- lör 09 dec 2006, 21:02
En Garanti reparation kan du lämna in precis var du vill, ingen verkstad kommer neka dig bara för att du inte köpt bilen där. Så fungerar det inte utan Volvo betalar Garantijobben oavsett vilken Volvoverkstad dom utförs på. Sen har jag förståelse för att du har långt att åka och avstår pga det.
VolvoB20 skrev:Utan att lägga mig i denna diskussion för mycket dåBosa skrev:Klart jag har snackat med min "verkstad" och de verkar ju inte sugna på att ladda mjukvara precis.VolvoB20 skrev: Det låter så enkelt på er, bara att få mjukvara laddad, det är ju fan enklare att få en kamel igenom ett nålsöga.Du snackar om att andra har attityd i sina inlägg. :roll:
Nej. Jag kan inte få en servie gjord ännu. Bilen har inte rullat 3000 mil ännu och är bara styvt ett halvt år gammal så det är ingen ide att försöka med det ännu.
Det var ju till och med skitsvårt att få drivaxlarna fixade i.o.m bytet till vinterdäck. Volvo tycket ju att det var helt normalt med slammret från framhjulen, "inget att bry sig om".
Samma sak med bältet på passagerarsidan, drar man fram stolen lite går det oftast inte att dra ut bältet överhuvudtaget. Inget att bry sig om tycker volvo.
Att då få dem att ladda mjukvara är ju fan inte att tänka på. Därför hade det varit en million ggr bättre om man bara kunat knappa in en korrigering som på mina tidigare bilar så hade allt varit fixat i ett huj.
Det är inte ett dugg svårt att få mjukvaran uppdaterad, det räcker med att ringa verkstaden för min del. Jag har haft problem med min bil sen jag köpte den i Februari och har ringt min verkstad som genast bokat tid och tagit in min bil. Var inga som helst problem att få tid på verkstaden för garantiåtgärder innan service.
Visst har jag frågat och även kanske till viss del bitchat på forumet men självklart så snackar jag med min verkstad också. I slutändan är det min verkstad och inte forumet som kan utföra åtgärder på min bil. Så för min del hoppar kamelen med dubbelvolt genom nålsögat.
Har du pratat med dn Volvoverkstad över huvud taget?
Är du inte nöjd med verkstaden snacka med en annan verkstad, vill du inte göra det ring Volvo direkt.
Deras första svar är alltid, "Vadå mjukvara det vet vi inget om att det skulle finnas någon ny, hur vet du det förresten, det är inte offentligt".
Ända chansen att få veta det är ju att någon här på forumet "läcker informationen" så man kan ställa dem mot väggen. Samma sak med slammret i drivaxelsplinsen. Tur var ju att någon "läckt här på forumet" att det fanns en serviceåtgärd annars hade det nog inte gått att få det fixat, inte på någon garanti i alla fall.
Om du har hittat någon datafantast på din verkstad så var för guds skull rädd om den kontakten.
Visst kan jag ta ut en dag semester, åka 10 - 20 mil och försöka hitta en annan verkstad. Försöka övertyga dem att ta en garantirep på en bil som de inte har sålt.
Fattar inte varför något ska vara så krångligt och dyrt. På förra bilen tryckta man två ggr på färddatorn, matade in +18 (enter) och så var det klart på 15 sekunder.
Nu ska man behöva ta semester, förlora tusenlappar och kuska landet runt för att hitta någon som är villig att ladda om bilens mjukvara.
Ni tycker tydligen att det är sådan som för utvecklingen frammåt, för när man önskar sig den funktionen som man haft förr blir man idiotförklarad och personlightesundersök.
Det måste vara ohyggliga drivkrafter mot att ha en sådan funktion att man kan mata in värdet själv tydligen.

En Garanti reparation kan du lämna in precis var du vill, ingen verkstad kommer neka dig bara för att du inte köpt bilen där. Så fungerar det inte utan Volvo betalar Garantijobben oavsett vilken Volvoverkstad dom utförs på. Sen har jag förståelse för att du har långt att åka och avstår pga det.
/Frigge
Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds
Ps. Skicka helst inte frågor på PM. Ta det i Forumet istället. Ds