Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#788084
mgmannen skrev:
perhall skrev: Men även jag är en ovanlig kund på det sättet... de flesta som kör femcyl Volvo-dieslar är nog måttligt intresserade av motorgången/ljudet.../PH
Jag har alltid ägt 4-cylindriga bilar, men har nu äntligen lagt vantarna på en 5-cylindrig. Gillar verkligen att varva ur på varje växel med öppna fönster och trots att det är en diesel som knattrar lite så där "bonnigt" så klämmer jag fram ett leende varje gång. Så jag är faktiskt en smula nöjd att jag köpte en 5-cylindrig D4 innan motorbytet, även om jag får nöja mig med manuell låda. Hade ju fått automat om jag väntat till i vinter...
Skönt att det är fler än jag som kan dra på smilbanden av lite skön sång från en dieselfemma! Glad även att jag har bensinsexan kvar som andrabil, den låter särskilt mysigt i branta ramper i p-garage.

Jag förstår såklart att volvo måste rensa i sitt motorutbud, och fyror är billigare att bygga än femmor. Jag applåderar verkligen framstegen man gjort med förbrukning. Ändå har jag svårt att trivas ned att inte ens toppmodellerna kan få fler än 4 cylindrar.
av PFA
#788095
Jag förstår hur du menar, men det är väl kanske helt enkelt så att Volvo varit tvungna att välja.
av moffe
#788107
Hmm...jag tycker inte att 5an ger några intryck för mig. Det låter som en traktor inget annat.
Kan ändå medge att 4or låter värre för de mesta. Dock många nya är nästan så tysta att de inte låter så mycket.
Men exempelvis Audis 3.0 tdi, alltså sexan. Den gav mig lite leende. Kan tänka mig att BMWs sexor likadant.
Det var dovare och maffigare ljud i dessa, ibland kunde man glömma att det var diesel.
Användarvisningsbild
av MartinS
#788109
Jag tror volvo är rätt ute, här hemma verkar ju bara förbrukningen spela roll och de kan väl förtsätta sälja sexorna i NA tills dom vaknar upp och vill ha låg förbrukning även där borta, jag tror absolut att det inte är så många år kvar tills dess.

Men jag tycker personlingen det är lite trist även om jag förstår det, iallafall är det min mening till en provkörning har bevisat motsatsen.
Användarvisningsbild
av laser2
#788141
Jag har hela mitt billiv endast ägt 4-cylindriga bilar, men i höstas slog jag till på en Volvo-femma och jag har hittills inte ångrat det. Gillar också ljudet då man drar lite längre på växlarna. :)
Sen är det en beprövad motor som funnits i många år så den bör vara driftsäker även om vissa kringkomponenter inte alltid hållit måttet...

Jag hoppas verkligen också att Volvos nya motorfamilj är minst lika driftsäker och så mycket snålare som de säger, men jag är tveksam till om de verkligen är 10-30% snålare. Exempelvis så skall S60 D4 med manuell låda dra 3,7l/100km medan dagens S60 D4 (5-cyl 163hk) med manuell låda drar 4,3l/100km, dvs 14% snålare! Helt omöjligt är det väl inte men 14% är mycket! För det är väl i grunden fortfarande samma växellådor som tidigare? Och man har ju lagt några år på att fila på de gamla femmorna... :???:

Jag tror att Volvo gör helt rätt, men hoppas ändå att de erbjuder åtminstone 6-cylindriga ett bra tag till för de kunder som absolut vill ha fler cylindrar. Gemene man bryr sig nog inte speciellt mycket dock.
av Primus
#788142
3-4-5-6 eller 8 cylindrar..? Nu har Volvo bestämt inriktningen med en helt ny motorfamilj. JAg tycker det verkar väldigt intressant. Det finns få bilar under de tyska premiummärkena som har en riktigt bra motorlinje. Det kan verkligen bli en konkurrensfördel för Volvo. De kommer få svårt att överleva ändå. Men detta känns som ett helt korrekt beslut.

Är det någon som kan verifiera att V60 D4 automat och XC60 D4 man blir miljöklassad? Framgår i en annan tråd men hittar ingen öppen källa.

Och... Någon som sett andra artiklar? Svd hade en kortnotis med beröm tror jag. Hittar inte den nu.
av Linqid
#788143
laser2 skrev:För det är väl i grunden fortfarande samma växellådor som tidigare?
Att det är ny automatlåda med VEA-motorerna är ju vida känt, en 8-stegad konventionell låda. Om jag inte minns fel är dock även den manuella ny (6-växlad), så visst kan det spela en viss roll i de 14 %-en.
av Primus
#788148
laser2 skrev:Jag har hela mitt billiv endast ägt 4-cylindriga bilar, men i höstas slog jag till på en Volvo-femma och jag har hittills inte ångrat det. Gillar också ljudet då man drar lite längre på växlarna. :)
Sen är det en beprövad motor som funnits i många år så den bör vara driftsäker även om vissa kringkomponenter inte alltid hållit måttet...

Jag hoppas verkligen också att Volvos nya motorfamilj är minst lika driftsäker och så mycket snålare som de säger, men jag är tveksam till om de verkligen är 10-30% snålare. Exempelvis så skall S60 D4 med manuell låda dra 3,7l/100km medan dagens S60 D4 (5-cyl 163hk) med manuell låda drar 4,3l/100km, dvs 14% snålare! Helt omöjligt är det väl inte men 14% är mycket! För det är väl i grunden fortfarande samma växellådor som tidigare? Och man har ju lagt några år på att fila på de gamla femmorna... :???:

Jag tror att Volvo gör helt rätt, men hoppas ändå att de erbjuder åtminstone 6-cylindriga ett bra tag till för de kunder som absolut vill ha fler cylindrar. Gemene man bryr sig nog inte speciellt mycket dock.
Dels så är det ju ny automat och manuell vet jag inte och vad gäller manuell så är det ju inte så viktigt för förbrukningen. Men att kapa bränsleförbrukningen med 10-15% i verklig förbrukning + ökad effekt tycker jag verkar helt rimligt. Nykonstruerad motor med en cylinder mindre borde absolut kunna ge dessa värden. Men det kan vara så att Volvo gjort något riktigt, riktigt bra. Men vill se de andra motorerna så man får en bättre helhetsbild. Men den nya D4 indikerar en av de bästa motorerna på marknaden för familjebilar just nu.
Användarvisningsbild
av laser2
#788149
Linqid skrev:
Att det är ny automatlåda med VEA-motorerna är ju vida känt, en 8-stegad konventionell låda. Om jag inte minns fel är dock även den manuella ny (6-växlad), så visst kan det spela en viss roll i de 14 %-en.
Jo, att det kommer en ny 8-växlad automat visste jag, men exemplen jag tog upp var med manuell låda så jag menade/undrade om det var samma manuella lådor i grunden som tidigare, ursäkta min otydlighet där. :(

Jag har också läst nåt om att de även gjort nått med den 6-växlade manuella, men om det var en ny låda eller en befintlig man slipat på framgick inte riktigt.
av PFA
#788306
http://www.svd.se/naringsliv/motor/sa-b ... 516914.svd

http://www.vibilagare.se/nyheter/direkt ... ya-motorer

http://www.teknikensvarld.se/2013/09/13 ... korningen/
"Även den manuella sexväxlade lådan uppdateras med bland annat nya utväxlingar."

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 759843.ece
"Det svåraste har varit att få en fyrcylindrig motor att kännas som premium. Vi var inte säkra på att det alls skulle gå när vi började, säger Anders Agfors, projektledare för dieselmotorerna."

Sammanfattar mycket vad som har diskuterats här:
http://www.nyteknik.se/asikter/kronikor ... 759844.ece
"Men om det behövs har Volvos ledning självklart en plan B den här gången också, tro inget annat. Även om man hellre äter grus än erkänner något sådant."

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... vi-provkor

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -och-snala

Intressant:
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-vo ... are?page=1

OT...men var tvungen:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... fordubblas

Jag håller på att försöka in[…]

Dina frågor kan du också pröva at[…]

Något liiiitet läkage på brä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Igår såg jag i alla fall trafikinforma[…]