Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#783433
tjena allihopa. ska köpa en volvo 244 16v turbo nästa månad (ej färdig byggd)
mitt första stora projekt

spec:

b230et block
h-stakar
16v kolvar (ej svarvade)
dubbla mls packningar
nyrenoverad 16v topp
arp bultad topp
extraktor
turbo: tb58
ms2 v3
m,m m,m
spridare blir något åt 1000cc hållet och e85

frågan är räcker det bara med dubbla packningar för att hålla kompet nere så pass mycket att komma närmare 500hk (det är vad turbon pallar) eller är det ett måste att svarva ner kolvarna eller fräsa ur ventil spår i 8v kolvarna? vill veta på ett unjefär hur långt jag kommer så man inte står en vackert regning dag med motor haveri för att en kolv jävel har spruckit?

har läst runt på ett antal trådar/sidor å det är så mycket olika fakta om det där med kolvarna till 16v byggen. smidda 16v kolvarna har tydligen för lågt komp m,m 16v kolvarna spricker å ja en massa.
kan någon hjälpa mig att få någon klarhet i detta?

tacksam för svar mvh kim
#783543
Att svarva kolvarna är väl nästan ett måste!?
Dubbla packningar hade jag personligt inte haft, hellre då specialbeställd (koppar!?) packning som är i den tjocklek man behöver.
Länge sen man höll sig uppdaterat kring detta, men det finns en hel del att finna på diverse forum.

Där sjönk sannolikheten att det är […]

Ok, tack! Överkomligt, och det är v&aum[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Det är bara att kolla alla anslutningar fysis[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Jag fick samma tre uppdateringar. Kör med ege[…]