NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseRe
Alla V50 med dieselmotor som sålts i Sverige har dieselvärmare. Det är bara om du köper en importerad bil som du riskerar att den inte finns.
av kvillebäck
Personligen räknar jag lätt hem ett partikelfilterbyte på den lägre skatten det medför att ha ett sådant.
Att bilen skulle släppa ut partiklarna vid förbränning låter ju så tokigt att det inte ens behöver bemötas. Vad som är det tråkigaste med moderna dieslar är att de inte är snålare än för tio år sedan i verklig förbrukning.
av Gourmand
D2-motorn räcker mer än väl, för de flestas behov. Utöver D2 finns ju alternativ, som inte behöver vara det dyraste att äga och törstigaste. D3 från 2011 med manuell låda går fint och går relativt snålt, den årliga fordonsskatten är även den helt anständig, till skillnad från D5 som kostar minst 3300:-. Personligen tycker jag att man först ska prova det motorsvagaste alternativet, känns det bra behöver man inte leta vidare.
av Andy1983
@kvillebäck Vad bränner den av då? Se på filmen jag bifogar. Klart att det är partiklarna den bränner av, "under kontrollerade former" säger dom som vet

Men jag är ute efter info för att göra en god affär, info om bilarna av er som äger dessa och hittills är jag mycket nöjd :D

av Gourmand
Allvarligt talat, så tror jag inte att ett bilforum som detta är det optimala stället att få information på. Ta kontakt med en mindre, privat bilverkstad, som har erfarenhet av dessa bilar. Där får du sannolikt information, som ej är färgad av ägarnas entusiasm repektive avsky för bilen ifråga. Dessutom slipper du vurmandet för starka motorer och hög effekt, utan fokus ligger på mer matnyttiga saker.
av Andy1983
Men jag är nöjd, känner att jag fått kött på benen framförallt gällande DPF, bilen i sig är säkert lika trevlig som farsans V70. Volvo är utan tvekan fina bilar. Tack ska ni ha allihopa, ha det bra och kör lugnt
av Andy1983
Vill bara avsluta med att jag hittade en väldigt bra film för den som är intresserad av DPF

Och klargöra det jag tidigare sa (och fick en saftig replik på) om att den visst bränner av partiklarna i naturen, hur dumt det än låter

Tack för all hjälp ännu en gång

Användarvisningsbild
av Vojje
take action, var det, och det är inte tillåtet att köra fortare än hastighetsbegränsningen för att bränna ur filtret.
Där ser man :D
av Andy1983
Vojje skrev:take action, var det, och det är inte tillåtet att köra fortare än hastighetsbegränsningen för att bränna ur filtret.
Där ser man :D

:D
av kvillebäck
Andy1983 skrev:
kvillebäck Vad bränner den av då? Se på filmen jag bifogar. Klart att det är partiklarna den bränner av, "under kontrollerade former" säger dom som vet
Okey! Det kanske behöver bemötas ändå.

Sot är en partikel som bildas när det är ett underskott på syre i förbränningen eller någon annan komponent gör att förbränningen av bränslet inte blir fullständig. En dieselmotor går lite för kallt för att allt skall bli perfekt. Därför samlar man upp sotpartiklar i ett filter. När det finns tillräckligt med partiklar i filtret tillsätter man mer bränsle och en vätska för att sänka förbränningstemperaturen på sotpartiklarna så men kan förbränna dem i stället för att släppa ut dem. Vill man inte ha en extra komponent för att öka förbränningen kan man i stället använda en katalysator som du nog känner igen från bensinsidan. (En katalysator är ett ämne som utan att själv förbrukas medverkar så att förbränning kan ske)
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]