PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av impalaerik
Var och mätte toppen igår. Den verkar redan vara 86,2 lite svårt å komma åt och mäta den på plats.
Funderar på att göra iordning en b20 topp ev. Borde väl bli bättre effekt med 44 ventiler std? Nåt annat man lär tänka på över det bytet?
Användarvisningsbild
av lennarte
impalaerik skrev:Var och mätte toppen igår. Den verkar redan vara 86,2 lite svårt å komma åt och mäta den på plats.
Funderar på att göra iordning en b20 topp ev. Borde väl bli bättre effekt med 44 ventiler std? Nåt annat man lär tänka på över det bytet?
B20A motorn har "dom stora" ventilerna -74 - 76. B20E motorn hade det från början (-71,72 vet ej riktigt). Var det gäller B (D fans nog inte) vet jag inte. På min PV jag hade tog jag en -74 B20A topp och planade ner 5mm på så jag fick ungefär 10,5 i komp. förhållande. Den var urstark även på låga varv. Hade B20E kam i den (tror den hette D). Den var även borrad till 2l med B20 standard kolvar.

Mvh
Lennart
av impalaerik
Okej:) då kanske man skulle jaga en b20 topp då och konvertera till marin i vinter. Men hur blir det med stötstängerna och vipparmsgeometrin om man planar så mkt som 5 mm?
Användarvisningsbild
av lennarte
impalaerik skrev:Men hur blir det med stötstängerna och vipparmsgeometrin om man planar så mkt som 5 mm?
Det fanns att köpa (då i alla fall) i olika längder, men det gick precis att använda dom gamla. Det beror nog mycket på hur själva kammen ser ut. Den jag köpte var en omslipad begagnad. Diametern på nockarna var mindre än original kammen.
av impalaerik
Hasse63 skrev:Finns ingen anledning att plana 5 mm, det blir ingen mer effekt av det. Bara en massa spickningar med dagens bränsle. Så vida man inte moddar förbränningsrummen fullständigt.

Ger det mer effekt med en b20 topp än en b18 då? Eller är de inte värt besväret?
Användarvisningsbild
av lennarte
Hasse63 skrev:Finns ingen anledning att plana 5 mm, det blir ingen mer effekt av det. Bara en massa spickningar med dagens bränsle. Så vida man inte moddar förbränningsrummen fullständigt.
Det stämmer, Man måste nog "gå hela vägen" om det ska göra nytta. Jag hade Weber 40mm DCOE,Amazon sportavgas, fördelare (utan vakuum) från 123GT m.m. Körde med den -85 - 91 .Ca 9000mil. Funkade perfekt när jag sålde den. 10,5 i komp.förhållande är samma som B20E motorn hade. Dom flesta motorer idag (utan turbo) har runt 10. Min 740 med 16V motor har 10,0 (159hk utan turbo). Jag gjorde en snabb matematik (vet ej om det stämmer) Skillnaden mellan 10,5 och 8,8 (som jag har för mig standard B20 är) är 1.7. Det delat med 5mm är 0,34. Alltså skulle 1mm planing göra att komp.förhållander skulle öka med 0,34, vilket skulle i så fall betyda att om en standard topp är 88mm och har 8,8 i komp.förhållander så skulle komp.förhållander i B motorn (utförande 3) vara runt 9,5 (planad c:a 2mm). Men som sagt enbart planing gör inte särskilt stor skilnad.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Man kan ju fundera så här: Nu börjar "goda råd" och "verklighetens krav" att dra iväg så ditt projekt får en tendens att bli dyrare och mer komplicerat än vad du hade tänkt från början. Vad har du för drev och vad är det för båtmodell? Du kanske skulle fundera på en B23-motor och göra den till en AQ 145 i stället?

Bara som ett litet tips att gå ännu längre än så till förhållandevis enkla medel om man har lite tillgång till en mindre verkstadslokal, här är en som har satt K-jet insprut på en AQ 145.
http://ockelbo.plars.org/ Det är en webbsida som en båtägare gärna och nyfiket tittar på. Notera att han har utbyggnadsprojekt på gång.
Så långt kom inte ens Volvo Penta i produktutveckling med den motorn. Det är först i våra dagar (ca 6 - 7 år sedan) som det har kommit bensinmotorer med insprut. Och då på V6 och V8-or.
av impalaerik
Drevet är ett 100a och båten en Ockelbo t16.
Jo en b23 med mordenare drev är lockande. Men blir inget sånt byte än på ett tag.
Skulle varit kul om man fick ur det " sista" 300 varvena ur motorn man har nu först. Och exprimentera lite med toppbyte och justera förgasare osv varken kostar eller tar sån lång tid.
Jobbarkompisen hade en likadan båt med lika drev. Men en b20 med dubbla strombergare. Den varvade strax över 6000 och toppade då 35 knop. Samt var vrålstark. Åkte 6 vuxna upp i samma fart som ensam.
Undrar vad som var gjort åt den b20in?

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]