Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Ny typ av bensin införs till 2015
Publicerat 2013 09 07: kl 08:35 , Ekot SR P1.

En ny typ av bensin, E10, kommer att införas senast i maj 2015. Den innehåller tio procent etanol och är en viktig åtgärd för att uppfylla regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta 2030. Det är ett av förslagen i ett utlovat miljöbilspaket i regeringens kommande budget.
Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5639036
av Dpblad
Ur artikeln i länken ovan:
"För diesel ska tillverkarna tvingas blanda in ett genomsnitt på 9,5 procent biodiesel i dieseln. Där kommer en ny dieselsort att finnas på bensinmackarna. Också nuvarande rena dieseln kommer att finnas kvar för till exempel båtmotorer och skogsmaskiner."

Var kan man köpa ren diesel idag? Alla svenska bolag/mackar har 5-7% inblandning vad jag vet och ren lagringsbeständig mk1-diesel kan bara köpas och levereras från tankbil. Om man nu får frihet att köpa oblandad direkt vid pump (själklart mkt högre pris) vore det ett klart lyft! Eller menar dom att nuvarande 7% är den "rena" dieseln och man får glädjen att bara kunna välja på 7% eller 9,5%?

Om någon råkar veta var man kan köpa mk1 i mindre kvantiteter så tipsa gärna.
Användarvisningsbild
av Vojje
spelar inte mig ngn roll då jag kör min trimmer med bensa från B-tema.
Funkar klockrent. Även trimmertråden är från nämnda företag, eller möjligen från Jula :oops:
Användarvisningsbild
av kvantskum
Dpblad skrev:Ur artikeln i länken ovan:
"För diesel ska tillverkarna tvingas blanda in ett genomsnitt på 9,5 procent biodiesel i dieseln.
Fy FN i glödheta HTLV3! :evil:

Som om det inte redan idag vore problem nog med igenslaggade dieselvärmare, algbildning i tankar och cisterner,
och ett energinnehåll som vatten. Nu blir det än djävligare.

Miljöaspekt? Inte en chans! Tror någon beskattningen kommer att följa det minskade energiinnehållet i bränslet?
Istället så gnuggar staten händerna åt att få en ökad totalförbrukning i landets fordonspark med ökade skatteintäkter som följd.
"Mjölka karusellerna allt vad som går, för att ösa pengar över gungorna" var det en klok som sa.

Men det kommer fortfarande att gå beställa diesel UTAN inblandning av RME, om man bor norr om dalälven och beställer någon kubik åt gången.
Men tyvärr har inte alla den möjligheten.
Användarvisningsbild
av Vojje
kvantskum skrev: Fy FN i glödheta HTLV3! :evil:
För er som inte vet vad detta är kan Adidas vara en ledtråd :D
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?