Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SunneMarkus
Svärfar ställde av en 854 från 1994 då de inte kom överens.
Största problemet var/är att den inte vill starta ibland.

Har nu kört den i två veckor utan att drabbas av det felet mer än en gång, men när den inte ville starta så hade den gått en kortare tur på en mil ungefär och sedan stått stilla i 45 minuter.
Löste det genom att trampa gasen i botten och till slut, efter 15 sekunder ungefär, så kom den igång.
Efter det har det inte hänt igen men ibland finns tendenser.
Har inte kunnat se något mönster i om det händer när den stått kortare eller längre stunder utan det verkar vara helt random.

Någon som har något förslag? Det kanske bara är nya stift och lite kärlek i form av filter och tänddelar som saknas?

En annan sak jag har noterat är att fläkten bara går på första och sista (högsta) läget.
Temperaturen går inte att reglera - alltid varmt.

Sista saken jag har nu är att instrumentbelysningen inte verkar fungera heller.

Förslag på kontrollpunkter och åtgärder mottages tacksamt!
Fick man den att gå så att man kan lita på den skulle det ju vara en bra bruksbil.

/M
Senast redigerad av 1 SunneMarkus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Steg ett är att kolla eventuella felkoder. På en -94 gör du det själv gratis, kolla klistrade tråden i denna forumsdel. Återkom med koder.
Nästa gång den inte startar kan du försöka lystna efter bränslepumpen, den bör gå i en sekund när du slår på tändningen.
Vad har du för motor?
Angående värmen så kan det vara en spjällmotor som inte fungerar. Har du ECC eller manuellt?
Fläktmotståndet är misstänkt till fläktproblemet. Och där kom jag på att att ett fläktreglage med fyra steg borde betyda att du inte har ECC, och då vill jag minnas att det är vajerstyrda spjäll.
av SunneMarkus
Tack taxi!

Är ju helt ny både här i forumet och novis på detta med bilar så jag skall följa instruktionerna om felkodsläsning och återkommer.
Det skall bli spännande att se om man kan lösa några av de här problemen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att fläkten bara går på första och högsta hastigheten lutar väl åt ett halv-kasst motstånd. I regel brukar väl fläkten bara gå på högsta i dom fallen, men är ju värt att kolla upp iaf.

Och ja, om det är 4 fasta steg, och inte steglöst, så är det vanlig AC. Både V70in och 855an har steglöst fläktreglage, och båda har ecc :P

Intrumentbelysningen.. Är det bara själva mätarna som inte lyser, eller är det samtliga instrumentlampor (knappar osv)? Om det är det sistnämnda så är det väl ingen ovanlighet att reostaten ger upp med åren. Det är det lilla reglatet som sitter uh... kommer inte ihåg just nu, tror det är till höger om det övre vänstra utblåset?, men det styr iaf ljusstyrkan på belysningen, och när den ger upp blir det svart :roll:
av SunneMarkus
Tack för alla hjälpsamma svar!

Sambon hade bilen idag men nu har jag läst av felkoderna.

A2: 1-1-1
A3: 3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning.
A7: 1-1-1
B5: 1-1-1

Övriga får jag ingen respons på, men det stämmer nog kanske(?)
Det är ju ingen automat, saknar turbo, acc , farthållare osv.

Hur tar jag reda på vilken motor det är?
Hittade följande på en klisterlapp i motorrummet om det kan vara till någon hjälp: 2GI-5252S-94

Den trasiga instrumentpanelsbelysningen är löst! Glapp i reostaten.
Däremot går bara fläkten på högsta (steg 4) hastigheten och inte på första som jag skrev tidigare.

Kollade även luftfiltret och det var riktigt risigt. Blir att skaffa ett nytt imorgon.
Det är nog kanske lika bra med nya stift. Någonting mer i tänd- och bränslesystem som rekommenderas att bytas.
Bilen har gått 33.000 mil drygt på mätaren men jag noterade att den stod på exakt samma nu när sambon kom hem som när hon åkte i morse och det borde i varje fall ha blivit minst två mil till...

Jo, jag noterade även att när bilen går lite tungt så hackar den. Känns som något med inprutningen/tändningen som inte fungerar eller vad kan det vara månne?

Tack till alla som hjälper en amatör i nöd :)

/Markus
av Malish
tryckte du bara fram en felkod på varje uttag?
du kan få fram upp till 5st tror jag det är, du får en ny varje gång du kör om du har flera.
får du fram 1-1-1 så finns naturligtvis inga fler, men prova på A3 stiftet igen och se om du får fler koder :)
av SunneMarkus
Testade nu igen men jag får bara fram 3-1-3.
Antar att du menar att man startar om testen igen genom att trycka på knappen?
För när den har visat koden så händer inget mer även om jag väntar i mer än 30 sekunder.
av Tommty
Gå igenom ALLA tänddelar på bilen eftersom det inte fanns någon "viktig" felkod.

byt:

Tändstift
Fördelare
Rotor
Tändkablar
Luftfilter
eventuellt tändspole. Dock byt ut alla ovanstående först
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SunneMarkus skrev:Hur tar jag reda på vilken motor det är?
Hittade följande på en klisterlapp i motorrummet om det kan vara till någon hjälp: 2GI-5252S-94

Den trasiga instrumentpanelsbelysningen är löst! Glapp i reostaten.
Däremot går bara fläkten på högsta (steg 4) hastigheten och inte på första som jag skrev tidigare.

Din motor är B5252S, dvs 10v 144hk.

Ja se där ja, sa ju att det var reostaten :P
Om fläkten bara går på högsta är det till 99% fläktmotståndet, ingen ovanlighet att den ger upp med åren.

F.ö. så kolla över samtliga tänddelar, speciellt rotor och fördelare - dessa byts typ aldrig fören dom går sönder. Det är enkelt att kika över dom, sitter med 3 M8 eller M10, kommer inte ihåg, och du ser direkt om det är kasst (hint: ett friskts lock ska ha knapp synbar sot och oxidering på kolen).
Min gissning är att det kommer vara kolsvart och repigt och jäkligt :P

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]