osla skrev:
ja, det stämmer. jag antog att trådskaparen bara skulle bulta i en v8 i en 240 och inte behöva göra särskilt mycket mer än att få den att gå. men du kan nog alla regler betydligt bättre än mig
Jag finner den frågan med Njae besvarad, men man kan ju fortfarande bygga t.ex. kit cars. Det bygger ju på att du bygger en "ny" bil med gamla delar i en ny kaross. Då bestäms årsmodellen av donator bilen, bygger du på eget chassie blir det problem. Nu är jag i ytterkanten av mitt kunnande i denna fråga i alla fall.
Jag har byggt om en bil som kan liknas vi detta. Alltså större motor än var som Volvo tillåter. Det var i början av -80-talet och bilen var en Volvo PV -61 med B18 motor. Den var av Volvo begränsad till 100hk I den monterades helt nyrenoverad motor och overdrive växellåda från en -68 Amazon Sport. Motorn borrades om till 2l och jag använde i princip Volvos orginaldelar så den blev som en B20E motor med dubbla Weber DCOE förgasare så den lämnade c:a 130, kanske140hk. Den godkändes utan anmäkning
med Amazonens bromsar med servo runt om. Utan skivbromsar fram hade jag bara kunnat glömma ett godkännande (trummor original) fast jag "bedyrade" att det inte var mer än max 110hk. Det var en ganska stor ombyggnad för att få plats med växellådan (satte i växellådslocket från en 142 -72 med kort spak också), fick flytta handbromsen. Monterade även sollucka från en VW 1300. Men det var ju betydligt lättare "på den tiden". En sådan här ombyggnad hade nog inte varit några problem idag heller med tanke på årsmodellen. Det finns ju idag flera Volvo PV med B234F motorn (som jag har i min 745-a) och den är ju i original på 159hk (238hk med lite "pyssel")
utan Turbo.
Mvh
Lennart