Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

AfTech54 skrev:Jag såg en bild på en liknande den som sitter i bilen och den ser ut som jag trodde, en stor fjäderbelastad ventiltalrik som borde stänga för returflödet vid högt insugningstryck (fjäderkraften stänger då passagen till retur) och öppna med hjälp av ett lågt insugningstryck på andra sidan tallriken (komprimera fjädern). Normalt borde det vara högt bränsletryck vid atmosfärstryck
Det är som du säger. När det är"normalt" är det c:a 2,5bar med vakuumslangen ansluten och 3bar med slangen borta. Fjädern är "förinställd" på 3bar. På tomgång har du högt vakuum, alltså lågt bränsletryck. Vid fullgas har du inget vakum, Alltså högt bränsletryck. Håller du gasen kvar i botter så blir det vakuum efterhand, men inte så mycket som vid tomgång. Har du turbo så stiger bränsletrycket med turbotrycket, men där har jag igen aning om värden och tryck. Smakar det bensin när du suger i vakuumsidan har du en (liten men ändock) läcka på membranet. BTR-en jag köpte på Misab (passar direkt i railen) är justerbar, så jag ställde ner trycket till 2bar och körde (landsvägskörning) på 0,86l/mil. Satte i den "nya" jag köpte på skroten (den justerbara tappade trycket direkt när jag stängde av motorn) och den visar nu 2,6 resp. 3,2bar, och håller kvar trycket i systemet när motorn är avstängd.

Mvh
Lennart
av NilsO
På 740 -92 finns en ventil där man enkelt kan mäta bränsletrycket. Den är av samma typ som på däck och sitter på undersidan av bränslefördelningsröret/"fuelrail" (dvs röret mellan spridarna). Håll trasa för när du ansluter mätaren, särskilt om du använder något åt det hemmagjorda slaget – det är tryck där även med motorn avstängd.
NilsO skrev:På 740 -92 finns en ventil där man enkelt kan mäta bränsletrycket. Den är av samma typ som på däck och sitter på undersidan av bränslefördelningsröret/"fuelrail" (dvs röret mellan spridarna). Håll trasa för när du ansluter mätaren, särskilt om du använder något åt det hemmagjorda slaget – det är tryck där även med motorn avstängd.
Jag var och skruvade bort en sådan på skroten,men den passade inte på 16V motorn. Men jag tog BTR-en som jag skrev ovan.

Mvh
Lennart
Min pärla hade stått nästan ett år när jag övertog den och redan från början var det en markant skillnad på bränsleförbrukningen mot förre ägaren. han pendlade 5 mil om dagen jag 1,2 mil, men det kan inte förklara hela skillnaden (runt 1l/mil för honom och upp till 1,6l/mil för mig). Jag misstänker att BTR-en har stått och torkat och blivit stelare och reagerar sämre. bilen går mycket bättre nu än den gjort innan jag bytte (först till den justerbara och sedan den jag skrev om ovan) och 50:- (Returbilen), då kan man ju chansa. Sedan har jag haft en del andra problem på vägen om jag (med er hjälp) löst, men jag tror att BTR-en kan ha varit en stor "bensintjuv". Och eftersom hans motor "reagerar" när han "mixtrar" med BTR-en, så är det kanske värt en chansning. Jag tror att skroten skulle ha 200:- för hela railsen med service uttaget, med BTR-en på men utan spridarna.

Mvh
Lennart
Hej igen och tack för alla tips och kommentarer.
Jag har letat efter ett testuttag men inte hittat. Jag dock inte tittat UNDER railen, får bli i morgon kväll.Tips på lämplig klocka (inköp) att mäta med?

Försökte beställa en ny regulator 1150:- men finns inte på Volvo i hela Sverige?? Nu blir det nog en original från England a´850 kr. Tappat bort plånboken i all upphetsning med biluslingen, så jag måste vänta på nya kreditkort först:-)

//Roger
AfTech54 skrev:Jag har letat efter ett testuttag men inte hittat. Jag dock inte tittat UNDER railen, får bli i morgon kväll.Tips på lämplig klocka (inköp) att mäta med?Försökte beställa en ny regulator 1150:- men finns inte på Volvo i hela Sverige?? Nu blir det nog en original från England a´850 kr
Den jag köpte fråm Misab (justerbar, inställd på 3bar) kostade (med frakten) 940:-, och passar direkt i railen som originalet. Jag fick skräp i den (efter att monterat manometern) och fick den inte att fungera riktigt efter det (den tappar trycker när man stannar motorn) annars fungerar den kanon. Service uttaget sitter mellan första och andra spridaren, riktat nedåt (som spridarna) på den railen jag hittade i alla fall. Eftersom det sitter en "vanlig däckventil" är nog det lättaste en manometer för kontroll av däcktrycket. Typ Biltemas 82780 eller 15293. Annars får man "hitta på" något. Det finns bilder i "min" tråd Bränsleproblem B234F på första försöket. Fick inte det riktigt tätt så jag kapade slangen innan ralien (från pumpen) och satte en mässingkoppling med ett uttag för slang till manometern. Har bild på det i telefonen, om du vill kan jag lägga upp den i kväll.

Mvh
Lennart
Hej vänner och tack för alla tips!

Fick till slut tag i en ny Bosch bränsletrycksregulator (1040:-) som jag monterade in i dag. Lilla Bettan funkar numer perfekt när det gäller gaspådrag :D Verkar även ha fått stabilare tomgång :) Återstår att se om det lilla startproblemet när hon stått övernatten också är borta, jag vill ju gärna tro det :wink:
Vad ska man tro om orsaken; nån som bytt regulator tidigare och monterat en med lägre tryck (hittar inget nummer på den gamla-bara en Volvo lapp), slitet ventilsäte i regulatorn, utmattad fjäder, beläggningar i ventil/säte ... Jag börjar tro på ventilsätet och att det inte heller var tätt med full fjäderkraft, det rann nästan ingen soppa när jag bytte regulatorn??
Efter 1,5 års letande är i alla fall det stora problemet åtgärdat. Jag kanske skulle ha lyckats tidigare om problemet inte varit intermittent. Jag hade en ambition att mäta bränsletrycket - men hittar inget uttag. Alternativet var då att fixa ett T-stycke mellan tryckledning och rail, men dit hann jag inte.

Roger
Hej.
Har haft nästan exakt samma symptom (fast min volvo ryckte mellan 1700-2100 varv)
efter 1 år av ett ideligt felsökande så hittade jag nu felet och tänkte jag skulle dela med mig av min lösning då jag inte funnit den någonannanstans på nätet.

Jag bytte tankarmaturen på bilen för min tankmätare har funkat sisådär på sistone, och då upptäckte jag att bränslematningsröret från armaturen var helt rostig och hade massa småhål, skulle skruva loss slangklämman och då bröts den itu som ett kex.

När jag väl monterat den nya armaturen så gick bilen som en klocka, startproblem och ryck var helt puts väck och tomgången blev mycket stabilare.
Jag har känt av lukten av bensin vid bilen ibland och nu i efterhand så känner jag mig lite dum att jag inte reagerat.

Jaja ville bara skriva hur jag löste det och kanske hjälper det någon annan i framtiden!

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]