Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Så kan man ju tänka om allt.
Tex så kostar produktionen av ett par 1500-kronors skor ca 15-25 kronor.
Men någon ska ju designa skon, någon ska frakta den hit, någon ska hålla lager och någon ska sälja den till dig.
Jag har inte opponerat mig mot att det kostar att designa och sälja, det var något annat jag tyckte var skumt.

Jag funderar mest på varför man lägger på 100.000 extra på "normalpriset" priset här i Sverige för att man ska kunna rabbatera bort bilen 100.000 under "normalpriset" i USA

Jag har köpt en hel del från USA til bil, men även, Volvo Penta till båt och det blir grymt mycket billigare trots att det ska fraktas fram och tillbaka över atlanten + momsas och tullas. Hur kan det komma sig ?

Tycker inte du också att det är skumt ?:-/
Mitt inlägg var inte ens ett svar på ditt till att börja med.

Att priset skiljer mellan olika länder tycker jag inte är det minsta konstigt. Kopplingen att vi subventionerar priserna i USA är något som du själv hittat på att det förhåller sig så, så det finns ju inte någon anledning att kommentera ens.

Att det är billigare att köpa en vara i ett annat land beror på många saker. Och förstår man inte att det är billigare på bekostnad av något annat är det ju bara tragiskt..
Det som är tragiskt är väl kundbasen då, alltså vi kunder i Sverige... .... som när man på Volvo Penta sade att vi svenskar hade en unik betalningsvija. Hade man prissatt sina reservdelar lika högt i USA sade man hade ingen köpt något överhuvudtaget och man hade varit varit utkonkurrerade på nolltid av andra båtmotortillverkare.

Varför den svenska kundbasen är sådan tycker jag är märkligt ?:-/

Jag tagit hem originalreservdelar med flyg från Los Angeles och de blev billigare med moms+tull så att det skulle bero på skatterna kan det ju inte vara utan helt och hållet beroendet på marginalerna man tar ut.
Variosboy skrev:Mitt inlägg var inte ens ett svar på ditt till att börja med.

Att priset skiljer mellan olika länder tycker jag inte är det minsta konstigt. Kopplingen att vi subventionerar priserna i USA är något som du själv hittat på att det förhåller sig så, så det finns ju inte någon anledning att kommentera ens.

Att det är billigare att köpa en vara i ett annat land beror på många saker. Och förstår man inte att det är billigare på bekostnad av något annat är det ju bara tragiskt..
Varorna prissätts enligt det vad folk är villiga och kan betala för dem. Till Finland säljs bilar till lägre fabrikspris pga den höga bilskatten som uppbärs på försäljningspriset. Här finns nu planer på att övergå till en kilometerskatt och tidningarna skriver hur mycket billigare bilarna blir. Stackrana förstår inte att en stor del av 0-skatten går till handeln och bilfabrikerna. Har själv erfarenhet av växtskyddsmedel som staten kompenserade med 50% i efterhand mot kvitto. Kompenseringen slopades och växtskyddsmedlets pris sjönk med 40%.
Variosboy skrev: Kopplingen att vi subventionerar priserna i USA är något som du själv hittat på att det förhåller sig så, så det finns ju inte någon anledning att kommentera ens
Varför skulle jag hitta på det själv, Jag gick bara in i en bilhall i USA och en i Sverige och det diffade nästan 200.000 på en T:6a i pris även när man drog bort skatterna.

Antingen har den svenska återförsäljaren 200.000 mer i pålägg, vilket jag inte tror..men jag kan ha fel...

Eller så dumpar Volvo priserna ut till återförsäljarna i USA, Volvo är ju globalt och någonstans måste ju pengarna komma ifrån som ska täcka vinst/utveckling osv så man får ju höja priset motsvarande på andra ställen. Volvo går ju mer eller mindre ++ noll i resultat nu.
Att det är dyrare i ett land betyder knappast det du antyder.
Är väl inte konstigt om återförsäljare i USA har bättre priser, de köper ju flest bilar.
Sen tror jag att du som vanligt överdriver, så det är nog förmodligen inte ens hälften av 100 tusen om man hårdgranskar dina uppgifter. :wink:
Variosboy skrev: Är väl inte konstigt om återförsäljare i USA har bättre priser, de köper ju flest bilar.
Volvo säljer väl ungefär lika många bilar i hela Nordamerika som i Sverige om jag inte minns fel? Om inget ändrats drastiskt den senare tiden.

Vad jag förstått går man back på varenda bil man säljer i USA. Men allt beror naturligtvis på hur man räknar.
Man kan inte jämföra priser rakt av mellan två länder med olika valutor. Det finns nämligen enormt mycket att ta hänsyn till. Just nu och sedan flera år är SEK stark mot USD, det innebär inte att Volvo kan chockhöja priset på sina bilar i USA eftersom lönenivåerna i USA inte ökar bara för att vår krona är stark. Prispolicyn sattes ju när dollarn var stark. Nu vet jag inte riktigt hur dollarn står sig mot euro i huvudet, men ponera att det är en jämnare styrkenivå. Då kanske i praktiken "svenska priser översatta i dollar" innebär att en S80 blir dyrare än Mercedes S-klass i USA. Hur många bilar tror ni man säljer då?

Det är alltså inte lätt att jämföra priserna mellan två länder med olika valuta, med andra ord.

Sedan är en liten detalj att saker som importeras från land utanför EES skall man betala tullavgift (20 % vill jag minnas) och införselmoms på också. Alltså skulle man på 5 089 kronor få lägga pengar så priset "i näven" skulle bli över 7 000 kronor.
MartinS skrev: Volvo säljer väl ungefär lika många bilar i hela Nordamerika som i Sverige om jag inte minns fel? Om inget ändrats drastiskt den senare tiden.
Det stämmer 25.000 vs 20.000 har jag för mig.
Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Idag har den fått laddaren inkopplad igen. S[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]