Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej ! har för ett par månader sen införskaffat en XC70 D4 AWD automat, 2013, demobil, hade gått c.a. 1300 mil. Jag tycker den "varierar" så mycket i bränsleförbrukningen, vid motorvägskörning i 110km med farthållaren drog den runt en liter per mil dom första c.a. 4 milen, sen poppade den ner till mellan 0,65 - 0,75 lit./mil på displyen, när jag kontrollerat vid tankning har den legat mellan 0,85 - 0,9 lit./mil vid blandad körning och när jag försöker köra ekonomiskt. När jag startar från stillastående visar förbrukningen på mellan 5 - 6lit. / mil och går sen ner till runt litern.
Finns det någon jag kan jämföra med ?
Vår tidigare XC60 D3AWD aut. med samma motor drog oftast 0,85-0,90 så det är nog normal förbrukning på dom här bilarna och då är det ingen eco-driving med i dom siffrorna. :)
Har kört några olika XC60 D5 AWD Automat den senaste tiden och blandat legat runt 0,9L/mil på dessa. Kanske inte jätte imponerad av den förbrukningen men det är en del att släpa runt på. På motorväg sticker det även då dessa varvar en hel del.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?