- sön 15 sep 2013, 19:25
Väntar med spänning på ditt resultat av regulatorbytet
- kul att se din strukturerade felsökningsteknik (jag är alltså imponerad 8) )

Moderator: Moderatorer
AfTech54 skrev:Jag såg en bild på en liknande den som sitter i bilen och den ser ut som jag trodde, en stor fjäderbelastad ventiltalrik som borde stänga för returflödet vid högt insugningstryck (fjäderkraften stänger då passagen till retur) och öppna med hjälp av ett lågt insugningstryck på andra sidan tallriken (komprimera fjädern). Normalt borde det vara högt bränsletryck vid atmosfärstryckDet är som du säger. När det är"normalt" är det c:a 2,5bar med vakuumslangen ansluten och 3bar med slangen borta. Fjädern är "förinställd" på 3bar. På tomgång har du högt vakuum, alltså lågt bränsletryck. Vid fullgas har du inget vakum, Alltså högt bränsletryck. Håller du gasen kvar i botter så blir det vakuum efterhand, men inte så mycket som vid tomgång. Har du turbo så stiger bränsletrycket med turbotrycket, men där har jag igen aning om värden och tryck. Smakar det bensin när du suger i vakuumsidan har du en (liten men ändock) läcka på membranet. BTR-en jag köpte på Misab (passar direkt i railen) är justerbar, så jag ställde ner trycket till 2bar och körde (landsvägskörning) på 0,86l/mil. Satte i den "nya" jag köpte på skroten (den justerbara tappade trycket direkt när jag stängde av motorn) och den visar nu 2,6 resp. 3,2bar, och håller kvar trycket i systemet när motorn är avstängd.
NilsO skrev:På 740 -92 finns en ventil där man enkelt kan mäta bränsletrycket. Den är av samma typ som på däck och sitter på undersidan av bränslefördelningsröret/"fuelrail" (dvs röret mellan spridarna). Håll trasa för när du ansluter mätaren, särskilt om du använder något åt det hemmagjorda slaget – det är tryck där även med motorn avstängd.Jag var och skruvade bort en sådan på skroten,men den passade inte på 16V motorn. Men jag tog BTR-en som jag skrev ovan.
AfTech54 skrev:Jag har letat efter ett testuttag men inte hittat. Jag dock inte tittat UNDER railen, får bli i morgon kväll.Tips på lämplig klocka (inköp) att mäta med?Försökte beställa en ny regulator 1150:- men finns inte på Volvo i hela Sverige?? Nu blir det nog en original från England a´850 krDen jag köpte fråm Misab (justerbar, inställd på 3bar) kostade (med frakten) 940:-, och passar direkt i railen som originalet. Jag fick skräp i den (efter att monterat manometern) och fick den inte att fungera riktigt efter det (den tappar trycker när man stannar motorn) annars fungerar den kanon. Service uttaget sitter mellan första och andra spridaren, riktat nedåt (som spridarna) på den railen jag hittade i alla fall. Eftersom det sitter en "vanlig däckventil" är nog det lättaste en manometer för kontroll av däcktrycket. Typ Biltemas 82780 eller 15293. Annars får man "hitta på" något. Det finns bilder i "min" tråd Bränsleproblem B234F på första försöket. Fick inte det riktigt tätt så jag kapade slangen innan ralien (från pumpen) och satte en mässingkoppling med ett uttag för slang till manometern. Har bild på det i telefonen, om du vill kan jag lägga upp den i kväll.
Inga problem så länge skarvningarna &au[…]
Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]
Amerikanare är de största exponenterna[…]