Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Högt bränsletryck låter som stopp i returen.
Det var precis tvärt om. Jag köpte 10mm slang för kopplingen jag gjort var med 10mm nipplar, oirginalslangen var dock en "tjockväggig" 8mm slang. Jag fick sätta en tunnare slang först på originalnipplarna och sedan trä på nya slangen. Funkade kanon igår, men den tålde inte bensinen så bra (silikon slang) så det tätade igen vid nippeln på railen. Det kom (som tur var) inte in i railen. Ny slang och nya tag, nu går den som en klocka igen. Kollade spridarna också, sprutade jämt ock fint, och inget "efterdropp" ellr läck. Trycket försvinner dock så fort jag vrider av nyckeln, kan det vara backventilen i filtret eller ska BTR-en hålla tätt också. Får se om jag hinner sätta tillbaka den gamla BTR-en för att kolla i helgen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Jaja stopp iaf.

Det sitter väll ingen backventil vad jag vet i filtret.
Ja, stopp var det. Nu vet jag i alla fall hur mycket pumpen orkar, manometern går till 6bar och nålen gick ända till stoppet (blir c:a 7,5 bar). Sitter den i pumpen då, för visst sitter där en backventil, eller? Bilen startade "på stört" innan men nu tar det ett tag innan den går igång. När den väl startar är det på alla cylindrar samtidigt.

Mvhh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag kört några mil och det fungerar bra. Har "ställt" trycket på 2.2bar och bilen gå som den ska, dock får jag felkod 2.3.2 (fet/mager blandning på tomgång). Har nollat, men den kommer tillbaka. Bränsletrycket försvinner dock fortfarande direkt efter jag stängt av motorn. Är det BTR-en som håller kvar trycket? I så fall fungerar inte min "nya fina justerbara" som den ska. Låg och funderade i går eftermiddag, om styrboxen vill ge motorn en viss mängd bränsle, spelar det egentligen någon roll hur man ställer trycket (inom vissa gränser). Boxen styr ju över hur lång tid spridarna ska vara öppna med hjälp av bl.a Lambdasonden. Så länge Lamdba ligger i närheten av Lambda 1 är det ju (kanske) oväsentligt om trycket är typ 2.2 eller 2,7bar. Pratade med förre ägaren (min svåger) och han ville minnas att bilen alltid har "småryckt" lite när man har AC-n på. Han köpte den -94 (kanske -95) och det gör den alltså inte längre. Ska höja trycker till 2,7bar bara för att prova efter nästa tankning. Vilket kanske dröjer, åker iväg en vecka för att fira min 60-års dag. F--n vad tiden går....

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Grattis till fyllda 60 :D
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Låg och funderade i går eftermiddag, om styrboxen vill ge motorn en viss mängd bränsle, spelar det egentligen någon roll hur man ställer trycket (inom vissa gränser). Boxen styr ju över hur lång tid spridarna ska vara öppna med hjälp av bl.a Lambdasonden. Så länge Lamdba ligger i närheten av Lambda 1 är det ju (kanske) oväsentligt om trycket är typ 2.2 eller 2,7bar.
Nu är jag tillbaka igen.
Ingen som har några bra svar på ovanstående frågor? Här kommer några nya.
Tar boxen "för givet" att bränsletrycket är rätt när den ger signal till spridarna?
Om Lambda kommer utanför 1 med mer än 25% sätts ju felkod, men felkod får jag bara på tomgång
Om Lambda är "innanför" 25%, ändras tiderna för spridarna för att kompensera då?
Varför har motorn i så fall slutat att "smårycka" när AC-n är på?
Ändras tiderna inte på tomgång?

Det blev lite frågor till, men bränsleförbrukningen är nästan löst nu....
Fick en elcyckel av frugan i födelsedags present, så nu håller mina dåliga knä för cyckling.... :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:lennarte skrev:
Låg och funderade i går eftermiddag, om styrboxen vill ge motorn en viss mängd bränsle, spelar det egentligen någon roll hur man ställer trycket (inom vissa gränser). Boxen styr ju över hur lång tid spridarna ska vara öppna med hjälp av bl.a Lambdasonden. Så länge Lamdba ligger i närheten av Lambda 1 är det ju (kanske) oväsentligt om trycket är typ 2.2 eller 2,7bar.

Nu är jag tillbaka igen.
Ingen som har några bra svar på ovanstående frågor? Här kommer några nya.
Tar boxen "för givet" att bränsletrycket är rätt när den ger signal till spridarna?
Om Lambda kommer utanför 1 med mer än 25% sätts ju felkod, men felkod får jag bara på tomgång
Om Lambda är "innanför" 25%, ändras tiderna för spridarna för att kompensera då?
Varför har motorn i så fall slutat att "smårycka" när AC-n är på?
Ändras tiderna inte på tomgång?
Ingen som har något bra svar?

Har idag på förmiddagen varit på Reurbilen i Falkenberg och letat upp ett bränslerör (railsen) med service uttag. Tog från en -97-a 940-i. Såg inte riktigt likadant ut,så jag tog ut det och jämförde med min bil (så nära skroten har den nog aldrig varit... :lol: ). Passade så klart inte, det verkar vara samma rör på alla (7/900 + 200) jag tittade på utom på min (16V). Jag tog i alla fall BTR-en (21000mil nyss inkommen).
För att testa långkörning i lugn takt tankade jag innan jag körde (1,25l/mil). Körde fram och tillbaka 8,6mil tankade när jag kom hem 7,4L ?:-/ 0,86l/mil . Då hade jag 1,9kg bränsletryck med vakuum. och trycket försvann direkt när jag slog av tändningen. Nu har jag satt i den BTR-en jag tog på skroten (50:-) och den visar 2,6kg med vakuum. Stängde av motorn, då steg trycket till 3kg (det är ju utan vakuum då). Kollade nu (det är en timme sedan jag stängde av motorn) och nu visade den 2,9kg. Alltså är det fel på den justerbara BTR-en jag köpte. Ska maila dom och höra vad dom säger. När man "suger" i returen på den så verkar den fungera så det verkar lite "skumt".
Får nog anledning att återkomma :lol:

Edit: Kunde inte låts bli att ändra storleken på en viss text bit. Var ute och kollade trycket igen, hade sjunkit till 2kg. Vred på tändningen, då ska ju pumpen starta ett kort ögonblick......men inte, manometern rör sig inte ett dugg. Om jag "kör på starten", då sticker visaren upp direkt. Ska pumpen gå eller inte gå på min bil. Skiljer det på 16V motorn och en "vanlig" F motor.
Nu blev det en fråga till

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Fortfarande ingen som vill ge sig i kast med mina frågor ovanför??
En del frågor kan jag nu svara på själv.
lennarte skrev:Tar boxen "för givet" att bränsletrycket är rätt när den ger signal till spridarna?
Förmodligen, eftersom bränsleförbrukningen sjönk så mycket. Jag monterade i BTR-en jag tog från skroten och förbrukningen steg till prick 1l/mil. Då är det mera småsträckor och AC-n på. Så än är jag nöjd. Och bilen startar direkt nu.
lennarte skrev:Om Lambda kommer utanför 1 med mer än 25% sätts ju felkod, men felkod får jag bara på tomgång
Det händer ibland att motorn går ner under 400rpm när jag frikopplar (den har inte stannat någon gång än) Det är kanske då den sätter felkoden.
lennarte skrev:Varför har motorn i så fall slutat att "smårycka" när AC-n är på?
Nu "smårycker" den igen.
lennarte skrev: Ska pumpen gå eller inte gå på min bil. Skiljer det på 16V motorn och en "vanlig" F motor.
Bränslepumpen under bilen går inte om man "slår på" tändningen, den startar inte fören startmotorn går. Provade att "vicka" på nyckeln, men det hjälpte inte

Jag har kört för lite mil för att dra några slutsatser, men kan det ha varit en lite "halvtaskig" BTR jag haft innan?
Nu blev det en fråga till i alla fall

Mvh
Lennart
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]