Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Jag kan också bara tänka mig automat och jag har än så länge den möjligheten rent bilpolicy-mässigt. För mig står det fortfarande mellan en XC60 D4 (VEA) automat (FWD då) och en BMW 520dT automat, alternativt X3 dito. Du borde kanske snegla åt samma håll om du har möjligheten. Ja, jag vet att det är som att svära i kyrkan att ens ta upp ämnet i ett Volvo-forum.... :)
av Primus
PFA skrev:Jag kan också bara tänka mig automat och jag har än så länge den möjligheten rent bilpolicy-mässigt. För mig står det fortfarande mellan en XC60 D4 (VEA) automat (FWD då) och en BMW 520dT automat, alternativt X3 dito. Du borde kanske snegla åt samma håll om du har möjligheten. Ja, jag vet att det är som att svära i kyrkan att ens ta upp ämnet i ett Volvo-forum.... :)
Jg är en stor BMW-vän så jag har inga problem med dina råd.. :lol: Problemet är att ingen BMW är miljöklassad. Annars hade bilvalet varit klart. Har också tittat på att köpa en BMW privat men det blir för dålig siffra på sista raden. Jag sitter ju med det märkliga systemet att arbetsgivaren betalar svindyr garageplats i Stockholms city om jag har tjänstebil. Om jag köper privat får jag även stå för garageplatsen. Och det bombar samtliga kalkyler.
av AnteF
Det Volvo behöver är XC60 som plugin-hybrid med en VEA-motor som är supermiljöbilsklassad. Men det verkar inte komma på länge.... Lite synd.
av PFA
Primus skrev: Jg är en stor BMW-vän så jag har inga problem med dina råd.. Problemet är att ingen BMW är miljöklassad. Annars hade bilvalet varit klart.
Jag har försökt få klart för mig vad en miljöklassad bil betyder för plånboken för en tjänstebilsförare. Hur stor skillnad är det i förmånsvärde och är det skatteverkets groteska ekvation gällande från januari 2013 som ligger till grund för detta?
av para
PFA skrev:
Primus skrev: Jg är en stor BMW-vän så jag har inga problem med dina råd.. Problemet är att ingen BMW är miljöklassad. Annars hade bilvalet varit klart.
Jag har försökt få klart för mig vad en miljöklassad bil betyder för plånboken för en tjänstebilsförare. Hur stor skillnad är det i förmånsvärde och är det skatteverkets groteska ekvation gällande från januari 2013 som ligger till grund för detta?
Förmånsvärdet reduceras bara om det är en el, hybrid, gas eller etanolbil. Kolla skatteverkets hemsida.
Användarvisningsbild
av joel80
Det verkar som det enda som är kvar som "fördel" med en dieseldriven miljöbil är att den är skattefri i 5 år.. och att de såklart drar rätt lite soppa.. men det statliga stödet har minskat. Kanske inte helt fel då diesel egentligen inte är så miljövänligt.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle öka med 5000kr för nya motorn mot nuvarande listpris.. och ytterligare 2000kr för automaten. Så 7000kr mer för en D4 Automat än dagens listpris. Läst det i en annan tråd här på forumet plus på en av test-sajterna det länkats till.
av s6025t
Någon som vet hur det ligger till med bränslevärmaren i nya VEA motorerna är den kvar eller har de gått över till billigare elelement som huvuddelen av konkurrenterna har isf blir klimatpaket o sånt dyrare oxå antar det blir samma tillägg som till bensinmotorerna isf
av PFA
http://www.nyteknik.se/nyheter/automati ... 759920.ece

Spännande. Frågan är bara hur lätt det blir att knipa åt sig en XC60 D4 till årsskiftet om de fortfarande håller på att producera testmotorer (rampar upp förvisso). Någon som vet när det går att beställa? Inte ett nys om det på Volvos hemsida och konfiguratorn är fortfarande oförändrad. Vecka 40 hoppas jag på, det är det beskedet jag fått.

Man kan ju hoppas på att nya automaten redan ligger på hyllan.

Vem blir först? :)

Joel80, är det du som håller på och finjusterar på bilden? :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 31

Tjenare Robin! Svarer iht. spørsmåle[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]