...

Moderator: Moderatorer

Har diskuterats här tidigare..

Det är fullt lagligt att filma från bilen när du sitter i bilen. Vissa av kamerorna har parkeringsfunktion där de även kan spela in om bilen får en stöt eller så när den står parkerad.. det är inte lagligt eller i allafall i gråzonen i sverige. Det kan räknas som fast kameraövervakning och det krävs det tillstånd för.

I Sverige har vi fri bevisförning vilket betyder att även om bevis kommit fram på olaglig väg får det användas i rättegång. Däremot kan man själv också bli straffad för brottet i samband med filmning.

Jag har inte installerat funktionen för att filma när den står parkerad.. till min kamera kan man köpa en extra liten dosa som agerar batterivakt, så att den inte drar ur batteriet när den står parkerad.
Inga skadade, förutom möjligen förarens självbild! :)

[youtube]v_DZVsH4q_U[/youtube]

Föraren kom från trottoaren på vänster sida om rödljuset jag stod vid, körde ut och körde mot rött som ni kan se.. jag fick grönt innan han kom ut i korsningen.. körde lite för fort och svängde lite för snävt.
Just därför som jag oxå har kamera i bilen, för att få sådana förare med på film. Tur att allt gick bra för föraren. Konstigt att bilen inte hamnade på sniskan me tanke på att släpet vällte.
9070 skrev:Just därför som jag oxå har kamera i bilen, för att få sådana förare med på film. Tur att allt gick bra för föraren. Konstigt att bilen inte hamnade på sniskan me tanke på att släpet vällte.
Släpet hade lossnat från kulan när jag kollade efter jag kört förbi det välta släpet.. Frågan är om det var orsaken eller p.g.a...
Släpet var troligen tomt.. lät så när det small i backen. Tyngdpunkten på ett sånt där skåpsläp är rätt hög när det är tomt.

Danne855 skrev:Mycket släpkärre strul i dina filmer :D
Ja det har visst blivit så! Folk kör lite halvdåligt med släp. Märks kanske att det inte finns/behövs något utbildning för att köra släp på b-kort.
Haha vilket jäkla klantarsel. :D
Tur att du höll dig på din kant, lite fina repor och bucklor på taket hade ju suttit fint som avslutning på veckan!
Speciellt då han körde mot rött...

Fast vi hade ju kunnat behöva lite omlackering av vår Hyundai, så man kanske skulle gasat istället för bromsat.. haha. :)
Lite synd att jag inte körde med Volvon.. kameran i den bilen har större vidvinkel och högre upplösning.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 356

Jag tror inte att den fyrcylindriga dieseln eller […]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]

OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]