- ons 18 sep 2013, 18:46
#788519
Hej,
Har en V70 2.4 (170 hk) Business bensinare idag som jag köpte ny 2001 och har den i huvudsak som pendlarbil (12 mil per dag, till/från jobbet).
Dags att se sig om efter en nyare V70 nu.
Vilken årsmodell, motor, utrustningsnivå osv kan passa m h t bland annat detta:
- Pendlar till jobbet med bil så bilen måste alltid starta/gå/fungera i ur och skur.
- Har båt och trailer - väger totalt 1350 kg så bilen måste kunna dra det (på B körkort).
Då faller väl DRIVe modellerna bort va? (får inte dra så tungt som min trailer på B-kort väl?)
Har nivåreglering på min nuvarande V70, kanske blir svårt att hitta en nyare beg som har det?
- Behöver egentligen inte så många hk tänker jag, snabba omkörningar och så inte är nåt superviktigt, det tuffar för det mesta på i 90-95 knyck till/från jobbet. Så jättemycket åkande med trailern bakom bilen blir det heller inte.
- Bensinare eller Diesel? (har aldrig haft nån diesel förr - är det lönt som privatperson numera?)
- Några årgångar och motoralternativ osv man bör undvika (av nån anledning) och vilka årgångar och motoralternativ anses mest problemfria och "trygga"? Miljöbil och snål på drivmedel är bra men inte superviktigt för mig.
- Ordentliga säten, helst bra tyg med läderkant ungefär som jag har idag i min V70, vill jag ha (vet ej kvaliteten på klädseln nuförtiden men den svagt grårutiga klädseln i min nuvarande V70 är kanonbra, det är samma klädsel som i en T5:an 2001 som jag har i min 2.4). Nån klädel man bör undvika som ni vet är lite sämre? Är lite petig med just sätesklädseln. Har grå klädsel idag så det blir det nog helst igen.
- Vilken utrustningsnivå är vettig nuförtiden? Har ej följt med så jag är ej så insatt vad utrustningspaketen innehåller och heter nuförtiden, men Bussiness nivån som fanns 2001 var rätt vettigt tyckte jag då.
- Massa lullull typ en massa extra elektronik är jag inte så intresserad av längre - funktion och driftsäkerhet går före numera, det skall helst bara tuffa på mellan service och normalta slitagereparationer.
- Rostskyddet - nån årgång (2008-2011 t ex) som anses ha lite sämre rostskydd? Hur är det med skärmkanterna - nån tendens att rosta (speciellt bak)?
Har börjat kolla så smått själv men lite goda råd på vägen tas tacksamt emot då jag varit i "törnrosasömn" om Volvos nyare modeller på senare år.
Lite prelimenärt kan årgångar 2008-2011 nog vara intressant för min del. (Det var väl 2008 den nyare modellen kom?)
Mvh
Bo
Har en V70 2.4 (170 hk) Business bensinare idag som jag köpte ny 2001 och har den i huvudsak som pendlarbil (12 mil per dag, till/från jobbet).
Dags att se sig om efter en nyare V70 nu.
Vilken årsmodell, motor, utrustningsnivå osv kan passa m h t bland annat detta:
- Pendlar till jobbet med bil så bilen måste alltid starta/gå/fungera i ur och skur.
- Har båt och trailer - väger totalt 1350 kg så bilen måste kunna dra det (på B körkort).
Då faller väl DRIVe modellerna bort va? (får inte dra så tungt som min trailer på B-kort väl?)
Har nivåreglering på min nuvarande V70, kanske blir svårt att hitta en nyare beg som har det?
- Behöver egentligen inte så många hk tänker jag, snabba omkörningar och så inte är nåt superviktigt, det tuffar för det mesta på i 90-95 knyck till/från jobbet. Så jättemycket åkande med trailern bakom bilen blir det heller inte.
- Bensinare eller Diesel? (har aldrig haft nån diesel förr - är det lönt som privatperson numera?)
- Några årgångar och motoralternativ osv man bör undvika (av nån anledning) och vilka årgångar och motoralternativ anses mest problemfria och "trygga"? Miljöbil och snål på drivmedel är bra men inte superviktigt för mig.
- Ordentliga säten, helst bra tyg med läderkant ungefär som jag har idag i min V70, vill jag ha (vet ej kvaliteten på klädseln nuförtiden men den svagt grårutiga klädseln i min nuvarande V70 är kanonbra, det är samma klädsel som i en T5:an 2001 som jag har i min 2.4). Nån klädel man bör undvika som ni vet är lite sämre? Är lite petig med just sätesklädseln. Har grå klädsel idag så det blir det nog helst igen.
- Vilken utrustningsnivå är vettig nuförtiden? Har ej följt med så jag är ej så insatt vad utrustningspaketen innehåller och heter nuförtiden, men Bussiness nivån som fanns 2001 var rätt vettigt tyckte jag då.
- Massa lullull typ en massa extra elektronik är jag inte så intresserad av längre - funktion och driftsäkerhet går före numera, det skall helst bara tuffa på mellan service och normalta slitagereparationer.
- Rostskyddet - nån årgång (2008-2011 t ex) som anses ha lite sämre rostskydd? Hur är det med skärmkanterna - nån tendens att rosta (speciellt bak)?
Har börjat kolla så smått själv men lite goda råd på vägen tas tacksamt emot då jag varit i "törnrosasömn" om Volvos nyare modeller på senare år.
Lite prelimenärt kan årgångar 2008-2011 nog vara intressant för min del. (Det var väl 2008 den nyare modellen kom?)
Mvh
Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.