Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvofive
roh66 skrev:Det er solenoiden som bruke å feile.
Kan desverre ikke så mye om aw30 40.automatkassen.
De må jo gå ann å köpe en brukt kasse fra sverige?
Pröv med http://www.bildelsbasen.se
Fant en masse med kassa der. ca:3500-5000.skr.
Å så har du litt norgerabatt på det. :) :D ca:8% på kronkursen.

Mvh.R.
Jo takk skal høre. Hørte med Bilia og de ville ikke ha meg som kunde, 3128kr for en solenoid og da må jeg hente den sjøl i butikken! I UsA koster den rundt 160 dollar, men har ikke funnet et firma som sender utenlands enda.

Oppdatering om bilen: lockup fungerer inntil en time med pen kjøring. I bykjøring forsvinner det fortere. Typisk er det 4. gir der den lettes kommer i lockup, mens 3. gir ofte ikke går i lockup før 4. gir har hatt lockup. Skjønner ikke noe av dette men må vel bare begynne å bytte et sted. Har lest at girkassen kan overhete uten lockup og det er skadelig ergo bør lockup repareres. I verste fall bytter jeg hele girkassa. men det er litt synd fordi den har fungert helt utmerket i 120 000 km i mitt eie nå.
av roh66
Ja skjönte d,ikke helt billigt det der.
Nei du får ta å kjöpe ei brukt kasse fra nabolandet.
Da kan du i ro og mak mekke med gammelkassen ,å hvem vet, du kanskje kan fixe till solenoiden för en billig peng
bare du tar tiden till hjelp.
ps: Har läst litt i forumet här å de e uvanlig med haveri på disse kassan.De vanligste feilene er elektriske feil i förskjellige
kontakta på utsiden av kassen. Men det har du kanskje allerede sjekka.Ville nemne det i alle fall.

Mvh.R.
Senast redigerad av 1 roh66, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
Har du lock-up direkt när lådan är kall? Ju varmare lådan är desto lägre hastighet ska lock-up:en gå i som jag förstod det. Ser du något samband med det, annars skulle det ju kunna vara något knas med givaren för oljetemperaturen eftersom det tycks ha med temperaturen att göra...

OT när jag kört länge i stadstrafik och kom ut på motorvägen brukade min inte släppa lock-upen när den växlade mellan 3:an till 4:an = inte bekvämt...
av Volvofive
frasse4 skrev:Har du lock-up direkt när lådan är kall? Ju varmare lådan är desto lägre hastighet ska lock-up:en gå i som jag förstod det. Ser du något samband med det, annars skulle det ju kunna vara något knas med givaren för oljetemperaturen eftersom det tycks ha med temperaturen att göra...

OT när jag kört länge i stadstrafik och kom ut på motorvägen brukade min inte släppa lock-upen när den växlade mellan 3:an till 4:an = inte bekvämt...
Nei ikke direkte, må ofte opp i 4. gir og lockup før den vil gi lockup i 3. gir, men ingen regel er 100%. Dersom bilen går på tomgang før kjøring er det ikke sikkert lockup fungerer, men oftest fungerer det. Det er jo en temperatursensor for girkassa også som skal gi ECU data som brukes til å avgjøre lockup funksjon eller ikke. Tror ikke det er denne, merker at den forsøker å gå i lockup men så glepper den ut ganske lett. Når motor er kaldt og lockup har slått inn holder den bedre , men ikke så godt som før. Har fortsat trua på solenoiden og oljeskift skal endre på dette.

Er det noen som vet hvordan en bytter en solenoide? Det er elektrisk kontakt. det er en bolt som holder solenoid til ventilhus. Men er det noe som fester solenoid til ventilen som beveges pga solenoid?

Frykter at dette er noe jeg ikke finner ut av på sparket ... er litt avhengig av bil og har ikke lyst til å skru og oppdage at den ikke går an å få reparert ferdig.
av Pxu
Hej Norge! Jag har bl.a 2st 960, 92+94, som jag haft i många år och mil nu. Kör fortfarande några tusen 960-mil om året.
Och jo, tempgivaren på oljeröret bestämmer mycket...Givaren har en tendens att visa högre oljetemp än verklig för styrenheten, så lampan (orange pilen) kan börja blinka rätt tidigt vid hård belastning (tungt släp+varmt väder). Och då, när lampan blinkar, så tar det många mil innan lockup går i. Alltså precis tvärtom mot vad man vill då oljan är lite för varm, och tvärtom mot vad volvo uppger i sin info om lådan. Så är båda mina 960...
Ena bilens givare har jag köpt ny och bytt, då visar den lite mer rätt så där kan jag köra lite varmare innan det börjar blinka. Plus att med lite fel (för varm) info från givaren läggs lockup i redan på 2:an, och ligger kvar vid växlingarna. Så där fungerar det som det ska med mycket lockup för att skydda lådan vid hög oljetemp, det är när den blir så varm att lampan triggas som lockupen tappas.
Och jo jag har feta oljekylare också, utan dessa tändes lampan efter ett par km vid "lite" last...

Jag kan då mata lockup-solenoiden med 12v direkt via en kontakt, som nödlösning alltså. Denna situation uppstår kanske ett par gånger om året numera, då matar jag på 12v direkt och lockup går i direkt. Får den då bara gå någon mil i fart så har oljan svalnat såpass att lockup går i som vanligt, utan denna tvångsmatning kunde jag få köra 30 mil utan lockup då oljan aldrig kom ner i temperatur - just på grund av avsaknad av lockup...

Du kanske kan klura lite med ledning av detta, jag kommer tyvärr inte ihåg vilken kabel/färg etc som det gäller, är mer än 10 år sedan jag kopplade in detta. Men det gick att läsa ut ur gröna boken med kopplingsscheman över bilen. Har du verkligen ett internt fel i lådan borde det vara lätt att hitta en bra beg. låda, dessa går ju "aldrig" sönder., och 960 skrotas ju en del idag då de är ca 20 år. :)
av Volvofive
Hei SVerige!
Kjøper en lockup solenoid, da slipper jeg å bytte girkasse. Det er veldig sannsynlig at dette er feilen fordi det er brudd i kretsen iht feilmelding og feilen inntreffer når girkassa er kjørt, dvs varmere. Utenfor girkassa blir det ikke spesielt varmere ved kjøring så jeg har liten tro på en elfeil der. Tempgiver bør ikke gi feilsignal fra en annen krets (lockup). Ellers er 960 solide biler som bare går. Har kjørt snart 4000 km uten ordentlig lockup, men det kan jo hende girkassa blir ødelagt da... velvel. Håper det går å bytte olje og solenoid. Girkassa i seg sjøl er fin og girer bra.

Interessant det med temperatursensor. Det blir nr 2 å bytte.
av Volvofive
Oppdatering:
har forsøkt å kjøpe solenoid i USA. De tok betalingen på http://www.volvopartswebstore.com men kunne ikke levere så de lover å sende pengene tilbake.

Volvo Norge har den ikke. Da tviler jeg på at noen andre Volvo butikker har den, siden dette mest sannsynlig bestilles fra Sverige (sjelden del). Enten må jeg få tak i en kopidel, en bruktdel eller bytte girkassa eller om det er mulig reparere solenoid... Det siste er vel minst sannsynlig men hadde vore artig å få til.
av roh66
Hej igjen volvofive!

Akkurat ja,der ser man ikke helt lett d der.
Tenkte på en ting,de e jo mulig att den solenoiden bruktes/brukes på andre bilmodeller.
tex.BMW. Men de e jo å vita det da.... 8)
Kul att du oppdatere!

Mvh.R.
av Volvofive
roh66 skrev:Hej igjen volvofive!

Akkurat ja,der ser man ikke helt lett d der.
Tenkte på en ting,de e jo mulig att den solenoiden bruktes/brukes på andre bilmodeller.
tex.BMW. Men de e jo å vita det da.... 8)
Kul att du oppdatere!

Mvh.R.
Har kjøpt delen hos lbmautoparts i Sverige. Det tok 1 dag å få delen til Norge, men Posten mente den skulle tolldeklareres selv om den ikke er tollpliktig. Dette tok en uke å få utført. Bestilte bytte hos et automatgirfirma i Østfold, de bytta solenoid men slurvet veldig og nå er det for mye olje på girkassa. Den girer hardt og lockup slår ikke i for 3. gir før oljen er veldig varm og selv da går den ikke i riktig slik den skal. Dette er helt feil selv om firmaet påstod at det er slik det skal være. De prøvkjørte og konklusjonen var at bilen giret veldig bra. Min konklusjon er at de ikke kan gamle girkasser eller slurver. Uanset skal tappe av olje og se om tilstanden blir bedre. Viss ikke må de ordne det. Bilen skal jo ikke bli dårligere etter et verkstedbesøk eller hva?

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]