Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pv60
Har en XC70 Ocean Race 2002 som gått drygt 22000 mil. Funderar på en xc90, kanske en T6. Är det en ok jmf med 2,5 litersmotorn eller diesel.
Ser även att v8 -a kan vara ett alternativ även om den drar mer soppa

vol:-)
av Tobzter
Akta dig för T6 pga av växellådan. Va också inne på en t6 innan ja läste om mycke problem med lådan..så de vart en 2,5t istället och är mer en nöjd.
Användarvisningsbild
av Strandberg
Håller fullständigt med föregående talare. Vilken typ av körning har du? Själv har jag mycket småkörning så V8:an för mig var inget alternativ.. :( Hade gärna haft en sån. Jag har som lägst kört en långsträcka på 0,9 l/milen men tror inte att jag kommer att kunna göra om det. Låg efter svärfärs när de drog husvagn.. så 80 km/h på E4.. :wink: Som högst har jag fått i den 1,7 l/milen på en hel tank men då var det mycket släpkörning. Så där har du hela spannet för en 2.5T. Normalt är 1,2 - 1,4 för mig i alla fall. Vad kan en V8 tänkas vilja ha??
Användarvisningsbild
av Selast
Jag har en XC90 D5 Ocean Race Ed -06 som jag ägt i 4 år nu. Har rullat 10 tusen mil med den vid det här laget, totalt har den gått 16 tusen mil. Mycket nöjd med denna bil, faktiskt den bästa bil jag ägt! Äskar utrymmet (7-sits), känslan av att sitta högt, vinteregenskaperna och hur bilen är att åka långt i. Det är ingen "rödljusraket" visst, men jämfört med andra SUVar jag kört tycker jag den hänger med mycket bra i trafiken och omkörningar är aldrig något problem. Detta är min första diesel bil och jag är mycket nöjd med förbrukningen, ligger på 0,85-0,90 liter per mil blandad körning och kan komma ned på låga 0,8 l vid långkörning. Har inte haft några större problem under dessa år, P-bromsen fastnade efter en långtidsparkering på Arlanda och detta var tydligen något välkänt fel. Tyvärr har Bilia lackat om motorhuven med dåligt resultat efter en parkeringsskada, ett antal flammor/polerrosor syns nu tydligt i solljus men jag har inte orkat börja bråka med dom om detta ännu. Behöver du utrymmet kan jag verkligen rekomendera dig att leta efter en XC90 D5, dom börjar bli billiga nu... Det är egentligen det sämsta med denna bil, köpte min för 350 tusen för 4 år sedan... :shock:
av pv60
Goda råd är värdefulla ffa vid bilaffärer....... Finns för- eller nackdelar kring årsmodellerna 05 & 06 ?
Användarvisningsbild
av Strandberg
pv60 skrev:Goda råd är värdefulla ffa vid bilaffärer....... Finns för- eller nackdelar kring årsmodellerna 05 & 06 ?
Från och med MY06 så har XC90 Haldex med Instant Traction. Facelift kom från och med MY07.
Spec för 2003-2005: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... 5_XC90.pdf
Spec för 2006-2007: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... 7_XC90.pdf
av freezingalaskan
Akta dig för V8 motorer fore 2006 då det förekommer förhållandevis många balansaxelras då vatten samlas efter motortvätt. Efter ett visst motornummer borrades ett hål för dränering. Många fall I USA av detta fel pga att många V8 bilar sålts där. Annars skulle jag inte tveka att köpa V8 motorn. Kör själv 3.2L motorn och bränsleförbrukningen är inte mycket större på V8 motorn.
freezingalaskan
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag skulle satsa på en D5... Mycket billigare att köra. Om du kör långt förstås. Min 2,5T var ganska törstig. & D5:an låg runt en liter. Men på motorvägen med tung fot så drar det snabbt upp till 1,3. Tycker duska byta till en nyare XC70. D5 så klart. :D
Användarvisningsbild
av Perc
Det börjar vattnas i ögonen vid blotta tanken på att tanka en XC90 med nån form av bensinmotor.
av Tobzter
Nä så farligt är de inte ..längre körning 0,90-1,0. .å stads 1,3-1,4
Men man sitter som en kung ;)

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]