Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
joel80 skrev:Hm.. det är ju samma kostnad som 3-4 års abonnemang.. hur länge har du tänkt behålla bilen?
Jag skulle betala för VOC istället för att lägga ut 4-5000kr.. då får man mer funktion än med "bara" fjärrstart.
Jo, men då var jag ju tvungen att först köpa till VOC som kostade ca 8900:- i listpris och det ingick 2 års abonnemang enligt min säljare.
Det fanns dessutom en del begränsningar vad man kunde lägga till på DE-bilarna, inte säkert ens att man kunde beställa VOC separat utan det gick isåfall endast få om man beställde ett HiTech-paket för runt 24000:- i listpris.

Jag hade nog tänkt behålla bilen i minst 4-5 år, sen är det ju ett mervärde vid framtida försäljning att den nya kunden inte behöver teckna ett VOC-abonnemang för att fjärrstarta värmaren. Min uppfattning är att VOC primärt är intressant för första ägaren och då mest tjänstebilförare med enklare hantering av körjournaler mm.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag beställde VOC till min DE MY13 och tror jag fick betala 8000kr efter rabatt.. då ingick 3 års abbonnemang.
Plus att själva värmaren ingick..

Heller delvis med om att det är för tjänstebilsförare.. men vill också lägga till för teknikfreaks. ;)
Användarvisningsbild
av laser2
joel80 skrev:Jag beställde VOC till min DE MY13 och tror jag fick betala 8000kr efter rabatt.. då ingick 3 års abbonnemang.
Plus att själva värmaren ingick..

Heller delvis med om att det är för tjänstebilsförare.. men vill också lägga till för teknikfreaks. ;)
Fast värmaren var/är väl standard på alla dieslar (får väl se om det blir standard även med VEA-dieslar)? Det man kan/kunde lägga till var ju tidur, fjärrstart eller VOC. Men om det gick att lägga till VOC separat som du gjorde till din DE Joel så blir det ju ungefär samma pris under de första 2-3 åren. Fast det alternativet kom aldrig min säljare med, endast inkluderat i HiTech-paketet som kändes onödigt.

Gillar också teknik men var kanske lite dumsnål där, men det var i samma veva som man läste mycket om att VOC-systemet strulade en massa och då lockade det ännu mindre. Men det kanske fungerar bättre nu?
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det fungerar bättre.. jag hade aldrig så stora problem som vissa hade här.. det var vid ett fåtal gånger jag inte kom åt bilen eller att jag fick felmeddelande när jag skulle ställa tiden. Löste sig successivt under de första månaderna jag hade bilen då det kom några uppdateringar av appen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Sänker inte Volvo den pisshöga avgiften så får det bli fjärr.

8900kr för VOC plus 1200 för varje åt utöver de tre år som ingår. Så om tjejen har kvar sin C30 så kommer on/off av värmaren att kosta 12500kr. Rätt mycket mer än bara en fjärr :evil:
av Nibbe
laser2 skrev:
Nibbe skrev: Vad kostade det att installera fjärrstyrning?
Kan man göra det i efterhand?
Tror listpriset för separat fjärrkontroll (http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-462734) var 6250kr då jag beställde. Men med lite dividerande med säljaren och Volvorabatt betalade jag 4800kr. Den har räckvidd på upp till 600m.
Skall inte vara några problem göra det i efterhand eftersom den eftermonteras.

Sen finns det ju fjärrstart i den vanliga nyckeln (http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-462883) från MY12, men där är räckvidden bara 20m med vanliga nyckeln och 100m med PCC.
Funkar kanske om man har bilen på egen uppfart utanför huset men inte annars.
Listpriset tror jag var ca 3200kr och skall också gå att eftermontera.
Jag tror jag betalade ca 9000 för VOC/värmare med 2(3?) år abonnemang.
Det blir till att betala för skiten då jag är i ganska stort behov av att kunna starta värmaren på distans...... inge kul när det är kallt och blåser ispickar ute på vintern :(
Jag har ingen lust att betala ytterligare ca 4-6000kr för att få det på nyckeln.
av Nibbe
joel80 skrev:Ja det fungerar bättre.. jag hade aldrig så stora problem som vissa hade här.. det var vid ett fåtal gånger jag inte kom åt bilen eller att jag fick felmeddelande när jag skulle ställa tiden. Löste sig successivt under de första månaderna jag hade bilen då det kom några uppdateringar av appen.
Skulle nog våga säga att min fungerade felfritt i slutet av vintern.
Dom erkände att dom hade överbelastade servrar i början då dom inte var beredd på efterfrågan samt att appen inte var den bästa.
Jag fick även lära mig att efter 3 dygn går bilen ner i någon slags sleepmode och då kommer man inte åt den via VOC-appen, kanske inte den bästa "funktionen" för som som veckopendlar med flyg. Det gick inte att ändra den tiden enligt min verkstad.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det tyckte jag också var irriterande.. även om jag inte veckopendlar. :)
Fast det funkar ju om du ställer in tiden via sms-appen, bara det att det kan ta nån timme innan det blir inställt.. men om du ställer in en tid innan du går på planet bör det ju funka. Det är först efter 14 dagar den går ner i sleepmode helt.

Jag har skickat in det på Volvos förslagslåda dom hade.. att man ska kunna ställa om det till 1 vecka eller så innan den går i enegy-save. :)

Summan för VOC vid beställning innehåller ju även kostnaden för timerdelen i bilen. Alltså så man kan ställa in värmaren därifrån också.. köper du fjärr måste du ju ha den funktionen installerad innan ändå.

Jag har också använt mig av funktionen att låsa upp bilen via mobilen några gånger. Haft vänner som hämtat saker i bilen när den stått parkerad under dagen, då har dom ringt när dom står vid bilen så har jag kunnat låsa upp så dom kan hämta det dom ska.

En annan funktion som är väldigt mycket värd är att bilen säger till mig om den står olåst i mer än en halvtimme. Jag har glömt låsa vid några tillfällen, och att då kunna få påminnelse och sen låsa den via appen känns tryggt.

Vissa behöver inte det, och tycker inte det är värt pengarna, men jag vill ändå säga att det är mer än bara en fjärrstart till värmaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min bil kostade VOC 3500 kronor extra. Tre års abonnemang ingick. De sa två år då, men det blev tre år i alla fall.
Med 3500 kronor extra menar jag att VOC kostade 7000, men timer till värmaren (som ju hade varit ännu mer nödvändigt utan möjligheten till fjärrstyrning) kostade 3500 "löst", men ingick i de 7000 för VOC.
Så dyrast var telefonen jag var tvungen att skaffa för att få det här att fungera. Hade en sån med vev på innan, nästan... :oops:

VOC är lätt värt vad det kostar, jämfört med exempelvis TV-licensen...

Läste något om att dubbelmassesvän[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]