Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Håller på och bli komplett tokig över strykningen av skjortor, går ju några i veckan...

Nu står jag i valet och kvalet att helt enkelt nyttja lite rut och slippa sk*ten.
Men jag tänkte ge det en chans och köpa ett nytt strykjärn först.

Har ett obh-nordica som jag trodde skulle vara bra, men ångfunktionen fungerar bara vid högre temperatur än vad tvättrådet anger i skjortorna (har bränt sönder två märkesskjortor på det viset :cry: ). På tillräckligt låg temperatur så får jag inte skjortorna skrynkelfria och med rätt temperatur riskerar jag som sagt att bränna sönder skjortorna men resultatet blir i alla fall bättre om än inte bra.

Läste lite tester och det visade ju sig att obh-nordica konsekvent verkar placera sig i botten så det var kanske glädjande.

Det här fick bäst i test av smartson, ica-kuriren och råd och rön http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 2359.3389/ så mycket bättre borde jag väl inte kunna få för hemmabruk?

Några tankar och idéer? Ska jag satsa på ett sådant? någon annan modell? Gör det någon skillnad eller ska jag inse att jag är värdelös på't och helt sonika lejja iväg strykningen?

Testade att köpa en tvättmaskin med "antistrykfunktion" (ånga) Det fungerar möjligen om jag tvättar en, max två skjortor åt gången och inte tar av mig kavajen på hela dagen :wink:

Lite lockande att köpa både hemstäd och strykning är det ju, men värt pengarna vettetusan. Fast det är ju i alla fall billigare än att köpa några nya skjortor i veckan :oops:

Då vet ni i alla fall att Brainy har tummen mitt i handen när det gäller den typen av hushållssysslor :wink:
av PTV
Häll några liter stärkelse i tvättmaskinen så står skjortärmarna rakt ut av sig själv.All strykning blir onödig med andra ord. :D
Det du behöver är en ångstation
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/k ... gstationer

Har samma problem som du. Har löst det med att ha tröja över skjortan. Då behöver man bara stryka kragen :twisted:
Tips1.
Nu när det är fuktigt ute på kvällar o nätter, har du testat och hängt ut skjortorna över natten?
Dvs, häng ut några stycken i taget så du har några ute, några inne på tork och några torra o skrynklfria. Kostnad Noll.
Tips 2.
Duschar nån utav er varmt så det bildas imma på spegeln? Häng in i badrummet lika se tips 1.
Tips 3.
Eftervärmen i bastu ( om man har tillgång till det) är kanoners att hänga in skjortorna i en stund.

Annars är ett bättre strykjärn med hög ångkapasitet bäst.
Hehe, ja skjortorna jag bränt sönder använder jag under tröjor nu ;)

Vad jag förstått av de tester jag lät så är ångstationer att föredra men ska man få något att ha så lär man upp kring 3 tkr, annars är det bättre med ett vanligt ångstrykjärn.
Någon som har erfarenheter av de billigare ångstationerna?
Jag stryker skjortor i undantagsfall, och när jag gör det så är det bomullsskjortor som tål hög värme, så kan bara ge lite "amatörtips".

Ånga på låg värme är förmodligen det som skiljer bra strykjärn från dåligt, men även ett "bra" strykjärn får nog stryka på foten (sorry) med ånga på låg värme efter ett tag om det är hårt vatten där man bor.
Jag antar att du får ett strykjärn som funkar bra på låg värme om du köper ett dyrare. Men det måste skötas om ändå, typ som bromsar.
Kolla tester.
Ett litet tips jag läste någonstans var att INTE använda destillerat vatten (vilket jag alltid trott), möjligen 50/50 destillerat och kranvatten.

Alla(?) strykjärn har någon funktion för att rensa ut kalk, har du testat det på det du har?

Länk till test för ångstation:
http://www.radron.se/tester/vitvaror--h ... stationer/
Det var längesen jag strök en skjorta. Brukar finnas gott om tvättföretag som erbjuder 5 skjortor tvätt och strukna (pressade) för 100 kr. Då är det ingen större idé att slita med järnet hemma.
Såg faktiskt ett ställe i årsta i fredags som tog 25kr skjortan för tvätt och strykning. Blir slutresultatet bra så hade jag inte ens funderat på om jag skulle lämna in eller ej.

Men jag har tyvärr inte hittat något för de priserna här i stan.
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]