- tis 03 sep 2013, 22:41
Du har ju navet med när du drar bulten i botten med axeln på bilen. Så drar du bulten i botten med den i skruvstädet så kommer den ju längre in.
Hittade denna beskrivning i en annan del på forumet. Kolla på punkt 10. Gäller en s60 men han tar alltså en gängstång alt en längre bult o drar in i centrumbultshålet.
Byte av yttre drivknut utan att ta bort hela drivaxeln från växellådan:
1. Pallade upp framvagnen på bägge sidor och demonterade av hjulet.
2. Lät en kompis sätta sig i bilen och hålla ned bromspedalen för att på så vis kunna lossa på centrumbulten till drivknuten.
3. Demonterade bromsok (fäste upp oket med ett strappband i fjädern), tog bort bromsokshållaren (med styrstopp) samt tog bort bromskivan.
4. Demonterade bulten till spindelleden mellan bärarm och styrknoge.
5. Satte ett långt spännband vid "knycken" på bärarmen sen fäste jag det på bärarmen på andra sidan. Spände spännbandet för att tvinga ned den bärarm som blivit lossad vid spindelleden.
6. Slog med en gummiklubba på änden till drivaxeln samtigt som jag höll emot fjäderbenet, på detta vis så lossnade drivaxeln från knoggen. Sitter drivknuten hårt fast i styrknogen kan prova att bryta med ett bräckjärn mellan styrknoge och drivknut men ta det varligt så att du inte skadar något om du slinter.
7. Drog ut fjäderbenet samt tryckte ihop drivaxeln (den är teleskopisk) för att få ut drivknuten ur styrknogen. (observera att det kan sitta en gummitättning mellan drivknut och stryknoge, var noga med att komma ihåg hur den sitter monterad till dess att du ska montera ihop allt senare.)
8. När nu drivaxel och drivknut är lossade från styrknoggen ska man vara försiktig så man inte drar i drivaxeln för då kan den inre knuten lossna från växellådan samt att knuten kan gå isär dessutom så kan drivaxeln gå isär då den är teleskopisk och inget ändstopp för att förhindra detta finns.
9. Jag skar tog bort den gamla dammasken efter som jag skulle montera dit en ny, ska man behåla den gamla så klipp sönder klämman som håller dammasken vid drivknuten och kräng av den. Kräng den sedan över drivaxelnså långt det går. Observera att ingen smuts motsv får hamna på insidan av dammasken då det kommer förstöra den nya drivknuten.
10. Räta drivknuten så att den är helt i linje med drivaxeln skruva in en lång bult i hålet för centrumskruven ( jag använde en gängad stång på ca 25 cm) och skruva helt enkelt in bulten tills drivknuten lossnar från drivaxeln.
11. Montera dit den nya dammasken och drivknuten (tänk på att montera dit en ny låsring på drivaxeln om en sådan följde med den nya drivknuten). Tänk på att smörja in den nya knuten rejält med drivknutsfett samt att håla den helt fri från smuts. Kräng över dammasken över drivknuten och sätt dit de nya klammerna. Jag köpte en monterings tång för "Perma-Quick" på biltema samt "Perma -Quick" klammer på mekonomen, dessa är lättast att jobba med enligt mig.
12. Återmontera i omvänd ordning. Glöm inte att sätta tillbaka gummitätningen mellan drivknut och styrknoge. Använd ny mutter till spindelleden samt nya bultar till centrumbulten och bromsokshållaren.
Testa detta o se hur det går.
Innehar ett DICE interface inkl Vida, samt Autocom och VCDS/VAG K+Can diagnosutrustning. Hör av er om ni behöver hjälp med att skanna samt släcka felkoder. Klarar nästan alla märken på marknaden.