Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
#783827
På vilka årsmodeller händer detta?
På min V70 D5 Aut -08 hände det 2011 och 12000 mil.
Användarvisningsbild
av Doffen
#783840
Matzz skrev:Visst sitter det 2 remmar en driver väl ac-kompressorn och har ingen sträckare , sen sitter det en till "aggregatrem" och det är väl den dom bytt ut på kampanjer och även sträckaren till den. Jag har för mig volvo sa att den inre ac-remmen byts vi 18000 mil på min -10 , samtidigt som kamremmen byts.
Er bare en rem, och den driver, AC, Servo og generator
Användarvisningsbild
av Anders E
#784013
Har mailat Teknikens Världs konsumentavd nu, får se vad dom svarar.
av Matzz
#784028
Doffen skrev:
Matzz skrev:Visst sitter det 2 remmar en driver väl ac-kompressorn och har ingen sträckare , sen sitter det en till "aggregatrem" och det är väl den dom bytt ut på kampanjer och även sträckaren till den. Jag har för mig volvo sa att den inre ac-remmen byts vi 18000 mil på min -10 , samtidigt som kamremmen byts.
Er bare en rem, och den driver, AC, Servo og generator
Jag har 2 remmar på min 2.4d -10, och även sonen på sin d5 -08.
Användarvisningsbild
av cane
#784057
Anders E skrev:
cane skrev:Motorhaveri är inget roligt - och kanske upplevde jag detta idag på min V70II MY08 2.4D manuell - 9000 mil.

Det började lite lätt för en vecka sedan. Jag startade motorn och ett oljud kom som var vinande, kvittrande och som ett gnissel. Efter cirka 10-20 sek var ljudet borta och jag stängde av motorn och kollade under huven. Inget onormalt som jag kunde se men det luktade ungefär som bränt gummi. När jag startade igen var ljudet borta och jag använde därför bilen varje dag fram till idag.

Idag kom oljudet tillbaka och jag stängde av efter cirka 10 sek. Den här gången rök det en del under huven och efter en närmare titt såg jag också att en rem hade gått av (se bild). Kortsiktig lösning: ringa Viking och ta tunnelbanan hem. Nu står bilen hos Bilia - och jag får bara vänta på dommen.

Första bilden visar remmen som sitter nere till vänster (under generatorn?). Den andra bilden är tagen längre upp för att visa vad som ligger runt om.
https://www.dropbox.com/s/9ggloeoxd12c3 ... 155401.jpg
https://www.dropbox.com/s/impdgh5ez3nhq ... 155259.jpg

Är detta samma situation som blir diskuterat här?
Jag är väldigt tacksam för hjälp och kommentarer!
Och sen är vi lite nyfikna vad Volvo säger om goodwill.
I USA hade en stämmning gjorts för länge sen av myndigheterna men sånt händer aldrig i Sveige!
Tyvärr!
Yes, här är en uppdatering på hur det gick idag:
På förhand var jag inställd på att det var en 50/50-chans för att detta skulle sluta lyckligt eller i värsta fall med motorhaveri.

Nu vill jag påstå att jag hade världens tur! Eftersom jag stängde av motorn ganska fort hade remmen inte hunnit trassla in sig i motorn, bara i kåpan. Därimot var AC kompressorn defekt.

Eftersom min reklamationsrätt här i Norge gick ut för 2 mnd sedan blev jag först informerad om att det skulle kosta mig 20 000 norska kronor att byta AC kompressor. Efter lite gott snack med teknikern på Bilia fick jag till slut 75% good will. Inte nog med det. I samma veva pratade jag med IF försäkringar som omgående godkände hela kalaset mot självrisken 4000,- minus 75%. Alltså en lusen tusing. I väntan på att Bilia nu byter AC kompressor kör jag obekymrad runt i en liten söt BMW X1. :-)

Till slut. Har jag lärt mig något av denna upplevelsen så är det framför allt två saker. 1) En bra försäkring betyder mycket i situationer som detta. 2) Det hjälper inte nödvändigtvis med årlig service (+ byta motorolja 2 ggr/år som jag gör) för att undvika stora motorproblem.
Användarvisningsbild
av Anders E
#784119
cane skrev:
Anders E skrev:
cane skrev:Motorhaveri är inget roligt - och kanske upplevde jag detta idag på min V70II MY08 2.4D manuell - 9000 mil.

Det började lite lätt för en vecka sedan. Jag startade motorn och ett oljud kom som var vinande, kvittrande och som ett gnissel. Efter cirka 10-20 sek var ljudet borta och jag stängde av motorn och kollade under huven. Inget onormalt som jag kunde se men det luktade ungefär som bränt gummi. När jag startade igen var ljudet borta och jag använde därför bilen varje dag fram till idag.

Idag kom oljudet tillbaka och jag stängde av efter cirka 10 sek. Den här gången rök det en del under huven och efter en närmare titt såg jag också att en rem hade gått av (se bild). Kortsiktig lösning: ringa Viking och ta tunnelbanan hem. Nu står bilen hos Bilia - och jag får bara vänta på dommen.

Första bilden visar remmen som sitter nere till vänster (under generatorn?). Den andra bilden är tagen längre upp för att visa vad som ligger runt om.
https://www.dropbox.com/s/9ggloeoxd12c3 ... 155401.jpg
https://www.dropbox.com/s/impdgh5ez3nhq ... 155259.jpg

Är detta samma situation som blir diskuterat här?
Jag är väldigt tacksam för hjälp och kommentarer!
Och sen är vi lite nyfikna vad Volvo säger om goodwill.
I USA hade en stämmning gjorts för länge sen av myndigheterna men sånt händer aldrig i Sveige!
Tyvärr!
Yes, här är en uppdatering på hur det gick idag:
På förhand var jag inställd på att det var en 50/50-chans för att detta skulle sluta lyckligt eller i värsta fall med motorhaveri.

Nu vill jag påstå att jag hade världens tur! Eftersom jag stängde av motorn ganska fort hade remmen inte hunnit trassla in sig i motorn, bara i kåpan. Därimot var AC kompressorn defekt.

Eftersom min reklamationsrätt här i Norge gick ut för 2 mnd sedan blev jag först informerad om att det skulle kosta mig 20 000 norska kronor att byta AC kompressor. Efter lite gott snack med teknikern på Bilia fick jag till slut 75% good will. Inte nog med det. I samma veva pratade jag med IF försäkringar som omgående godkände hela kalaset mot självrisken 4000,- minus 75%. Alltså en lusen tusing. I väntan på att Bilia nu byter AC kompressor kör jag obekymrad runt i en liten söt BMW X1. :-)

Till slut. Har jag lärt mig något av denna upplevelsen så är det framför allt två saker. 1) En bra försäkring betyder mycket i situationer som detta. 2) Det hjälper inte nödvändigtvis med årlig service (+ byta motorolja 2 ggr/år som jag gör) för att undvika stora motorproblem.

Pratade med Volvia idag, japp dom har upp till 15000 mil motorförsäkring.

Självrisk bara 35% av skadebeloppet.. Köper nog en annan bil nästa vecka så jag slipper denna flaskhals.
Bilen i övrigt funkar fint, inga fel över huvudtaget! Synd på en fin bil men 75tkr har jag inte övers för ett motorbyte.

Sorry Volvo men allt har ett slut.
Pratade med Volvo i Alingsås om vad man kan göra i förebyggande syfte men det finns inget.
Ingen skugga över dom för dom är alltid suveräna när det händer nåt!
Användarvisningsbild
av hollan
#784129
Sorry Volvo men allt har ett slut.
Pratade med Volvo i Alingsås om vad man kan göra i förebyggande syfte men det finns inget.
Ingen skugga över dom för dom är alltid suveräna när det händer nåt![/quote]

2,5t som i ditt fall klarar en skuren ac pump utan motorhaveri
5cyl dieslar klarar det om man har tur
75000:- är priset på en ny diesel motor finns knappt några begagnade att uppbringa med vettiga mil
en 2,5t bensinare går där 13 på ett dussin så ett sånt motor byte hade inte slutat på dom summorna som dieslar gör
Användarvisningsbild
av MartinS
#784187
Dieselmotorerna verkar gå på löpande band, andra verkar betydligt billigare och mer lättllgängliga begagnade.
Användarvisningsbild
av apersson850
#784215
Min förra Volvo (som jag köpt ny, har haft en del begagnade också) slutade förvisso med motorhaveri, men det var efter ungefär 50000 mil över 18 år. Knappast något att säga något om.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]