- sön 22 sep 2013, 17:49
#789417
Hej igen,
Är i "vel-stadiet" nu - bollar lite hit och dit med olika alternativ och kollar på ungefärliga driftskostnader under en 10 års period, som är det jag tänker behålla bilen.
Drag (helst delbart), Momentum paket, vinterdäck på alufälg, metallicfärg på bilen, helst även motorvärmare+grenkontakt är det jag behöver i utrustningsväg. Rätta gärna uppgifter nedan om ni ser nåt fel.
V70 DRIVe 1.6D 115 hk, Momentum, 2012 årsmodell
Har jag inte riktigt slagit ur hågen än med tanke på att den är rätt snål med dieseldropparna vid landsvägskörning som är gissningsvis 90 % av min körning (pendlingen till/från jobbet 12 mil per vardag).
Visserligen får den bara dra max 1300 kg totalvikt släp+last (i mitt fall max 980 kg last) men då min trailer med båt på väger ca 1350 kg (kanske uppåt 1400 kg med full tank i båten) så är det ändå under 10% övervikt vilket är bötesgränsen för överlast vad jag känner till. Utökad B-behörighet måste jag ta förstås annars funkar detta inte. Jag drar ju båttrailern med båten på rätt lite - till från förvaring, till från iläggningsrampen, vanligtvis en lite längre tur per år till nån ny sjö/kanal för lite nya upplevelser). Tror jag skulle stå ut med att dragbilen är lite svag.
Skatt 2012 DRIVe (idag): 1182 kr/år, 11820 kr/10 år - skattebefriad 5 första åren från bilen första gången togs i bruk i Sverige, blir minus 3546 kvar att nyttja så skatten blir totalt 11820-3546 = 8274 kr närmaste 10 åren .
Drivmedel (3000 mil/år, landsväg): 4,1 lit x 300 mil x 14,58 kr = 17933 kr/år, 179330 kr/10 år
Serviceintervall: 2000 mil eller 1 år vilket som först inträffar (vet ej kostnander för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 24000 mil (eller 10 år vilket inträffar först, antar jag)
Partikelfilter: självrengörande (vad jag kunnat läsa mig till)
(Försäkring: vet ej men har idag Volvia med Trafik, Brand-Glas-Stöld-Räddning-Rättskydd, Vagnskada och Trygghetspaket på min gamla V70)
V70 2.4D 175 hk, Momentum, årsmodell 2010
Är kanske mest frestande just nu men skatten blir rätt hög sett över 10 år.
Skatt: 3046 kr/år, 30460 kr/10 år
Drivmedel (3000 mil/år, landsväg): 4,8 lit x 300 mil x 14,58 kr = 20995 kr/år, 209950 kr/10 år
Serviceintervall: 3000 mil (vet ej kostnader för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 18000 mil
(Försäkring: vet ej)
V70 T4, 180 hk, Momentum, årsmodell 2012
Helt OK med bensinare men frågan är om jag vill fortsätta med bensinare, vet ej just nu.
Skatt: 1160 kr/år, 11600 kr/10 år
Drivmedel: 5,5 lit x 300 mil x 14,28 kr= 23562 kr/år, 235620 kr/10 år
Serviceintervall: 3000 mil (vet ej kostnader för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 18000 mil (el 10 år vilket som först inträffar)
(Försäkring: vet ej)
V70 T4F (Flexifuel), 180 hk, Momentum, årsmodell 2012
Helt OK med bensinare/etanolare men den kostar ca 8000 kr mer än en T4 bensinare vad jag sett.
Skatt: 760 kr/år, 7600 kr/10 år
Drivmedel:
- Bensin: 6,0 lit x 300 mil x 14,28 kr= 25704 kr/år, 257040 kr/10 år
- Etanol: 8,2 lit x 300 mil x 9,64 kr = 23717 kr/år, 237140 kr/ 10 år
Serviceintervall: 3000 mil (vet ej kostnader för 1:a, 2:e, osv service, storservice osv)
Kamremsintervall: 18000 mil (el 10 år vilket som först inträffar)
(Försäkring: vet ej)
Kan förstås hända mycket under 10 år men lite siffror skadar inte att ha framför sig och jämföra.
Målet är att hitta som gått under 10000 mil med den utrustning jag önskar.
Inköpspris blir lägre på en 2010 V70 2.4D och vad bilarna kan vara värda efter 10 år är väl nästan omöjligt att sia om.
- Men en V70 DRIVe 2012 har rätt låga kända driftskostnader sett över 10 år (med det man kan veta idag och jämföra med):
Skatt 8274 kr + drivmedel 179330 kr = 187604 kr på 10 år.
- 2.4 D 2010 har skatt 30460 kr + drivmedel 209950 kr = 240410 kr.
- T4 bensinare 2012 har skatt 11600 kr + drivmedel 235620 kr = 247220 kr.
- T4F flexifuel 2012 körd på etanol har skatt 7600 kr + drivmedel 237140 kr = 244740 kr.
En V70 2.4 D Momentum 2010 kanske går att hitta för ca 150-160 tusen kr, en V70 DRIVe 2012 kanske för runt 200 tusen kr.
Det skulle då gå jämt ut ungefär under en 10 års period då skatt och bränslebesparingen på DRIVe 115 hk ligger på ca 50 tusen kr jämfört med en 2.4D 175 hk.
Efter att ha kört min nuvarande V70 2.4 170 hk bensinare i 12 år nu i ca 40 000 mil så vet jag ungefär vad reparations- och servicekostanderna ligger på under en 10 års period och det är ingen kul läsning och det lär nog bli ungefär samma om man köper en nästan ny bil idag. Ändå har jag servat min bil enligt schemat på Volvoverkstad hela tiden och lagat så fort nåt gått sönder eller varit på gång.
Hur man än vrider och vänder är det dyrt att köra under ca 10 års period när man summerar allt.
Smart eller dumt att behålla bilen så länge som ca 10 år, vet ej i ärlighetens namn men jag har egentligen inget behov att byta bil ofta (numera).
Jag får lägga mig i bevakningsläge nu och se vilka V70 som dyker upp beg som kan passa mig.
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.