Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rudarmy
Jaja får kolla tiderna om den står still eller är med i matchen mot rudarmys 2,0 t !
på din t4 växellåda får du tyvärr växla upp till 4an för att köra 150:) mahaha
har du laddtrycksmätare så du vet vad din laddar? jag hade maxladd 1.2-1.3bar
Användarvisningsbild
av Nexus
benka1 skrev: Skulle aldrig förstöra upplevelsen med ett chip eller dylikt om det sabbar körbarheten!

Tack för ordet/benka
Skulle säga tvärt om.. man får en bra mycket trevligare körbarhet med chipp. Bättre ork i maskin 8)
Skulle inte för en dag vilja byta tillbaka till orginal på min kärra
Användarvisningsbild
av vetten
När man vill ha snabbare respons på en turbo så är ju det enklaste sättet att skruva in WG-axeln ett eller två varv, vet inte om det funkar på din bil då jag nästan bara har erfarenhet av mina fd 480-isar + några 740/940 men där har det funkat. Låter nog mera erfarna turbotrimmare utveckla detta :twisted:
av rudarmy
Skruva inte på tryckklockan utan laddtrycksmätare!

Det är dock vanligt att fjädern i den blir trött så inte turbon laddar som den gjorde i början av sitt liv,
å ett varv är ju inte såå farligt,

problemet är snarare att"fan va bilen går bättre jag skruvar bara lite till"
å pang där spikade en kolv sönder!

Går ej att jämföra med 7/940 där kan det ju spika så man hör det med örat utan att det händer nåt med motorn!
Användarvisningsbild
av enklast
rudarmy skrev:Skruva inte på tryckklockan utan laddtrycksmätare!

Det är dock vanligt att fjädern i den blir trött så inte turbon laddar som den gjorde i början av sitt liv,
å ett varv är ju inte såå farligt,

problemet är snarare att"fan va bilen går bättre jag skruvar bara lite till"
å pang där spikade en kolv sönder!

Går ej att jämföra med 7/940 där kan det ju spika så man hör det med örat utan att det händer nåt med motorn!
Precis!

Men då kanske du kan svara på om de ställer om wastegaten på ATM om man chippar den? Jag antar att man ökar laddtrycket och höjer bränslet motsvarande nivå så att spikning inte sker. Men det står bara på deras sida att det är en "mjukvaruförändring" på STEG-1.

Men det krävs ju också en mekanisk justering av WG-armen? eller är jag ute och seglar? ?:-/
Användarvisningsbild
av enklast
Nexus skrev:
benka1 skrev: Skulle aldrig förstöra upplevelsen med ett chip eller dylikt om det sabbar körbarheten!

Tack för ordet/benka
Skulle säga tvärt om.. man får en bra mycket trevligare körbarhet med chipp. Bättre ork i maskin 8)
Din kommentar har fått mig att göra en förfrågan om bokning för chippning hos ATM :) :-O)
av benka1
rudarmy skrev:
Jaja får kolla tiderna om den står still eller är med i matchen mot rudarmys 2,0 t !
på din t4 växellåda får du tyvärr växla upp till 4an för att köra 150:) mahaha
har du laddtrycksmätare så du vet vad din laddar? jag hade maxladd 1.2-1.3bar
Ingen ladd mätare
av benka1
enklast skrev:
Nexus skrev:

Tack för ordet/benka
Din kommentar har fått mig att göra en förfrågan om bokning för chippning hos ATM :) :-O)
Nice :-O)
av benka1
rudarmy skrev:2.0t-99 med bättre utväxling än t4..
steg 4 (steg3 t4)
lite klockade tider så har du nått å gå på.
treans växel
80-120 3.5s
80-140 5.8s
80-150 7.0s
100-140 4.4s
100-150 5.6s
80-120 4,2 fast ryckte lite på laddet
Prova på 4:ans växel o verka bra mycke mer vrid där fast ingen klockning

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]