Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gourmand skrev:Jag tror inte att man ska använda uttrycket "går sönder" i detta sammanhang. Det handlar naturligtvis om att en motor alltid tar skada av att ej arbeta på rätt arbetstemperatur. Det är skälet till att Volvo och ett fåtal till ( Citroen t.ex.)valt att montera en bränsledriven tillsatsvärmare för den nordiska marknaden. Alltså, köp aldrig en importbil som ej har detta monterat (vilket mkt få har), eller budgetera med en eftermontering á ca 25.000 kronor, om du inte vill ha motorskador och pajat partikelfilter i förtid.
Fortfarande, hur blir det motorskador och pajat partikelfilter om kylvattentempen ligger på 55 grader istället för 88 grader på en diesel, det borde väl någon kunna förklara.

Att värmen inte räcker till för att hålla 21 grader i kupen om det är under -15 grader ute har man ju märkt.
av Gourmand
Det handlar inte om kupévärmen, det handlar om motorns arbetstemperatur och att det är viktigt med rätt arbetstemperatur, om man vill undvika motorskador och i förtid pajat partikelfilter. Enklare att svara på frågan vad som inte tar stryk av för låg arbetstemperatur hos en motor. Om du nu skulle få något svar på vad "exakt" som slits vid 55 graders temperatur respektive 88 graders arbetstemperatur, så kommer sannolikt nästa fråga - vad händer vid 69 graders arbetstemperatur osv. Det blir ett meningslöst sifferbollande. Motorn tar stryk av att arbeta vid för låg arbetstemperatur, utöver uppvärmningsfasen, och det är det som händer vid vinterkörning, om du inte har en bränsledriven tillsatsvärmare. Och ett s.k. el-element duger inte, med några få undantag. Konstigare är det inte.
av Gourmand
Vojje skrev:
Vojje skrev:Opel har fabriksmonterad värmare, i vart fall Insignia.
ska bli skönt. Speciellt nu efter faceliften 2014.
Säkert bra, iaf om man nu råkar ha en sådan bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gourmand skrev:Det handlar inte om kupévärmen, det handlar om motorns arbetstemperatur och att det är viktigt med rätt arbetstemperatur, om man vill undvika motorskador och i förtid pajat partikelfilter. Enklare att svara på frågan vad som inte tar stryk av för låg arbetstemperatur hos en motor. Om du nu skulle få något svar på vad "exakt" som slits vid 55 graders temperatur respektive 88 graders arbetstemperatur, så kommer sannolikt nästa fråga - vad händer vid 69 graders arbetstemperatur osv. Det blir ett meningslöst sifferbollande. Motorn tar stryk av att arbeta vid för låg arbetstemperatur, utöver uppvärmningsfasen, och det är det som händer vid vinterkörning, om du inte har en bränsledriven tillsatsvärmare. Och ett s.k. el-element duger inte, med några få undantag. Konstigare är det inte.
Det som konfunderar mig är att du ger absolut motsatt svar mot vad Volvo själv har gett mig när jag har frågat. Volvo säger att med dagens materialval, effektiva motorstyrning och oljor som klarar breda temperaturval så klarar motorn att jobba inom ett brett temperaturområde utan problem. Man har därför valt att plocka bort temperaturmätaren och ersatt detta med en varning om man skulle röra sig utanför detta intervall. Bränslevärmaren primära funktion är att ge tillskottsvärme för att kunna hålla rätt kupe-temperatur vid låga temperaturer. Det går ju inte ihop, det är därför jag vill veta hur det är egentligen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Gourmand skrev:
Vojje skrev:
Vojje skrev:Opel har fabriksmonterad värmare, i vart fall Insignia.
ska bli skönt. Speciellt nu efter faceliften 2014.
Säkert bra, iaf om man nu råkar ha en sådan bil.
javisst är det. Kul att vi är överrens. Det är alltså inte bara Volvo och Citronette som använder bränslevärmare utan även den tyska premiumtillverkaren Opel, das Auto. Härligt att slippa motorskador dessutom, eller hur?
av Gourmand
Och jag hävdar att Volvo pratar skit i detta fall. Motortemperaturmätaren är ett av bilens viktigaste instrument. Att Volvo och många andra valt att ta bort mätaren eller dölja den bakom en massa fånia undermenyer, beror sannolikt på att klagomålen på för låg arbetstemperatur har blivit svåra att hantera för biltillverkarna.
Nu såg jag att Volvo återinfört just motortemperaraturmätaren på MY 2014, iaf enligt en annan forumdeltagare. Det talar väl för att Volvo insett det som alla bilmekar redan vet, för inte kan det vara enkom för att glädja mig.
Under alla förhållanden, så vore allt annat en skandal, enligt mig. Lika vansinningt som att plocka bort bilens oljesticka, som t.ex. VAG gjort. Alla biltillverkare begår misstag och en hel del dumheter, bra att Volvo tagit reson iaf i denna fråga. Inte en dag för tidigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gourmand skrev:Nu såg jag att Volvo återinfört just motortemperaraturmätaren på MY 2014, iaf enligt en annan forumdeltagare. Det talar väl för att Volvo insett det som alla bilmekar redan vet, för inte kan det vara enkom för att glädja mig.
Det var jag som hade varit och tittat på tempmätarens återkomst. Dock inte som standard, Du måste betala extra för att få se den.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %C3%A4tare
av Gourmand
Herregud min skapare !! Betala extra för att få tillgång till ett av bilens viktigaste instrument ??
Snart får man väl betala extra för att få ratt till bilen. Den omoderna och otidsenliga ratten sjunger naturligtvis på sista versen. Får väl bli nån app eller annat skit som sköter styrandet framöver. Bara att hoppas att den ofelbara elektroniken inte pajar, men sånt kan ju naturligtvis inte hända. Fast, då kan man säkert försäkra sig mot detta, under förutsättning att man "servar" bilen på Bilia och byter partikelfiltret var 1000:e mil, eller något annat helt onödigt som blivit nödvändigt för att Volvo gett sig fan på det. Vilka snillen !
Användarvisningsbild
av Perc
Angående förbrukning så är det helt klart värt de extra droppar som värmaren tar.

Min verkliga förbrukning vintertid är ungefär en liter per 100km högre än vad färddatorn visar, men då kör jag också knappa 10km om dagen och kör värmaren en dryg timme varje dag. Hemma, på jobbet, vid affären, etc. Förbrukningen märks nog inte lika bra för en som kör längre sträckor. Min går ju på bensin och drar därför dryga 30% mer än en dieselvärmare.

Jag har då en 5 kW Eberspächer Hydronic. Den är eftermonterad, så jag får givetvis inte dom fina menyerna i färddatorn som jag skulle haft om den varit originalmonterad av Skoda. Enda jag har inne i kupén är en knapp för att starta och stanna värmaren. Knappen lyser rött då värmaren går. Timers och direktstart sköter jag via SMS, och så finns det förstås en iPhoneapp för att skapa de komplicerade SMSen som behövs för att programmera in timers osv. När jag bara ska direktstarta copypastar jag senaste meddelandet i tråden och skickar det igen, det går fortare än via appen.

En normal vintermorgon har jag satt en 30-minuters timer som startar 20 minuter före jag åker. Då jag startar har jag 70 grader i motorn, och 90 efter några minuters körning om det inte är riktigt skitkallt ute. 10 minuter efter jag åkt slocknar värmaren, då behövs den inte längre. Är det riktigt skitkallt startar jag den igen med ett knapptryck. Saknar inte direkt automatiken.
Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag har provat alla nycklarna 3st och det är […]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]

Jag tackar för svaret! Lite märkligt att[…]