Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#784158
Eftersom delningen sker 1999 när låsringen som måste öppnas rationaliseras bort till förmån för samma typ som vw så har du ju två val. Antingen har du låsningen och du har inte hittat den. Eller så har du vw typen och den sitter fast med nåt ovanligt.
Personligen tror jag du har den äldre ringen, annars vore knuten loss nu.
av virtq
#784264
Och VW typen får man alltså loss genom att dra centrumbulten i botten av tidigare inlägg att döma? Dock ska man dra bulten i botten vid montering så det stämmer inte överens med den här typen av drivknut.
När man ruckar på knuten så finns det ett visst glapp, så det sitter med största sannolikhet en låsring där inne men de har konstruerat den så att man inte kan komma åt den.
Användarvisningsbild
av Nexus
#784265
Har du centrumbult på din 99:a sitter vad jag vet låsringen invändigt. Min satt hårt men får man en rak bra träff lossar den lätt :D
Användarvisningsbild
av Sierra94
#784477
Du har ju navet med när du drar bulten i botten med axeln på bilen. Så drar du bulten i botten med den i skruvstädet så kommer den ju längre in.

Hittade denna beskrivning i en annan del på forumet. Kolla på punkt 10. Gäller en s60 men han tar alltså en gängstång alt en längre bult o drar in i centrumbultshålet.

Byte av yttre drivknut utan att ta bort hela drivaxeln från växellådan:
1. Pallade upp framvagnen på bägge sidor och demonterade av hjulet.
2. Lät en kompis sätta sig i bilen och hålla ned bromspedalen för att på så vis kunna lossa på centrumbulten till drivknuten.
3. Demonterade bromsok (fäste upp oket med ett strappband i fjädern), tog bort bromsokshållaren (med styrstopp) samt tog bort bromskivan.
4. Demonterade bulten till spindelleden mellan bärarm och styrknoge.
5. Satte ett långt spännband vid "knycken" på bärarmen sen fäste jag det på bärarmen på andra sidan. Spände spännbandet för att tvinga ned den bärarm som blivit lossad vid spindelleden.
6. Slog med en gummiklubba på änden till drivaxeln samtigt som jag höll emot fjäderbenet, på detta vis så lossnade drivaxeln från knoggen. Sitter drivknuten hårt fast i styrknogen kan prova att bryta med ett bräckjärn mellan styrknoge och drivknut men ta det varligt så att du inte skadar något om du slinter.
7. Drog ut fjäderbenet samt tryckte ihop drivaxeln (den är teleskopisk) för att få ut drivknuten ur styrknogen. (observera att det kan sitta en gummitättning mellan drivknut och stryknoge, var noga med att komma ihåg hur den sitter monterad till dess att du ska montera ihop allt senare.)
8. När nu drivaxel och drivknut är lossade från styrknoggen ska man vara försiktig så man inte drar i drivaxeln för då kan den inre knuten lossna från växellådan samt att knuten kan gå isär dessutom så kan drivaxeln gå isär då den är teleskopisk och inget ändstopp för att förhindra detta finns.
9. Jag skar tog bort den gamla dammasken efter som jag skulle montera dit en ny, ska man behåla den gamla så klipp sönder klämman som håller dammasken vid drivknuten och kräng av den. Kräng den sedan över drivaxelnså långt det går. Observera att ingen smuts motsv får hamna på insidan av dammasken då det kommer förstöra den nya drivknuten.
10. Räta drivknuten så att den är helt i linje med drivaxeln skruva in en lång bult i hålet för centrumskruven ( jag använde en gängad stång på ca 25 cm) och skruva helt enkelt in bulten tills drivknuten lossnar från drivaxeln.
11. Montera dit den nya dammasken och drivknuten (tänk på att montera dit en ny låsring på drivaxeln om en sådan följde med den nya drivknuten). Tänk på att smörja in den nya knuten rejält med drivknutsfett samt att håla den helt fri från smuts. Kräng över dammasken över drivknuten och sätt dit de nya klammerna. Jag köpte en monterings tång för "Perma-Quick" på biltema samt "Perma -Quick" klammer på mekonomen, dessa är lättast att jobba med enligt mig.
12. Återmontera i omvänd ordning. Glöm inte att sätta tillbaka gummitätningen mellan drivknut och styrknoge. Använd ny mutter till spindelleden samt nya bultar till centrumbulten och bromsokshållaren.


Testa detta o se hur det går.
Användarvisningsbild
av Nexus
#784497
Kan ju funka bra med gängad stång men ska inte vara några problem stå bort den heller. Ser ut på bilden som då slagit rätt högt upp nära ringen. Jag vill ha slaget så nära splinsen som möjligt för den inte ska "kantra" när du står på den. Slår du nära centrum vill jag få det till att den går mera rakt ut. Så gjorde jag då lossa den sen förutsätter jag du har den sitter riktigt fast i ett stort skruvstycke..
av virtq
#784544
Jag har även slagit långt ner men man vill ogärna skada splinesen, borde kanske dock tejpa dem.

Det där med gängad stång skulle man kanske prova, inget vi har hemma förmodligen, men går ju att tillverka en sådan. Imorn ska vi till en verkstad och prova lite, sista utväg blir att töja över en damask.
av *pettson*
#788128
Enligt volvo ska allt bytas i enheter. Det finns inget som går att dela och det finns inget som går att rädda.
Enligt mej och alla andra går 99% att rädda och byta utan att använda stora enheter. Men å andra sidan är inte vi rädda för varken arbetskostnaden eller eget ansvar. Det är däremot volvo.
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]