- lör 21 sep 2013, 09:49
Hur kan de komma sig att disel är ca20öre dyrare än bensin?? Ändrades för några dagar sen. varför???????? :(
Moderator: Moderatorer
joel80 skrev:Om några år (2015) kommer vi nog se rejäl skillnad.. när det införs miljökrav på båttrafiken och det inte längre går att köra båt på den smutsiga råoljan (eller hur nu den är raffinirerad) längre, utan många kommer att gå över till båtdiesel.Vilken tur att alla har råd med senaste diesel-v70 då ;)
I första hand är det just båtdieseln som kommer att gå upp i pris, men det kommer spilla över på den "vanliga" dieseln också och vi kommer troligen få minst nån kronas skillnad från bensin.
Jag är en av dom som tycker att bensin och diesel inte är dyrt.. per mil kostar det mig ungefär 9kr.. inte ens en tredjedel av den beräknade milkostnaden för min bil.. eller för de flesta bilar.
Jag hade samma milkostnad för bränsle när jag tog körkort 1999. Då kostade soppan knappt 8kr, och första bilen jag hade, en Opel Rekord -84, drog runt 1,1l/mil.
Med tanke på inflation så har soppans del av milkostnaden snarare gått ner rejält sen 1999. Skulle Dieseln kosta runt 20kr/litern skulle jag kanske ligga på ungefär samma upplevda kostnad som 1999.
Sunschreem skrev:Och då kontantköpt utan lån...joel80 skrev:Om några år (2015) kommer vi nog se rejäl skillnad.. när det införs miljökrav på båttrafiken och det inte längre går att köra båt på den smutsiga råoljan (eller hur nu den är raffinirerad) längre, utan många kommer att gå över till båtdiesel.Vilken tur att alla har råd med senaste diesel-v70 då ;)
I första hand är det just båtdieseln som kommer att gå upp i pris, men det kommer spilla över på den "vanliga" dieseln också och vi kommer troligen få minst nån kronas skillnad från bensin.
Jag är en av dom som tycker att bensin och diesel inte är dyrt.. per mil kostar det mig ungefär 9kr.. inte ens en tredjedel av den beräknade milkostnaden för min bil.. eller för de flesta bilar.
Jag hade samma milkostnad för bränsle när jag tog körkort 1999. Då kostade soppan knappt 8kr, och första bilen jag hade, en Opel Rekord -84, drog runt 1,1l/mil.
Med tanke på inflation så har soppans del av milkostnaden snarare gått ner rejält sen 1999. Skulle Dieseln kosta runt 20kr/litern skulle jag kanske ligga på ungefär samma upplevda kostnad som 1999.