Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roh66
jezper skrev:Idag bytte jag bränslefiltret och resulterade i lite bättre gång, men den rycker fortfarande lite grann.
När jag tömde ur bränslet ur det gamla filtret så var det brunfärgat, så det var verkligen på tiden.

Nu undrar jag hur jag ska mäta upp tändkablarna ? för det känns inte kul att lägga 1100 för att hoppas att det ska vara dom.
Brunfärgat?? Kan det vara vatten? Typ från nån rostig jeepdunk som du har tankat bilen med?
En tanke som slog mig,då jag har råkat ut för det.
Bilen gikk,men småryckte hela tiden.
Fick byta b.filtret och det va nämligen brunfärgat(rostvatten) i filtret och även i tanken. :roll:

Kablarna: Jag brukar andvända en stroboskoplampa.Kopplar den på kablarna när bilen går på tomgång.
Då ska det blinka jämt och uttan några (glapp) i blinkryttmen. Det kan oxå vara fördelarlocket som orsakar störningarna i ljusflödet till strob.lampan.Göm inte kabeln mellan tändspolen och f.locket.
Et annat sett: Öppna huven i mörkret då ser man om det är överslag någonstans. Ta bort plastkåpan över kablarna förstås.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av jezper
roh66 skrev:
jezper skrev:Idag bytte jag bränslefiltret och resulterade i lite bättre gång, men den rycker fortfarande lite grann.
När jag tömde ur bränslet ur det gamla filtret så var det brunfärgat, så det var verkligen på tiden.

Nu undrar jag hur jag ska mäta upp tändkablarna ? för det känns inte kul att lägga 1100 för att hoppas att det ska vara dom.
Brunfärgat?? Kan det vara vatten? Typ från nån rostig jeepdunk som du har tankat bilen med?
En tanke som slog mig,då jag har råkat ut för det.
Bilen gikk,men småryckte hela tiden.
Fick byta b.filtret och det va nämligen brunfärgat(rostvatten) i filtret och även i tanken. :roll:

Kablarna: Jag brukar andvända en stroboskoplampa.Kopplar den på kablarna när bilen går på tomgång.
Då ska det blinka jämt och uttan några (glapp) i blinkryttmen. Det kan oxå vara fördelarlocket som orsakar störningarna i ljusflödet till strob.lampan.Göm inte kabeln mellan tändspolen och f.locket.
Et annat sett: Öppna huven i mörkret då ser man om det är överslag någonstans. Ta bort plastkåpan över kablarna förstås.

Mvh.R.
Nej jag har alltid tankat från OK, och fyllt full tank när det är ca 10L kvar.

Den bruna färgen kom endast från det gamla filtret och från slangarna så var det rent.. tror att det ramlade ut en jäkla massa skit när jag tömde det.
Vågar jag åka till jobbet imorn och köpa den där felkodstesten på biltema (130km fr o tb)? är lite rädd att den ska rasa ihop på vägen..

Ska kolla imorgonkväll när det blir mörkt om jag ser något sådant.
Användarvisningsbild
av jezper
Köpte idag en felkodsläsare på biltema. Den billigare varianten.

Säljaren sa att den ska fungera till min bil, men när jag väl läser av den, så står det att inga felkoder finns.
Och i dom flesta menyvalen så står det N/A, så det känns som att jag borde åka och lämna tillbaka den på vägen hem, när den knappt verkar kompatibel till min kärra.

Pratade med en meck på Bilia som tyckte att jag ska montera av spjällhuset och regöra, samt kolla tändkablarna, så det blir nästa mission.
jezper skrev:Köpte idag en felkodsläsare på biltema. Den billigare varianten.

Säljaren sa att den ska fungera till min bil, men när jag väl läser av den, så står det att inga felkoder finns.
Och i dom flesta menyvalen så står det N/A, så det känns som att jag borde åka och lämna tillbaka den på vägen hem, när den knappt verkar kompatibel till min kärra.

Pratade med en meck på Bilia som tyckte att jag ska montera av spjällhuset och regöra, samt kolla tändkablarna, så det blir nästa mission.

Nej den fungerar ej till din årsm. Bara lämna tillbaka :)
Användarvisningsbild
av jezper
AnkaN7893 skrev:
jezper skrev:Köpte idag en felkodsläsare på biltema. Den billigare varianten.

Nej den fungerar ej till din årsm. Bara lämna tillbaka :)
Det här skrev roh66
roh66 skrev:Ok försök få till en avläsning. Det kan finnas mycket mums där.
Jag andvänder Biltema's För 399.-(art:151362) på min glt -98. Fungerar fint.

R.

Kanske bara vissa modeller av -98 ? Hur som helst så ska jag lämna tillbaka den, men undrar varför dom inte har med modell och typ med i sin beskrivning om varan ? Nu fick jag åka ett gäng mil i onödan :-(O)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
96-98 är JÄKLIGT kinkiga med felkodsläsare. Vissa lyckas få diverse läsare att fungera, men det betyder inte att exakt samma läsare kommer fungera på din bil. I dom flesta fall är det bara att tokglömma eftermarknads saker, många verkstäder kan ju heller inte läsa ut koder ur just 96-98.

Det enda som garanterat fungerar är vol-fcr med seriell kabel (samt det systemet volvo använder sig utav, inget man direkt går och köper för skojs skull).
Det finns istortsett bara 2 cenarion där vol-fcr inte fungerar - antingen är det något jättefel på bilen så diagnosuttaget inte fungerar, eller så är det handhavar fel antingen genom felaktig installation eller fel typ av kabel.
av roh66
Hej jezper!

Jä..a skit med felkodläsaren. Samma årsmod. men ej likadan motor. Tycker endå att det bare ska fungera. Det är
OBD2 i bilen. Och Volvo V70 är inte presis nån avart. Men icket. :( :(
Hoppas det fixar sig endå.

Mvh.R.
av roh66
Ok,förstår. Hur fasiken tar man reda på det då? För det står inget om det i bruksanv. Den passar till EOBD/OBDII.
Men då finns det avarter på dessa två diagnossystemen. Tråkigt å vara tvingad i på volvo varje gång lampan tänds. :(
För om jag fattar det rätt så är vol-fcr licensierad eller går det å köpa av en hobbymekare? ??:-/
Ja hur gör man,utan å behöva bli kriminell? (typ PB) Nån som vet?

Mvh.R.
.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]