- tor 05 sep 2013, 21:10
#785026
Jag har också reklamerat diverse inköpta saker genom att hänvisa till reklamtionsrätten (dock bara en bil :)) och det är samma sak i princip varje gång - först hävdar säljaren att garantin inte gäller/har gått ut, men när man hänvisat till KKL (och har vettiga argument, så klart) så har det inte varit några problem.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... nstlagarna
Vojje skrev:Upp till bevis. På vilket sätt finner ni stöd i KKL för er reklamation?Utdrag från KKL:
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
Varan är dessutom felaktig om:Nu gäller ju inte reklamation om trådskaparen köpt bilen privat, men om han har köpt den via en handlare så bör det gå...
[...]
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Jag har också reklamerat diverse inköpta saker genom att hänvisa till reklamtionsrätten (dock bara en bil :)) och det är samma sak i princip varje gång - först hävdar säljaren att garantin inte gäller/har gått ut, men när man hänvisat till KKL (och har vettiga argument, så klart) så har det inte varit några problem.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... nstlagarna