Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
Du behöver inte göra åverkan på bilens kabelstamm. Men koppla in den som man brukade göra, det blir säkert minst lika bra, men jag vill inte rekomendera detta. Tror att det kostar under 2000kr o då ingår Volvos fäste också.
av Mistral
Bilnörden skrev:Du behöver inte göra åverkan på bilens kabelstamm. Men koppla in den som man brukade göra, det blir säkert minst lika bra, men jag vill inte rekomendera detta. Tror att det kostar under 2000kr o då ingår Volvos fäste också.

Tack för tipset.

Men jag föredrar nog min egen fungerande lösning före att köpa kabelsats för ca 2000kr som volvo begär enl.dig. Den enda åverkan som blir med min metod är när man tjuvar styrningen från originalhelljuset. I övrigt ingen åverkan på orginalkabelstam eller dyl.
av Mistral
Får väl uppdatera lite ang. priser o dyl.

Volvos kompletta sats med extraljushållare (för 2x extraljus), kabelsats, relä, skruvar, distanser etc kostar 1200kr inkl. moms.

Till detta tillkomer en kostnad för uppdatering av mjukvaran (så den känner av att det sitter extraljus, antar att det har med att ge strömsignal till säkringsdosan varifrån du tar strömmen till relät) ligger på ca 500kr inkl. moms

Kort sagt, utan arbetskostnad ligger minimum kostnaden på 1700kr inkl.moms.

Jag hade förlikat mig med tanken att köpa satsen för 1200kr och själv montera dit grejorna. Men då hade jag inte tänkt på de faktum att mjukvaran måste uppdateras. Sen pratade jag med en mekare om hur mycket jobb det var med kabeldragningen (bla in i kupén) etc. Han sa att det var en del meck med att få till det om man inte var van. Plus att han tyckte att den old fashion metoden fungerade lika bra, förutsatt att man överlevde utan att ha en avstängningsknapp inne i kupén. Sen en annan sak, extraljushållaren är gjord för 2x extraljus, jag har och ska montera 3st.

Mitt stora problem är dessa bultar som följer med i deras monteringsats. Dessa är ju inga du springer på lite varstans. Tänkte kolla om det är någon som har gjort en garagevariant av monteringen av extraljushållaren och gjort en egen lösning? Kanske ett tips inte vore dumt att få.

Med vänlig hälsning Mistral
av Aidanpaa
Mistral skrev:Får väl uppdatera lite ang. priser o dyl.

Volvos kompletta sats med extraljushållare (för 2x extraljus), kabelsats, relä, skruvar, distanser etc kostar 1200kr inkl. moms.

Till detta tillkomer en kostnad för uppdatering av mjukvaran (så den känner av att det sitter extraljus, antar att det har med att ge strömsignal till säkringsdosan varifrån du tar strömmen till relät) ligger på ca 500kr inkl. moms

Jag hade förlikat mig med tanken att köpa satsen för 1200kr och själv montera dit grejorna. Men då hade jag inte tänkt på de faktum att mjukvaran måste uppdateras. Sen pratade jag med en mekare om hur mycket jobb det var med kabeldragningen (bla in i kupén) etc. Han sa att det var en del meck med att få till det om man inte var van. Plus att han tyckte att den old fashion metoden fungerade lika bra, förutsatt att man överlevde utan att ha en avstängningsknapp inne i kupén. Sen en annan sak, extraljushållaren är gjord för 2x extraljus, jag har och ska montera 3st.

Mitt stora problem är dessa bultar som följer med i deras monteringsats. Dessa är ju inga du springer på lite varstans. Tänkte kolla om det är någon som har gjort en garagevariant av monteringen av extraljushållaren och gjort en egen lösning? Kanske ett tips inte vore dumt att få.

jag har gjort en xtra ljus montering på min v70 08 med ett xtra ljus kablage som jag köpte på meca för 1000:- då ingår det en knapp och kabel för tre
ljus, köpte ett fäste på en lokal handlare för tre ljus 199:-, fick ett tips av en taxi åkare att popnita fästet i plasten med stora alunitar.. fungerar klockrent inget svammel med distanser hit å dit.. då kabelsatsen man köper är jordstyrt så måste styrningen kopplas in i en "burk" bakom handskfacket, men ingen fara allt finns beskrivet i manualen som medföljer kittet.. sen är det bara och rulla in på volvo och installera appen för 400 tror jag att jag betalade. tog mig drygt 2,5 timma å montera rubbet. totalt ca 1600:-
av jpennerb
Att bara popnita fast ett fäste för 3st extraljus är inget att rekommendera och ingen lösning jag skulle satsa på. Om man nu inte har extremt lätta ljus. Åker man på en guppig väg med tunga extraljus när det är kallt så är det lätt hänt att det spricker runt popnitarna.

Att göra en garage variant är ganska enkelt. Bara att ta något rör och borra med en hålsåg med samma diameter som röret. Borra dig in till balken och mät djupet på hålen och anpassa sedan längden på röret(2st). Sen borrar du ett mindre hål för skruven som man sedan skruvar fast fästet med och rören fungerar som distanser. Med denna lösning blir det stabilt! :D
av Mistral
jpennerb skrev:Att bara popnita fast ett fäste för 3st extraljus är inget att rekommendera och ingen lösning jag skulle satsa på. Om man nu inte har extremt lätta ljus. Åker man på en guppig väg med tunga extraljus när det är kallt så är det lätt hänt att det spricker runt popnitarna.

Att göra en garage variant är ganska enkelt. Bara att ta något rör och borra med en hålsåg med samma diameter som röret. Borra dig in till balken och mät djupet på hålen och anpassa sedan längden på röret(2st). Sen borrar du ett mindre hål för skruven som man sedan skruvar fast fästet med och rören fungerar som distanser. Med denna lösning blir det stabilt! :D

Tack för tipset. Fick samma tips av en mekare på volvo :)

Bara en fråga. Vad rekommenderar du för ytterdiameter på rördelarna? Hade tänkt sticka in en genomgående m8 alt. m10 som bult. Inre diametern på rören har mindre betydelse som jag förstått det.

Japp, popnita känns som att be om att skiten kommer ramla loss :)
av matte75
Aidanpaa skrev:
Mistral skrev:Får väl uppdatera lite ang. priser o dyl.

jag har gjort en xtra ljus montering på min v70 08 med ett xtra ljus kablage som jag köpte på meca för 1000:- då ingår det en knapp och kabel för tre
ljus, köpte ett fäste på en lokal handlare för tre ljus 199:-, fick ett tips av en taxi åkare att popnita fästet i plasten med stora alunitar.. fungerar klockrent inget svammel med distanser hit å dit.. då kabelsatsen man köper är jordstyrt så måste styrningen kopplas in i en "burk" bakom handskfacket, men ingen fara allt finns beskrivet i manualen som medföljer kittet.. sen är det bara och rulla in på volvo och installera appen för 400 tror jag att jag betalade. tog mig drygt 2,5 timma å montera rubbet. totalt ca 1600:-
Är det alltså Volvos originalknapp och kablage du köpt på Meca? Har du artikelnummer? Skulle behöva detta till min V70 2010 där jag ska ha 3 extraljus.
av Cedrix
På min V70 satte jag fast x-ljus fästet ,med 6st expandermuttrar. Har suttit i 5 år nu utan problem med Hella 3003.
På XC70:n har satt 3st expandrar och 2st spånskiveskruvar, kanske inte lika bra som på V70:n men mindre hål i kofångaren.

Tänkte också borra rakt igenom allt ihop och sätta rör som distanser likt volvos orginalsats, men nackdelen med detta är att man då måste skuva loss extraljusen varje gång man ska ta bort kofångaren. Och med erfarenhet från V70.n är det ofta man måste göra det (flera ggr per år).
Finns alltid den möjligheten att göra det senare om expadern inte sitter någe bra.
av jpennerb
Va!? :shock: Skruva bort en kofångare har jag aldrig någonsin gjort på mina bilar.
av megga
Kopierar ifrån extraljus tråden som jag skrev nyss..

Kommer med en mycket bra info grej angåeende Xenonljus på de nyare V70, Allså V70II och inte V70N.
Jobbar på Volvo och idag var de andra gången jag fick in en bil som det satt 3st extraljus i fronten på som var xenonkonverterade. Felet på bilen var allså att CAN nätet låg nere, bilen betedde sig väldigt konstigt, ibland funkade inte DIM (hastighetsmätaren) ibland svarade inte bilen på gasen osv..

På den första bilen var de likadant.
Felet då, är att TCM styrenheten lägger av, spänningen blir antagligen för hög för den.
En ny sådan kostade ~ 4000:- om jag minns rätt.
Så ni med V70IIor, ha detta i baktanken om ni får för er o montera eftermarknads xenon.
Om nu detta händer på alla dessa bilar när man monterar Xenon kan jag inte svara på, men de lär
ha hänt på flera bilar än just de som jag har fått in. smile

Senast redigerat av Emiiilz (2012-12-11 20:00)
Hittade detta på garagets forum

Nån som varit med om detta?

Med vänlig hälsning mankan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]