Anders E skrev:cane skrev:Motorhaveri är inget roligt - och kanske upplevde jag detta idag på min V70II MY08 2.4D manuell - 9000 mil.
Det började lite lätt för en vecka sedan. Jag startade motorn och ett oljud kom som var vinande, kvittrande och som ett gnissel. Efter cirka 10-20 sek var ljudet borta och jag stängde av motorn och kollade under huven. Inget onormalt som jag kunde se men det luktade ungefär som bränt gummi. När jag startade igen var ljudet borta och jag använde därför bilen varje dag fram till idag.
Idag kom oljudet tillbaka och jag stängde av efter cirka 10 sek. Den här gången rök det en del under huven och efter en närmare titt såg jag också att en rem hade gått av (se bild). Kortsiktig lösning: ringa Viking och ta tunnelbanan hem. Nu står bilen hos Bilia - och jag får bara vänta på dommen.
Första bilden visar remmen som sitter nere till vänster (under generatorn?). Den andra bilden är tagen längre upp för att visa vad som ligger runt om.
https://www.dropbox.com/s/9ggloeoxd12c3 ... 155401.jpg
https://www.dropbox.com/s/impdgh5ez3nhq ... 155259.jpg
Är detta samma situation som blir diskuterat här?
Jag är väldigt tacksam för hjälp och kommentarer!
Och sen är vi lite nyfikna vad Volvo säger om goodwill.
I USA hade en stämmning gjorts för länge sen av myndigheterna men sånt händer aldrig i Sveige!
Tyvärr!
Yes, här är en uppdatering på hur det gick idag:
På förhand var jag inställd på att det var en 50/50-chans för att detta skulle sluta lyckligt eller i värsta fall med motorhaveri.
Nu vill jag påstå att jag hade världens tur! Eftersom jag stängde av motorn ganska fort hade remmen inte hunnit trassla in sig i motorn, bara i kåpan. Därimot var AC kompressorn defekt.
Eftersom min reklamationsrätt här i Norge gick ut för 2 mnd sedan blev jag först informerad om att det skulle kosta mig 20 000 norska kronor att byta AC kompressor. Efter lite gott snack med teknikern på Bilia fick jag till slut 75% good will. Inte nog med det. I samma veva pratade jag med IF försäkringar som omgående godkände hela kalaset mot självrisken 4000,- minus 75%. Alltså en lusen tusing. I väntan på att Bilia nu byter AC kompressor kör jag obekymrad runt i en liten söt BMW X1.
Till slut. Har jag lärt mig något av denna upplevelsen så är det framför allt två saker. 1) En bra försäkring betyder mycket i situationer som detta. 2) Det hjälper inte nödvändigtvis med årlig service (+ byta motorolja 2 ggr/år som jag gör) för att undvika stora motorproblem.