- tis 17 sep 2013, 14:22
Jag har en XC90 D5 Ocean Race Ed -06 som jag ägt i 4 år nu. Har rullat 10 tusen mil med den vid det här laget, totalt har den gått 16 tusen mil. Mycket nöjd med denna bil, faktiskt den bästa bil jag ägt! Äskar utrymmet (7-sits), känslan av att sitta högt, vinteregenskaperna och hur bilen är att åka långt i. Det är ingen "rödljusraket" visst, men jämfört med andra SUVar jag kört tycker jag den hänger med mycket bra i trafiken och omkörningar är aldrig något problem. Detta är min första diesel bil och jag är mycket nöjd med förbrukningen, ligger på 0,85-0,90 liter per mil blandad körning och kan komma ned på låga 0,8 l vid långkörning. Har inte haft några större problem under dessa år, P-bromsen fastnade efter en långtidsparkering på Arlanda och detta var tydligen något välkänt fel. Tyvärr har Bilia lackat om motorhuven med dåligt resultat efter en parkeringsskada, ett antal flammor/polerrosor syns nu tydligt i solljus men jag har inte orkat börja bråka med dom om detta ännu. Behöver du utrymmet kan jag verkligen rekomendera dig att leta efter en XC90 D5, dom börjar bli billiga nu... Det är egentligen det sämsta med denna bil, köpte min för 350 tusen för 4 år sedan... :shock: