Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#788689
OK, tack för tipsen om utökade B behörigheten. Har kört med min trailer i 10 år och har backat en hel del med den så den biten skall nog gå bra hoppas jag. Säkerhetskontrollen m m som man skall utföra får jag kolla upp. Ev får det bli en lektion/genomgång hos nån trafikskola innan.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#788693
Du skall uppenbarligen vara lite tveksam till upp till och med MY09 med tanke på AC-Kompressorn 2010 bytte man märke på kompressorn till sanden så den verkar vara av ok.
Aggregatremmen och spännrullar skall man vara noga med bytesintervallerna och handla original grejer då man har uppdaterat dessa flera ggr så nu verkar det funka (har inte varit billigt för Volvo).

Men att man inte har tagit till sig kritiken ang risken för sekundär skador beror antagligen att man anser att problemet är löst i. o. m att man har återkallat de berörda motorerna angående aggregatremspännaren.

Så man skall inte överdriva risken, ac-kompressorn är en annan sak rasar den så blir det dyrt (den sitter även på v70N upplysningsvis).
MY10- om du skall handla
Användarvisningsbild
av bem
#789417
Hej igen,

Är i "vel-stadiet" nu - bollar lite hit och dit med olika alternativ och kollar på ungefärliga driftskostnader under en 10 års period, som är det jag tänker behålla bilen.
Drag (helst delbart), Momentum paket, vinterdäck på alufälg, metallicfärg på bilen, helst även motorvärmare+grenkontakt är det jag behöver i utrustningsväg. Rätta gärna uppgifter nedan om ni ser nåt fel.

V70 DRIVe 1.6D 115 hk, Momentum, 2012 årsmodell
Har jag inte riktigt slagit ur hågen än med tanke på att den är rätt snål med dieseldropparna vid landsvägskörning som är gissningsvis 90 % av min körning (pendlingen till/från jobbet 12 mil per vardag).
Visserligen får den bara dra max 1300 kg totalvikt släp+last (i mitt fall max 980 kg last) men då min trailer med båt på väger ca 1350 kg (kanske uppåt 1400 kg med full tank i båten) så är det ändå under 10% övervikt vilket är bötesgränsen för överlast vad jag känner till. Utökad B-behörighet måste jag ta förstås annars funkar detta inte. Jag drar ju båttrailern med båten på rätt lite - till från förvaring, till från iläggningsrampen, vanligtvis en lite längre tur per år till nån ny sjö/kanal för lite nya upplevelser). Tror jag skulle stå ut med att dragbilen är lite svag.
Skatt 2012 DRIVe (idag): 1182 kr/år, 11820 kr/10 år - skattebefriad 5 första åren från bilen första gången togs i bruk i Sverige, blir minus 3546 kvar att nyttja så skatten blir totalt 11820-3546 = 8274 kr närmaste 10 åren .
Drivmedel (3000 mil/år, landsväg): 4,1 lit x 300 mil x 14,58 kr = 17933 kr/år, 179330 kr/10 år
Serviceintervall: 2000 mil eller 1 år vilket som först inträffar (vet ej kostnander för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 24000 mil (eller 10 år vilket inträffar först, antar jag)
Partikelfilter: självrengörande (vad jag kunnat läsa mig till)
(Försäkring: vet ej men har idag Volvia med Trafik, Brand-Glas-Stöld-Räddning-Rättskydd, Vagnskada och Trygghetspaket på min gamla V70)

V70 2.4D 175 hk, Momentum, årsmodell 2010
Är kanske mest frestande just nu men skatten blir rätt hög sett över 10 år.
Skatt: 3046 kr/år, 30460 kr/10 år
Drivmedel (3000 mil/år, landsväg): 4,8 lit x 300 mil x 14,58 kr = 20995 kr/år, 209950 kr/10 år
Serviceintervall: 3000 mil (vet ej kostnader för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 18000 mil
(Försäkring: vet ej)

V70 T4, 180 hk, Momentum, årsmodell 2012
Helt OK med bensinare men frågan är om jag vill fortsätta med bensinare, vet ej just nu.
Skatt: 1160 kr/år, 11600 kr/10 år
Drivmedel: 5,5 lit x 300 mil x 14,28 kr= 23562 kr/år, 235620 kr/10 år
Serviceintervall: 3000 mil (vet ej kostnader för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 18000 mil (el 10 år vilket som först inträffar)
(Försäkring: vet ej)

V70 T4F (Flexifuel), 180 hk, Momentum, årsmodell 2012
Helt OK med bensinare/etanolare men den kostar ca 8000 kr mer än en T4 bensinare vad jag sett.
Skatt: 760 kr/år, 7600 kr/10 år
Drivmedel:
- Bensin: 6,0 lit x 300 mil x 14,28 kr= 25704 kr/år, 257040 kr/10 år
- Etanol: 8,2 lit x 300 mil x 9,64 kr = 23717 kr/år, 237140 kr/ 10 år
Serviceintervall: 3000 mil (vet ej kostnader för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 18000 mil (el 10 år vilket som först inträffar)
(Försäkring: vet ej)

Kan förstås hända mycket under 10 år men lite siffror skadar inte att ha framför sig och jämföra.
Målet är att hitta som gått under 10000 mil med den utrustning jag önskar.
Inköpspris blir lägre på en 2010 V70 2.4D och vad bilarna kan vara värda efter 10 år är väl nästan omöjligt att sia om.
- Men en V70 DRIVe 2012 har rätt låga kända driftskostnader sett över 10 år (med det man kan veta idag och jämföra med):
Skatt 8274 kr + drivmedel 179330 kr = 187604 kr på 10 år.
- 2.4 D 2010 har skatt 30460 kr + drivmedel 209950 kr = 240410 kr.
- T4 bensinare 2012 har skatt 11600 kr + drivmedel 235620 kr = 247220 kr.
- T4F flexifuel 2012 körd på etanol har skatt 7600 kr + drivmedel 237140 kr = 244740 kr.

En V70 2.4 D Momentum 2010 kanske går att hitta för ca 150-160 tusen kr, en V70 DRIVe 2012 kanske för runt 200 tusen kr.
Det skulle då gå jämt ut ungefär under en 10 års period då skatt och bränslebesparingen på DRIVe 115 hk ligger på ca 50 tusen kr jämfört med en 2.4D 175 hk.

Efter att ha kört min nuvarande V70 2.4 170 hk bensinare i 12 år nu i ca 40 000 mil så vet jag ungefär vad reparations- och servicekostanderna ligger på under en 10 års period och det är ingen kul läsning och det lär nog bli ungefär samma om man köper en nästan ny bil idag. Ändå har jag servat min bil enligt schemat på Volvoverkstad hela tiden och lagat så fort nåt gått sönder eller varit på gång.
Hur man än vrider och vänder är det dyrt att köra under ca 10 års period när man summerar allt.
Smart eller dumt att behålla bilen så länge som ca 10 år, vet ej i ärlighetens namn men jag har egentligen inget behov att byta bil ofta (numera).

Jag får lägga mig i bevakningsläge nu och se vilka V70 som dyker upp beg som kan passa mig.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#789489
Hur har du lyckats att få högre bränslekostnad med bensin mellan en T4 och T4F? Sen har du räknat VÄLDIGT lågt med förbrukningen. Detta har diskuterats tidigare här, och man kan räkna med att komma ner i deklarerad förbrukning för blandat körning om man kör landsväg/motorväg med dagens "nya" bilar.
Användarvisningsbild
av bem
#789509
Hej,

Jag tog en regnr på en V70 T4 2012 och en T4F 2012 på nätet och kollade sen på
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Tog regnr MDR224 som är en V70 T4 årsmodell 2012 och där fick jag uppgift om bränsleförbrukning landsvägskörning 5,5 liter/100 km.
Sen tog jag regnr PXE754 som är en V70 T4F årsmoddell 2012 och där fick jag uppgift om bränsleförbrukning landsvägskörning 6,0 liter/100 km med bensin.
Du kan kolla själv om du vill.
Kan ju stå fel där på transportstyrelsen, vad vet jag.
Jag har noll koll själv på V70 T4 resp T4F 2012.

Jo jag vet att uppgifterna om förbrukning vid landsvägskörning är lite "under ideala förhållanden" och troligen inget en vanlig bilförare kommer ner i utan att verkligen anstränga sig köra snålt om ens då. Men för jämförelsens skull spelar det mindre roll då alla siffrorna är lika optimistiska så att säga. Det enda jag ville få fram var ungefärlig kostnad mellan de olika alternativen.

jpennerb, vad skule du valt med ledning av det jag skrivit om mina körvanor osv nedan (mest ur ekonimiskt perspektiv), och varför?

/Bo
#789512
Du kan räkna med en större vins med att köra på e85 vs 95okt. Men istället har man en service intervall på 1500mil. Så kör man mer ån så per år blir det dyrare med etanolbil.
Användarvisningsbild
av bem
#789515
OK, det som gör det hopplöst att jämföra ordentligt är att det är så täta serviceintervall på en del V70 och vad de olika service kostar nuförtiden på olika modeller och årgångar har jag noll koll på (vet bara allt för väl vad det kostar på min gamla V70 2.4 2001 jag har idag - kuriosa: serviceboken går bara till 38000 milaservice och på onsd skall den in på 40000 mila...).

Lite intressant för mig att läsa om detta nedan eftersom jag skall behålla bilen såpass länge - kanske dieseln backar i popularitet snart om man skall tro artikeln:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ommer-2014

/Bo
#789533
Eftersom du inte är någon "raceputte" och du mestadels kör landsväg/motorväg så kommer förmodligen D2 2012 funka utmärkt. Den har tillräckligt med kraft på låg och mellanvarv för att dra det släp du "ibland" drar. En sådan med momentum-utrustning får du loss för runt 180.000 kronor eller mindre än så, om du köper en som gått 5-10000 mil. Betala aldrig för mycket !
Det går ju naturligtvis att argumentera för alla de motorversioner du funderat på, men värdet på bilen när du ska sälja en bil som är 10-11 år gammal kommer i princip att vara försumbart, vilken av versionerna du än väljer. Det avgörande är ju vilka driftkostnader bilen kommer att ha under de tio år du använder den.
Användarvisningsbild
av bem
#789539
Gourmand,
Ungefär så jag tänker just nu men man vet ju först om 10 år... om den bil jag väljer idag var ett nåtsånär vettigt val.
Att en bil är värd i stort sett noll och inget efter 10 år och 30-40 tusen mil gör mig inget, det är ju så det funkar med bilar.

Skulle helst vilja köpa av lokala Volvohandlaren för det blir enklare med garanti och ev felavhjälpning med de har inget inne just nu som jag är intresserad av men det kan ju ändra sig snabbt. Känns lite dumt att köpa en V70 kanske 30-40 mil el längre bort även om det skulle vara en som jag ville ha. Ser flera på blocket och bytbil.com som är intressanta men de är långt från mig geografiskt.

/Bo
av RCE
#789550
bem skrev:
Lite intressant för mig att läsa om detta nedan eftersom jag skall behålla bilen såpass länge - kanske dieseln backar i popularitet snart om man skall tro artikeln:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ommer-2014

/Bo
I mitt tycke är AMS en ganska oseriös motortidning som i likhet med AB specialiserat sig på domerdagsartiklar och annat trams för att locka till sig läsare. Om man nu skall spekulera hej vilt som artikelförfattaren valt att göra torde snarare hybridandelen öka markant. Detta är ett område som tillverkarna iaf verkar satsa ganska mkt på. Exempelvis har ju Mitsubishi lanserat sin SUV Outlander som hybrid med deklarerad förbrukning på 0,19 och konstant 4X4.

När det gäller diesel vs bensin kan vi bara vara säkra på en sak och det är att tillverkarna satsar mkt på att implementera ny teknik som får ner förbrukningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 28

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]