Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karren
#787277
Hej, verkstan sa att mitt luftfilter är igensatt och att jag måste byta. Jag har köpt ett nytt på biltema. Verkstan sa att jag inte kan göra det själv och vill bara kolla med er först - stämmer det? Är det så svårt och kan man sabba ngt om man testar själv? Hur gör man? Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Frrla
#787280
De kan va lite knepigt med knäpperna och få loss/tillbaka det utan att få de snett fel/bryta av nått. Men är man bara något sånär försiktig, kollar noga och inte våldas/bryter för hårt klarar nog nästan vem som helst att byta de...
Användarvisningsbild
av Allinug
#788786
Oj, jag tog ju ur mitt luftfilter och tittade på det och satte sedan tillbaka det när jag hade problem med olja i vevhusventilationen i våras.

Tur att jag inte visste att det kunde vara svårt, för då hade det kanske inte varit så lätt :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#788850
Allinug skrev:Tur att jag inte visste att det kunde vara svårt, för då hade det kanske inte varit så lätt
Hela "luftburken" sitter med 3, eller 4 skruvar, och det är ju inte svårt. Själva filtret sitter inne i "luftburken" och då kan det bli svårt, den är nämligen svetsad om den är i plåt (tidiga 140-i modeller) eller limmad ihop (senare 140 och tidiga 240) om den är i plast . Original byter man hela burken, men sjäva filtret finns på "eftermarknaden" att köpa. Då måste man "bryta upp" limningen utan att bryta sönder burken för att byta filtret. Därav problemet/svårigheten. Senare 240 vet jag faktiskt inte. jag har en "lucka" på c:a 10 år, från det jag slutade som bilmek (-85) till min svåger köpte den 740 (-94) som jag sedan övertog.

Mvh
Lennart
av osla
#788863
lennarte skrev:
Allinug skrev:Tur att jag inte visste att det kunde vara svårt, för då hade det kanske inte varit så lätt
Hela "luftburken" sitter med 3, eller 4 skruvar, och det är ju inte svårt. Själva filtret sitter inne i "luftburken" och då kan det bli svårt, den är nämligen svetsad om den är i plåt (tidiga 140-i modeller) eller limmad ihop (senare 140 och tidiga 240) om den är i plast . Original byter man hela burken, men sjäva filtret finns på "eftermarknaden" att köpa. Då måste man "bryta upp" limningen utan att bryta sönder burken för att byta filtret. Därav problemet/svårigheten. Senare 240 vet jag faktiskt inte. jag har en "lucka" på c:a 10 år, från det jag slutade som bilmek (-85) till min svåger köpte den 740 (-94) som jag sedan övertog.

Mvh
Lennart
det finna några spännen på varje sida på luftburken, knäpp loss dom och luftburken faller isär av sig själv nästan. är skitsimpelt att byta
av Volvo264GLE
#788865
lennarte skrev:
Allinug skrev:Tur att jag inte visste att det kunde vara svårt, för då hade det kanske inte varit så lätt
Hela "luftburken" sitter med 3, eller 4 skruvar, och det är ju inte svårt. Själva filtret sitter inne i "luftburken" och då kan det bli svårt, den är nämligen svetsad om den är i plåt (tidiga 140-i modeller) eller limmad ihop (senare 140 och tidiga 240) om den är i plast . Original byter man hela burken, men sjäva filtret finns på "eftermarknaden" att köpa. Då måste man "bryta upp" limningen utan att bryta sönder burken för att byta filtret. Därav problemet/svårigheten. Senare 240 vet jag faktiskt inte. jag har en "lucka" på c:a 10 år, från det jag slutade som bilmek (-85) till min svåger köpte den 740 (-94) som jag sedan övertog.

Mvh
Lennart
Alla 240:s som jag har haft (79 och framåt) har det bara suttit med tre knäppspännen och två hak som håller fast filterburken i botten. Det som kan vara svårt är att det kan vara trångt med slangar osv. men det är så himla simpelt att byta - precis som Osla skrev..
Användarvisningsbild
av lennarte
#788887
Volvo264GLE skrev:Alla 240:s som jag har haft (79 och framåt) har det bara suttit med tre knäppspännen och två hak som håller fast filterburken i botten
Förmodar att det gäller insprutare. Förgasarmotorn hade väl "burken" ett tag till. Såg att det var en -93-a det gällde från början. Då är det ju ungefär samma som 740-in då. Eftersom han skrev om vevhusventilationen och luftfilter tog jag bara för givet att det var SU/Stromberg förgasare med "luftburken" direkt på förgasaren det gällde. Jag gjorde mycket servicar "på den tiden" och jag kommer faktiskt inte ihåg att 240-i med förgasare hade annat än burken på förgasaren. Detta gäller då modeller fram till c:a -82 - 83 års modeller, jag jobbade inte på Volvo så det var aldrig nya bilar

Mvh
Lennart
av osla
#788917
lennarte skrev:
Volvo264GLE skrev:Alla 240:s som jag har haft (79 och framåt) har det bara suttit med tre knäppspännen och två hak som håller fast filterburken i botten
Förmodar att det gäller insprutare. Förgasarmotorn hade väl "burken" ett tag till. Såg att det var en -93-a det gällde från början. Då är det ju ungefär samma som 740-in då. Eftersom han skrev om vevhusventilationen och luftfilter tog jag bara för givet att det var SU/Stromberg förgasare med "luftburken" direkt på förgasaren det gällde. Jag gjorde mycket servicar "på den tiden" och jag kommer faktiskt inte ihåg att 240-i med förgasare hade annat än burken på förgasaren. Detta gäller då modeller fram till c:a -82 - 83 års modeller, jag jobbade inte på Volvo så det var aldrig nya bilar

Mvh
Lennart
alla 240 jag varit i kontakt med, har haft ungefär samma som din 740. alltså spännena och hakarna i nederkant. även 70 talarna, dock 78-79 som jag hållt på med, fast det suttit su eller stromberg förgasare. men dom tidigaste kanske hade likt 140 med burken på gasaren
av AmazonSleper
#789012
Tidiga 240 75-76 är jag 100% säker på är som Lennart skriver precis som på 140i direkt på förgasaren. -77 törs jag inte svara på men 78 å fram ska de ju vara snäpp fästen å burken sitter bredvid batteriet :wink:

Å de är skit enkelt å byta å ändå förvånas jag av hur många som inte lyckas få dit de som man ska? Slarv eller tummen mitt i handen eller huve på ett mörkt ställe? :P
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]