliga, spelar in i ekonomin. I debatten gömmer man sig bakom de så förhatliga jobbskatteavdragen. Man glömmer helt bort den absoluta beskattningsnivån och progressivitetens betydelse. Personligen betalar jag mycket skatt och är nöjd med det bortsett från hur våra politiker använder pengarna. Detta oavsett färg. Jag skulle önska att mer gick till människors behov. Inte till materiell standard för oss som redan har. Det fattas inte pengar totalt sett. Och det är absolut inget alternativ att höja totala skattetrycket eller progressiviteten. Välfärd för mig är inte att jag billigt kan nöjesresa med flyg. Inte heller att politiker eller verk enväldigt, utan samordning och demokratiskt fattade beslut, i förtid river upp/ändrar fullt fungerande infrastruktur med hänsyn till "grön" omställning med stor kapitalförstöring som följd. Eller dyra satsningar/subventioner på alternativa bränslen och laddhybrider/elbilar utan att ens ha en energiöverenskommelse. Många exempel kan räknas upp. Politiker finansierar sina egna lekstugor och använder våra skattemedel till annat än det som jag anser de är avsedda för.
Jag håller med i mycket av det du skriver. Men en sak som i alla fall jag saknar är en jämförelse. Nu var det länge sedan, men på mitt förra jobb så hade vi delägare och samarbete med en tysk firma. Vi hade en kollega från den firman på besök, och han var hem till oss en kväll på middag, det här var på 90-talet. I alla fall så kom vi att börja prata om löner och skatter m.m. Han tjänade inte så fasligt mycket mer än jag, men de hade betydligt mindre i skatt. MEN, å andra sidan fick de betala för mycket av det jag kallar basservice själva vilket gjorde att vi hade ung. lika stora utgifter för det basala, men på pappret hade vi skyhöga skatter jämfört med honom.

Jag tycker att vi ska ha ett jämlikt samhälle, där jag om jag blir sjuk inte ska behöva lägga allt jag äger och har för att ha råd med sjukvärd, detsamma gäller om någon av er blir sjuka. Vi ska samsas om den kostnaden allihop, utan att behöva teckna tilläggsförsäkringar och annat skit för att inte hamna i skiten om man missar något och/eller finstilt.

Samma sak med skolan, alla ska ska ha tillgång till bra skola.

För att citera Maria Ahrengart
Swedbanks råd till budgetens vinnare: Spara pengarna – man kan bli sjuk
Ja, det är skat­te­sänk­ning­ar som van­ligt när re­ge­ring­en kom­mer med sin bud­get­pla­ne­ring. 140 mil­jar­der har det bli­vit redan, och mer är på väg. Tid­ning­en Skåns­kan lis­tar alla hös­tens sänk­ta skat­ter, och in­ter­vju­ar sam­ti­digt Maria Ah­reng­art, pri­va­te­ko­nom på Swed­bank. Hen­nes råd?

Maria Ah­reng­arts råd till bud­ge­tens vin­na­re är att spara, för rätt vad det är står man där ar­bets­lös eller sjuk.
- Det gäl­ler att ha någon­ting att ta av ifall det hän­der något. Det kan ju hända någon i hus­hål­let, säger hon.

”Trygg­he­ten har ju för­säm­rats”, tilläg­ger hon. Sjuka och ar­bets­lö­sa får inga skat­te­sänk­ning­ar, och med ur­hol­ka­de trygg­hets­sy­stem kan den eko­no­mis­ka smäl­len bli rik­tigt hård.
av volvoc70cab
Instämmer i allt du skriver erikn. Men ett annat exempel är att i Österrike betalar ingen någon skatt på de första 150.000kr. Kanske mer rättvist om man ökade grundavdraget här i Sverige, så skattelättnaden skulle bli lika för alla. Bara en liten funderare. Nu straffbeskattas jag som pensionär. Under min "arbetande" tid hade jag en marginalskatt på 85%
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: Det hindrar dock inte att etanolen är skattefinansierad till viss del (vilket nog ökar den där 0,6%-siffran något), för att vara ekonomiskt gångbar för privatpersoner. (Om det inte ändrats senaste åren?)
Sorry, men jag klarar bara inte det ordvalet att säga att etanolen är skatttefinansierad bara för att den har lite lägre skatt än bensinen.

Då kan man ju säga att, folkölen är skattefinansierad för att vara ekonomiskt gångbar för privatpersoner eftersom den har lägre skatt än starköl.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har ju nyss varit i Indien och där är dieseln billigare än bensinen. Ca 80 rupier/liter för bensinen och 60 rupier/liter för diesel (detta motsvarar ca 8 resp. 6 kr/litern). Chauffören häpnade när jag sa att vi fick betala ca 15 kr/litern inklusive skatter och föreslog att jag skulle förhandla med den som fyllde på bensinen eller den som tog betalt, så att jag skulle slippa skatten... Lite svårt :roll: att förhandla med en automat, tyckte jag då.

Men det man ser i Indien är ju inte grunden för något hållbart samhälle. Det blir ju enorma utsläpp med den enorma population som Indien har i kombination med billigt drivmedel och här sitter vi i Sverige med några futtiga miljoner innevånare och försöker minska utsläppen genom minska bilismen genom skattepålägg och annat. I Indien betalar inte individer skatt, utan bara företagen, men det finns massor av småföretag som inte betalar skatt eftersom de inte tycker att pengarna går till något bra. Men då blir också infrastrukturen i form av vägar, el, vatten och avlopp, sophantering bristfällig eftersom det inte finns pengar för detta och alla barn får inte gå i skolan.

Jag försvarar definitivt skattetrycket i Sverige, efersom man får så mycket för dessa pengar, och jag är väldigt tveksam till att rösta på något parti som kommer att göra ytterligare jobbskatteavdrag.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Det hindrar dock inte att etanolen är skattefinansierad till viss del (vilket nog ökar den där 0,6%-siffran något), för att vara ekonomiskt gångbar för privatpersoner. (Om det inte ändrats senaste åren?)
Sorry, men jag klarar bara inte det ordvalet att säga att etanolen är skatttefinansierad bara för att den har lite lägre skatt än bensinen.

Då kan man ju säga att, folkölen är skattefinansierad för att vara ekonomiskt gångbar för privatpersoner eftersom den har lägre skatt än starköl.

Det är inte så jag menar.. jag har fått för mig att man skjutet till pengar i tillverkningen av etanolen. Men jag har haft fel förr, och har inte möjlighet att googla just nu. :)
Jag menar alltså inte att den är finansierad bara genom lägre skatt.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Jag har ju nyss varit i Indien och där är dieseln billigare än bensinen. Ca 80 rupier/liter för bensinen och 60 rupier/liter för diesel (detta motsvarar ca 8 resp. 6 kr/litern). Chauffören häpnade när jag sa att vi fick betala ca 15 kr/litern inklusive skatter och föreslog att jag skulle förhandla med den som fyllde på bensinen eller den som tog betalt, så att jag skulle slippa skatten... Lite svårt :roll: att förhandla med en automat, tyckte jag då.
Alla länder har olika syn på drivmedelspriser. I Västvärlden är bilism kassako. I Indien, som i förhållande till inkomsten har höga drivmedelspriser, har det varit stora protester. Folks betalningsvilja har minskat. Jag har för mig att Venezuela har billigaste drivmedelspriserna i världen. Men i förhållande till löneläget har jag för mig att Qatar var billigast.

Allinug skrev:Men det man ser i Indien är ju inte grunden för något hållbart samhälle. Det blir ju enorma utsläpp med den enorma population som Indien har i kombination med billigt drivmedel och här sitter vi i Sverige med några futtiga miljoner innevånare och försöker minska utsläppen genom minska bilismen genom skattepålägg och annat. I Indien betalar inte individer skatt, utan bara företagen, men det finns massor av småföretag som inte betalar skatt eftersom de inte tycker att pengarna går till något bra. Men då blir också infrastrukturen i form av vägar, el, vatten och avlopp, sophantering bristfällig eftersom det inte finns pengar för detta och alla barn får inte gå i skolan.
Vi har det bra i Västvärlden. Men man ska inte ta välfärd för självklar. Den kostar pengar och de ska tas någonstans ifrån. Om bara låga inkomster finns att beskatta blir också skatteintäkterna låga. I Indien är skillnaderna i samhället stora mellan olika grupper. Det är med länder som Indien vi konkurrerar i den globala världen. Själv har jag varit med om att utbilda Indiska ingenjörer. De har en annan syn på vad arbete innebär samt pengars värde än vad vi har. I väst anlitas de som experter inom många områden. Bra kompetens hos vissa och förhållandevis låga löneanspråk. Och vi ska inte tro att alla i Indien, Kina eller utvecklingsländer kommer att leva som vi gör. Jordens resurser skulle för övrigt inte räcka till. Det kommer att ske en anpassning. Utvecklingsländer reser sig. Västvärlden måste backa, åtminstone från dagens resursförbrukning. Vi möts någonstans på mitten i framtiden.

Allinug skrev:Jag försvarar definitivt skattetrycket i Sverige, efersom man får så mycket för dessa pengar, och jag är väldigt tveksam till att rösta på något parti som kommer att göra ytterligare jobbskatteavdrag.
Högt skattetryck = sämre relativ global konkurrenskraft samt även lägre köpkraft. Innebär i förlängningen minskat underlag för beskattning. Svår balansgång. Skattesituationen i Sverige innan skattereformen var definitivt inte hållbar. Nu har vi trillat ned till tredje högsta skattetryck i Världen. I den globala konkurrensen måste vi klara av att leverera de kvalificerade produkterna och tjänsterna. Men då krävs motivation hos befolkningen att utbilda sig. Om det skiljer för lite i nettolön mellan kvalificerat arbete och okvalificerat arbete motiveras inte så många att anstränga sig. De enkla jobben finns inte mera. De utförs av länder med helt andra ekonomiska siffror än Sverige. Ibland t.o.m. på vår egen mark som t.ex. fallet med utländsa bärplockare.

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]