lennarte skrev:lennarte skrev:
Låg och funderade i går eftermiddag, om styrboxen vill ge motorn en viss mängd bränsle, spelar det egentligen någon roll hur man ställer trycket (inom vissa gränser). Boxen styr ju över hur lång tid spridarna ska vara öppna med hjälp av bl.a Lambdasonden. Så länge Lamdba ligger i närheten av Lambda 1 är det ju (kanske) oväsentligt om trycket är typ 2.2 eller 2,7bar.
Nu är jag tillbaka igen.
Ingen som har några bra svar på ovanstående frågor? Här kommer några nya.
Tar boxen "för givet" att bränsletrycket är rätt när den ger signal till spridarna?
Om Lambda kommer utanför 1 med mer än 25% sätts ju felkod, men felkod får jag bara på tomgång
Om Lambda är "innanför" 25%, ändras tiderna för spridarna för att kompensera då?
Varför har motorn i så fall slutat att "smårycka" när AC-n är på?
Ändras tiderna inte på tomgång?
Ingen som har något bra svar?
Har idag på förmiddagen varit på Reurbilen i Falkenberg och letat upp ett bränslerör (railsen) med service uttag. Tog från en -97-a 940-i. Såg inte riktigt likadant ut,så jag tog ut det och jämförde med min bil (så nära skroten har den nog aldrig varit... :lol: ). Passade så klart inte, det verkar vara samma rör på alla (7/900 + 200) jag tittade på utom på min (16V). Jag tog i alla fall BTR-en (21000mil nyss inkommen).
För att testa långkörning i lugn takt tankade jag innan jag körde (1,25l/mil). Körde fram och tillbaka 8,6mil tankade när jag kom hem 7,4L ?:-/
0,86l/mil . Då hade jag 1,9kg bränsletryck med vakuum. och trycket försvann direkt när jag slog av tändningen. Nu har jag satt i den BTR-en jag tog på skroten (50:-) och den visar 2,6kg med vakuum. Stängde av motorn, då steg trycket till 3kg (det är ju utan vakuum då). Kollade nu (det är en timme sedan jag stängde av motorn) och nu visade den 2,9kg. Alltså är det fel på den justerbara BTR-en jag köpte. Ska maila dom och höra vad dom säger. När man "suger" i returen på den så verkar den fungera så det verkar lite "skumt".
Får nog anledning att återkomma :lol:
Edit: Kunde inte låts bli att ändra storleken på en viss text bit. Var ute och kollade trycket igen, hade sjunkit till 2kg. Vred på tändningen, då ska ju pumpen starta ett kort ögonblick......men inte, manometern rör sig inte ett dugg. Om jag "kör på starten", då sticker visaren upp direkt. Ska pumpen gå eller inte gå på min bil. Skiljer det på 16V motorn och en "vanlig" F motor.
Nu blev det en fråga till
Mvh
Lennart