Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Har en V70 2.4 (170 hk) Business bensinare idag som jag köpte ny 2001 och har den i huvudsak som pendlarbil (12 mil per dag, till/från jobbet).
Dags att se sig om efter en nyare V70 nu.

Vilken årsmodell, motor, utrustningsnivå osv kan passa m h t bland annat detta:

- Pendlar till jobbet med bil så bilen måste alltid starta/gå/fungera i ur och skur.

- Har båt och trailer - väger totalt 1350 kg så bilen måste kunna dra det (på B körkort).
Då faller väl DRIVe modellerna bort va? (får inte dra så tungt som min trailer på B-kort väl?)
Har nivåreglering på min nuvarande V70, kanske blir svårt att hitta en nyare beg som har det?

- Behöver egentligen inte så många hk tänker jag, snabba omkörningar och så inte är nåt superviktigt, det tuffar för det mesta på i 90-95 knyck till/från jobbet. Så jättemycket åkande med trailern bakom bilen blir det heller inte.

- Bensinare eller Diesel? (har aldrig haft nån diesel förr - är det lönt som privatperson numera?)

- Några årgångar och motoralternativ osv man bör undvika (av nån anledning) och vilka årgångar och motoralternativ anses mest problemfria och "trygga"? Miljöbil och snål på drivmedel är bra men inte superviktigt för mig.

- Ordentliga säten, helst bra tyg med läderkant ungefär som jag har idag i min V70, vill jag ha (vet ej kvaliteten på klädseln nuförtiden men den svagt grårutiga klädseln i min nuvarande V70 är kanonbra, det är samma klädsel som i en T5:an 2001 som jag har i min 2.4). Nån klädel man bör undvika som ni vet är lite sämre? Är lite petig med just sätesklädseln. Har grå klädsel idag så det blir det nog helst igen.

- Vilken utrustningsnivå är vettig nuförtiden? Har ej följt med så jag är ej så insatt vad utrustningspaketen innehåller och heter nuförtiden, men Bussiness nivån som fanns 2001 var rätt vettigt tyckte jag då.

- Massa lullull typ en massa extra elektronik är jag inte så intresserad av längre - funktion och driftsäkerhet går före numera, det skall helst bara tuffa på mellan service och normalta slitagereparationer.

- Rostskyddet - nån årgång (2008-2011 t ex) som anses ha lite sämre rostskydd? Hur är det med skärmkanterna - nån tendens att rosta (speciellt bak)?

Har börjat kolla så smått själv men lite goda råd på vägen tas tacksamt emot då jag varit i "törnrosasömn" om Volvos nyare modeller på senare år.
Lite prelimenärt kan årgångar 2008-2011 nog vara intressant för min del. (Det var väl 2008 den nyare modellen kom?)

Mvh
Bo
av Lövet
Rostskyddet är samma på alla årsmodeller och det är i allmänt väldigt bra.

Vill du ha vettig klädsel ska du ha en bil med halvläder eller helläder. Detta är standard i utrustningspaketen Momentum respektive Summum. Klädeseln i Kinetic (billigaste paketet) är av plasttyp och har en förmåga att spricka. Dessutom känns det som att du sitter på en våtdräkt.

Det skulle hjälpa om du ville dela hur mycket pengar du har att lägga. Spontant så känns den motor som passar dig bäst vara T4 men den kom inte förrän årsmodell 2012 och är rätt dyr.
Användarvisningsbild
av hollan
Där är inga v70II 08- som får dra 1350 på ett b-kort vad jag vet
Min får dra 1220 på b
Kör du 12 mil om dagen så skall du nog sikta in på en diesel hels 2010 eller nyare och 5cyl för dom håller bättre och är bättre drag bilar
av RSport
Med tanke på att du arbetspendlar ca. 250 mil/månaden = ca. 2500mil/år + övrig körning, så blir det väl över 3000 mil/år.
Då skulle jag välja en 2010 V70 Diesel 2,4 (175hk).

Lite billigare skatt än stora D5:an (aut ca.3900:-, man. tror jag kostar ca. 3200:-/år), men dyrare än smådieslarna.
Men 175 hästarn kör du lätt under 0,6lit./mil vid normal landsvägskörning. Väljer du aut. så går det också att "Smyga" under 0,6 lit./mil.
Så har du inte provat diesel, så tycker då jag att du definitivt ska ut på en provtur med en sådan bil.

Väljer du aut. så får du dra max 1250 kg med B-körkort, 1300 kg med man. Men i vilket fall som helst, så måste du då tyvärr ta den utökade förarbehörigheten för att dra 1350 kg. Men detta är inte någon dyr och svår sak att få. Kostar väl ca. 1000:- att fixa.

Oavsett motorval, så skulle jag söka efter en Summum.
Hittar du en V70 med detta paket, så får du lite mer Lull-Lull för inte så mycket mer pengar. Framförallt så får du helläder klädsel, vilket jag tycker gör interiören mycket fräschare. Visst den är kanske upplevs kall vintertid, vid kallstarter. Men om du väljer diesel, så får du ju dieselvärmare som bonus. Dessutom så ingår sätesvärmare för både fram- & Baksätet i Summumpaketet.

Ska du välja Automatlåda så verkar det som att V70 upp till 2009 årsmodell upplevs växla lite konstigt, men det är för mig bara hörsägen ingen egen erfarenhet. Kan även vara värt att kolla om oljan i Automatlådan är bytt, om inte, så kostar det ca. 2000:- att få gjort. Rekommenderar starkt att inte köra längre än 10 000 mil mellan oljebytena, men om detta råder tydligen delade meningar.
av jite
Kan inte annat än hålla med RSport! Har själv en V70 2.4d 2010 Summum manuell 17" 225/50, och i just det intervallet du pratar om 90-95 så går bilen oerhört snålt. Jag skulle tippa på att du kan landa runt 0.50-0.55 faktisk förbrukning.

Jag körde nyligen 108 mil på en tank och tankade 65liter efteråt. Körde då första 25milen rätt blandat, en hel del omkörningar och en hel del för fort på 80väg :oops: , sen 130-140 på motorväg i 40mil.. Efter detta stod medelförbrukningen på 0.60 på datorn. På hemvägen körde jag 110-130 i ca 10mil, sen körde jag sista 30 milen med farthållaren på 108km/h mestadels, då sjönk totala medelförbruknigen till 0.57 på datorn och jag landade på 108mil/65liter (80km kvar till tom tank enl datorn dessutom ska nämnas). Jag är helt övertygad om att jag kunde plockat ut ca 20-30 mil till om jag kört likadant första 60 milen som sista :)
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Har "studerat" lite ang traillern jag har, en reggad med max totalvikt 1350 kg och maxlast 1030 kg (10 år gammal Bålstasläpet REG1350). Och det är som ni säger, jag måste ta utökat B kort för att få dra den med en nyare V70 II (2008 eller nyare). Har kollat på alla motorvarianter jag hittat hittils som intresserar mig (2.0F, 1.6D, 2.0D, 2.4D, D3, D4, T4/T4F). Blir lite extra tid för att fixa det men det får man väl ta. Brorsan tog utökat B i våras men torska på första uppkörningen men andra gick bra, var inte så lätt som man kan kanske kan tro.
Nåväl, åter till lite intressantare saker som motoralternativ.
1.6 DRIVe dieseln kolla jag lite på ikväll och den går snålt men kanske inte är så bra trailerbil och så var det visst nån service vid 12000 mil som kosta ca 15000 kr. Och så kan jag nog inte dra trailern med båten på och hålla mig inom lastvikten då man med en V70 1.6 DRIVe bara får lasta 980 kg av de 1030 som trailern får lastas med. 50 kg övervikt blir det lätt (är nog redan idag lite övervikt med alla prylar i båten).

Skall kolla in 2.4D nu och se om en sån kan passa bättre för mig. Är det sån där dyr service vid nåt visst miltal även på 2.4D som det är på 1.6 DRIVe?
Så 2010 årsmodell med 2.4D har 5 cylindrar då?
Och 2011-2013 heter den D3 - rätt? 5 cylindrar där också?

Om jag nu skulle välja en bensinare (om vi bortser från T4 och T4F) vad skulle man satsa på då förslagsvis?

Ser i annonser t ex "Momentum" och "Business Momentum" - nån som vet om det är nån skillad mellan dessa utrustningsalternativ?
Summmun blir det inte om det är helskinklädsel i sätena för det gillar jag inte - vill ha tyg och skinn i kanterna och det verkar Momentum ha.

T4 eller T4F - ja då måste jag upp på 2012 eller nyare årsmodell, blir rätt dyrt då vad jag snabbt spanat in.

Blir en del att ha i beräkning nu märker jag, men ju mer som kommer upp på bordet att belysa desto bättre.

Tack för svar så här långt.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Remmen som driver AC-kompressorn, servo, generator osv verkar vara en svag punkt på många V70 II:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=92222

Hm... nu blev jag tveksam till en 2.4D då de verkar ha detta problem och ingen fix från Volvo som löser grundproblemet vad jag kan se.
Blev genast svårare nu.

/Bo
av RSport
bem skrev:Hej,
Remmen som driver AC-kompressorn, servo, generator osv verkar vara en svag punkt på många V70 II:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=92222

Hm... nu blev jag tveksam till en 2.4D då de verkar ha detta problem och ingen fix från Volvo som löser grundproblemet vad jag kan se.
Blev genast svårare nu.

/Bo
V70 2010 var det enda årsmodellen som hade 2,4d i 175hk utförande, och på den motorn (och årsmodell) var det väl inget problem med AC-kompressorn oc h remdrivningen, vad jag känner till. För det är en separat rem till AC-kompressorn på denna motorn.
Däremot så bytes remsträckaren till hjälpaggregatsremmen ut som kampanjåtgärd. Så det är säkert gjort på dom bilar som är servade hos Volvo ÅF i vart fall.
Kan ju vara värt att kolla upp före köpet, om detta är gjort.
av RSport
bem skrev:..... Brorsan tog utökat B i våras men torska på första uppkörningen men andra gick bra, var inte så lätt som man kan kanske kan tro......

/Bo
Har en kompis som tog denna förarbehörighet i våras, han sa att "Uppkörningen" inledes med några (för han) enkla frågor (säkerhetskontroll, surrning av last och påskjutbromsens funktion), som man med vanlig logik kunde visa och svara på ganska så enkelt. Sen var det 40 min. blandad körning (stad/landsväg) med släp, där det ingick ett backningsprov runt ett gathörn. Han hade visserligen läst lite i studiehäftet som följde med i utbildningen, men dom frågor han fick visste han sedan förut svaret på. Han menade hade man backat tidigare med släp/Husvagn var det inga problem att klara "Uppkörningen".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 28
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]