Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Vojje skrev:man kan inte tillverka diesel utan att också få en skvätt bensin.
Det betyder att när efterfrågan ökar på diesel ökar också tillgången (överflödet) på bensin.
Priset på diesel ökar samtidigt som bensinpriset sjunker :D
Helt riktigt. Tilläggas kan att bensin-"överflödet" har hittills exporterats bl.a till USA men i framtiden kanske det blir dålig avsättning då jänkarna faktiskt så smått börjar gå över till diesel.
joel80 skrev:Om några år (2015) kommer vi nog se rejäl skillnad.. när det införs miljökrav på båttrafiken och det inte längre går att köra båt på den smutsiga råoljan (eller hur nu den är raffinirerad) längre, utan många kommer att gå över till båtdiesel.
Man har favoriserat dieselbilar med följden att diesel mer och mer blir bristvara eftersom relationen bensin-diesel är fast i raffineringsprocessen. När båtar konkurrerar om diesel med bilar och lastbilar blir inte priserna på diesel lägre direkt. Det blir garanterat en renässans för bensinbilar (om än downsizade).
Användarvisningsbild
av joel80
Sunschreem skrev: Vilken tur att alla har råd med senaste diesel-v70 då ;)
sthlm skrev: Och då kontantköpt utan lån...
Funk skrev:-eller värdeminskning...

/Thomas

Nej men vänta.. läs ordentligt! Jag räknar ju med värdeminskning och lån. Min mening var ju att själva bränslepriset är en rätt liten del av hela kostnaden.

Även om man inte köper nya bilar gäller det här. Vi har en Hyundai i30 från 2008 som privatbil i familjen och den drar inte över 0,6l/mil den heller! Kostnaden för den i värdminskning, service, ev reparationer, skatt, försäkring o.s.v gör att även där är bränslekostnaden en av de mindre utgifterna.

Även bilar som är runt 4-5 år har betydligt bättre bränsleekonomi än en bil från mitten av 90-talet.
av osla
joel80 skrev:
Sunschreem skrev: Vilken tur att alla har råd med senaste diesel-v70 då ;)
sthlm skrev: Och då kontantköpt utan lån...
Funk skrev:-eller värdeminskning...

/Thomas

Nej men vänta.. läs ordentligt! Jag räknar ju med värdeminskning och lån. Min mening var ju att själva bränslepriset är en rätt liten del av hela kostnaden.

Även om man inte köper nya bilar gäller det här. Vi har en Hyundai i30 från 2008 som privatbil i familjen och den drar inte över 0,6l/mil den heller! Kostnaden för den i värdminskning, service, ev reparationer, skatt, försäkring o.s.v gör att även där är bränslekostnaden en av de mindre utgifterna.

Även bilar som är runt 4-5 år har betydligt bättre bränsleekonomi än en bil från mitten av 90-talet.
inte vet jag, men jag kör min 91,as mb w124 250d på under 07 l milen, den har sjunkit färdigt i pris om jag inte sunkar ner den, skatten är på 3500 kr per år (lb-reg). och nog tror jag att bränsle kostnaden är den högsta kostnaden räknat per mil, nu har jag dock inte räknat
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det kan ju finnas undantag.. men är du säker på att du är ett undantag? Du lär väl ha nån försäkring, dina däck slits, du har kostnader för service och måste väl ha lite reparationer på en så pass gammal bil. Kör du 1500mil per år kostar soppan dig ca 15000kr om du nu kan köra på 0.7l/mil. Jag gissar på att övriga utgiften nog hamnar i samma nivå..

Men du har ju rätt i att den del som är soppa i ditt fall är större och att din kostnad rent procentuellt påverkas mer av priset på macken än för mig eller andra med nyare bilar. Du slipper den extra tian per mil i värdeminskning.. slipper du motorhaveri blir det nog billigare. ;)
av jpennerb
Vad tror vi om etanolen vs. Bensin & Diesel? Har lagt märke till att den har sjunkit mot bensin & diesel. Senast igår tankade jag etanol för 9,19 och 95okt låg på 14,35. Fast här gäller även tillgång/efterfrågan. Säkert inga som tankar etanol så då blir det billigt! :D
Användarvisningsbild
av joel80
Tja... fast snart går etanolen upp lite.. i allafall i norra delen av landet. Vinteretanolen innehåller mer bensin.
Däremot blir det inte en sämre affär p.g.a det.. vinteretanolen är ju också mer energirik... just p.g.a att det är mer bensin i den.

Bensin och Diesel följer varandra tydligare än Etanolen. Jag tror inte etanolen kommer att gå upp speciellt mkt närmsta tiden (förutom då p.g.a det jag precis sa ang. vinteretanolen). Skillnaden och vinsten för etanolbilar kommer snarare öka. Det är i allafall min gissning.
av *pettson*
joel80 skrev:Tja... fast snart går etanolen upp lite.. i allafall i norra delen av landet. Vinteretanolen innehåller mer bensin.
Däremot blir det inte en sämre affär p.g.a det.. vinteretanolen är ju också mer energirik... just p.g.a att det är mer bensin i den.

Bensin och Diesel följer varandra tydligare än Etanolen. Jag tror inte etanolen kommer att gå upp speciellt mkt närmsta tiden (förutom då p.g.a det jag precis sa ang. vinteretanolen). Skillnaden och vinsten för etanolbilar kommer snarare öka. Det är i allafall min gissning.
Det är helt riktigt.. Tills folk köper just sådana bilar. Då plötsligt går det åt bränsle och är ännu en bra spene på kassakon. Då går även det bräsleslaget upp.
Skulle alla frångå dieslar så skulle bränslepriset sjunka markant. Skulle alla gå ifrån bensin så blir det likadant där.
Går alla över till bensin så tvärskenar det och även på diesel.
För att man kan.. inte för att man måste och absolut INTE för miljön.
Användarvisningsbild
av joel80
Sen är det ju politikernas uppgift att styra "marknaden" och konsumenterna genom t.ex skatter för att få den smartaste lösningen miljömässigt.
Etanolen kommer troligen alltid att vara billigare än bensin och diesel, även om efterfrågan går upp. Man tar pengar från skatteintäkterna på de icke förnybara bränsleslagen och lägger på de mer miljövänliga. Enkel fördelningspolitik för att få gemene man att göra "rätt" val. Sen om det kommer vara etanol som är "rätt" val är jag inte så säker på.. men kanske ett av de rätta valen.. :)
av *pettson*
Miljö och utveckling vs prispåslag är lite som när nån kaktillverkare säger att du ska köpa ett paket kakor för 30 spänn så går 1.50 till nån fond. Beundransvärd ide men åt helvete för lite pengar. Om man satsade varje miljömärkt krona i bränslepriset på just utveckling så skulle vi inte stå o stampa på en fläck, visst har förbrukningssiffror ändrats. Men allt är fortfarande en förfinad ottomotor som matas enligt tradition , inget nytt under solen alltså.
Samordnade man så tillverkarna fick ingå i ett utvecklingscenter så skulle det hända saker. Men icke.. Nej vi kastar lite pengar på t.ex vindkraft, inget i stort sett på att lära oss lagra energi så vi har när det inte blåser.

Med drivmedel är vi totalt okonsekventa, det här halvåret är det E85 som är fint, nästa diesel som slås av sifforna från en bensinare downsized. Samtliga med slimmade siffror som ingen kan uppnå i verkligheten. Eller ja... Etanolbilen behöver ju inte ta några äkta tester alls utan beräknas fram då tester saknas för bränsleslaget. ingen tillverkare vill ju böta för utsläppen och dom deklarerar o testar ju bilarna själva så det är ju opartiskt. Not.

Kanske dags att göra vad som avsetts med pengarna? Kanske kan finansminister borg börja förklara hur det gick med pålägget på våra försäkringar? Vad går dom till nu när dom INTE går till att täcka bilismens egna kostnader hos sjukvården. Ändamålet sket sej i starten men åderlåtningen pågår ännu. Precis som med miljöskatter och tillägg.
Vi betalar men får inget för pengarna.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror att typ all miljöbeskattning på bränsle och extrabeskattning på försäkringarna har gått till att finansiera de så kallade jobbskatteavdragen de senaste åren.. dör dom har inte varit gratis för stadskassan.

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]